Flipboard combineert sociale media en iPad tot sociaal magazine

22 juli 2010, 11:23

De afgelopen tijd komt de een na de andere nieuwsapplicatie uit voor de iPad. Allen zijn ze op zoek naar de ultieme manier om nieuws op een gepersonaliseerde manier aan te bieden. Vorige week nog vertelde Marco Derksen hier over Apollo News, dat duizenden online nieuwsbronnen crawlt, scoort en clustert. Al deze apps proberen op hun eigen manier van de iPad de krant van de toekomst te maken. Flipboard doet dit door het nieuwsaanbod samen te stellen uit content van het sociale netwerk van de gebruiker. De content wordt gebaseerd op alle updates uit de Facebook- & Twitter stroom van de gebruiker. Een leuke opzet, vrienden heb je immers niet voor niets: je deelt interesses met ze.

De startup Flipboard uit Palo Alto, California heeft met haar gelijknamige applicatie duidelijk geprobeerd om het format van de krant en het tijdschrift neer te zetten. Dit om de leeservaring zo prettig mogelijk te maken, zodat je er net zoals met een krant lekker achterover mee op de bank kunt hangen. Na het opstarten van het programma wordt het wel duidelijk dat dit goed gelukt is. De korte status updates in Twitter en Facebook zijn omgetoverd tot een gelikt magazine met tekst en grote foto’s en/of video’s.

De Twitter en Facebook stroom kunnen ook allebei apart worden bekeken. De prioriteit van de artikelen wordt gebaseerd op o.a. de retweets en het aantal interacties dat de gebruiker heeft met degene die het bericht heeft geplaatst. Gebruikers kunnen zich ook via hun account abonneren op een categorie als technologie, film of entertainment. Deze categorieën zijn feeds die Flipboard voor dat bewuste onderwerp heeft samengesteld. Onder elk artikel worden de berichten uit de Twitter- & Facebook stroom die betrekking hebben op het artikel. Een artikel kan ook direct via het sociale netwerk worden gedeeld door de Facebook Like- of retweet knop aan te klikken, of het artikel door te sturen via de mail.

Flipboard is gratis te downloaden in de App Store. Op dit moment worden er ook geen advertenties getoond. Mede-oprichter Mike McCue gaf in een interview aan dat hij dit wel als een mogelijkheid voor in de toekomst ziet. Ook ziet hij mogelijkheden voor subscribed content. Zo zou je als gebruiker je tegen betaling kunnen abonneren op een krant, en deze via Flipboard lezen.

Na het gisteravond even te hebben uitgetest werden de server problemen bij Flipboard zo hevig dat gebruikers niet meer konden inloggen. Op haar Twitter laat Flipboard weten eraan te werken. Waarschijnlijk konden de servers van Flipboards de immense populariteit niet bijhouden. Hiermee komt meteen een nadeel aan het licht, de applicatie heeft namelijk geen cache functie. Zonder internetverbinding of online servers van Flipboard kan het magazine niet worden ingezien. Nu maar wachten tot de servers weer online komen…

Danny Oosterveer
Data-gedreven digital marketeer bij Datasexual

Data-gedreven digital marketeer. Resident bij Amdax en Woonduurzaam. Daarnaast vertel ik vaak als spreker over data-gedreven marketing. Auteur van het boek Data-bedreven marketing. Eén van de twee Groene Nerds.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!