HMH Backstage: Een kijkje achter de schermen

13 juli 2010, 05:45

Hoe intensiveer je als concertlocatie de beleving van een concertbezoeker? Hoe kun je de stem van je bezoekers hoorbaar maken, als je zelf geen evenementen organiseert en in principe dus ook geen mogelijkheid hebt om jouw bezoekers te bereiken? De Amsterdamse Heineken Music Hall speelde al een tijdje met het idee om “HMH Backstage” op te zetten. Het moest een platform worden waar “fans” hun enthousiasme vooraf aan een concert, maar ook na afloop kwijt kunnen. Een concert is meestal rond 23h00 ten einde. En dan…? Eind vorig jaar besloten wij, tegelijk met de lancering van de gerestylde website www.heineken-music-hall.nl, de stoute schoenen aan te trekken en er voor te gaan.

Op HMH Backstage is inmiddels een plek gecreëerd, waar bezoekers en fans hun ei kwijt kunnen. De site stimuleert bezoekers eigengemaakte filmpjes en foto’s van bezochte concerten in de HMH te plaatsen en te delen met andere bezoekers. De HMH doet hier vervolgens nog een schepje bovenop door de bezoekers een uniek kijkje “achter de schermen” te geven. Via blogs, filmpjes en foto’s wordt de geregistreerde bezoeker figuurlijk backstage rondgeleid in de wereld van de artiesten en krijgen ze mooie aanbiedingen voorgeschoteld.

Een voorbeeld van zo’n mooie aanbieding was het weggeven van twee vrijkaarten voor het concert dat Jack Johnson op 21 juni jl. in de HMH gaf. Maar liefst twee unieke VIP-plaatsen op één van de loges waren te winnen en het enige dat de fans hoefden te doen is het beantwoorden van één simpele vraag. Honderden reacties stroomden binnen van fans die zelf geen kaartje hadden kunnen bemachtigen; een geweldige kans om hun idool alsnog op een speciale manier te bewonderen. Publiciteit werd voornamelijk gegenereerd door vermelding op de HMH site, via Twitter en Hyves. Het is een feit dat de social media accounts van de HMH meer traffic genereren dan “ouderwets” flyeren. We deden een poging om HMH Backstage te promoten door bij vier uitverkochte concerten te flyeren, maar de aanmeldingen van nieuwe bezoekersprofielen vielen tegen. Zo blijkt maar weer dat printed media inmiddels zwaar lijkt achterhaald. Een paar ‘facts’:

  • 3.500 unieke bezoekers op de website per dag
  • 7000 geregistreerde bezoekers op HMH Backstage
  • Een gemiddelde tijd op HMH Backstage van 7,5 minuut

Het leuke aan HMH Backstage is, vinden wij, dat bezoekers zelf ook zelf de mogelijkheid krijgen om reacties, recensies en zelfgemaakte foto’s en video’s te plaatsen. De HMH beloont leuke of originele inzendingen zelfs met een kleinigheidje. Ook het Twitter-account groeit gestaag. Omdat de HMH niet 365 dagen van het jaar gevuld is met evenementen, vul ik mijn tweets aan met anekdotes uit mijn dagelijks leven, maar probeer ik ook direct vragen m.b.t. concerten of artiesten te beantwoorden. Via Twitter kwamen op 30 mei al tientallen vragen binnen of de concerten van John Mayer op 1 en 2 juni in de HMH wel door zouden gaan, daar het concert van 30 mei (en ook later ook die van 31 mei) in Kopenhagen vanwege ziekte werd geannuleerd. Intensief contact met fans en bezoekers volgde en de HMH heeft d.m.v. Twitter positief kunnen bijdragen aan een up-to-date informatiestroom omtrent de afgelasting.

De HMH zoekt nog steeds mogelijkheden om haar community uit te breiden en of te verbeteren. Heb jij tips of suggesties, mail ze of drop ze in de comments; we horen graag van onze bezoekers!

Erica-Bakker
Office & Community Manager bij Heineken Music Hall

Categorie
Tags

13 Reacties

    Koen Roumen

    Alhoewel ik het backstage-gebeuren een leuk initiatief vindt, kan ik dit moeilijk begrijpen:

    “Omdat de HMH niet 365 dagen van het jaar gevuld is met evenementen, vul ik mijn tweets aan met anekdotes uit mijn dagelijks leven […]”

    Ik ben van mening dat je dit van elkaar zou moeten scheiden. Mensen die backstage informatie willen, zitten niet te wachten op persoonlijke koetjes en kalfjes. Als ik naar een concert kom en de backstage Twitter lees, wil ik weten wat er backstage gebeurt en niet dat je net een pak vla hebt gekocht oid. 😉 Het viel me laatst al op, toen ik in de HMH was, de borden zag met het Twitter account, even keek wat er getweet werd en in de timeline 5 van de 10 tweets helemaal geen backstage informatie bevatte.

    Het idee van backstageinformatie is prima en ik denk dat o.a. Twitter daar perfect voor is; iedereen kan dat op z’n mobiel even raadplegen. De site is een aardige aanvulling, maar zal niet / amper worden geraadpleegd tijdens een concert, terwijl dat juist het moment is dat je backstage informatie zou willen hebben. Daarom denk ik dat het Twitter account beter benut zou moeten worden. 🙂


    13 juli 2010 om 06:31
    HeinekenMusicHall

    Duidelijk verhaal en ik ben het er deels mee eens. Het feit is dat wij niet altijd Backstage-toegang hebben bij evenementen en dus ook soms ook geen nieuwtjes kunnen / mogen melden. De ene artiest is heel flexibel in het verschaffen van toegang, de ander niet.

    Het idee achter de persoonlijke Tweets is dat mensen weten wat voor type er achter het Twitter-account zit; dat er ook daadwerkelijk een persoon achter zit. Snap ook dat sommige volgers hier niet op zitten te wachten, maar ik moet zeggen dat ik een redelijke “band” heb opgebouwd met een zeer groot deel van onze volgers. Daar valt ook iets voor te zeggen….


    13 juli 2010 om 06:39
    media

    @Koen: net als Erica ben ik het deels met je eens; er moet een balans zijn tussen nuttige backstage-informatie en tweets die mij een beeld geven van de persoon achter HMH Backstage. Met alleen backstage-informatie zit je op het niveau van RSS-feeds. Prima, maar daar ga je geen relatie mee bouwen met het publiek.

    Ben ook wel benieuwd wat anderen van deze aanpak vinden!


    13 juli 2010 om 08:23
    Jos van Liempd

    Ik ben het eigenlijk ietsje meer met Koen eens. Het “beeld van de persoon achter” een organisatie, instelling of bedrijf is wat anders dan “persoonlijke tweets”. Hoe aardig die van Erica ook zijn.

    Dat “beeld van de persoon erachter” moet voor de bezoekers van een account liefst helemaal samenvallen met de ‘personality’, de aard, het imago van die organisatie. Als dat gevoel bij de bezoekers niet klopt, haken ze af.

    Ik zou dan ook persoonlijk lliever een apart account gebruiken, bijvoorbeeld @HMH_Erica, waarnaar af en toe in het HMH-account verwezen kan worden. Ik denk dat dan zowel HMH als Erica dan (terecht 🙂 nóg meer volgers zouden krijgen.


    13 juli 2010 om 09:19
    media

    @Jos: ben benieuwd wat je in dat geval vindt van mijn twitter-account @marketingfacts, ook daarin zie je zakelijke en informatieve tweets afgewisseld worden met mijn persoonlijke tweets. Wel een interessant punt waarover HMH zou moeten nadenken!

    @Jacco: dank voor je feedback, goede suggesties waarmee HMH verder kan!

    Disclaimer: ik ben op de achtergrond betrokken bij het project HMH Backstage en adviseer Erica en haar collega’s op regelmatige basis.


    13 juli 2010 om 09:46
    Jos van Liempd

    @Marco: Da’s een lastige… ik zie daar niet al te veel persoonlijke tweets, en bovendien vereenzelf ik jou (ten onrechte, zullen de andere marketingfacters zeggen) waarschijnlijk klakkeloos met Marketingfacts. Maar ik denk inderdaad dat een Marketingfacts_Marco account misschien beter zou zijn, náást een marketingfacts-feed-account..


    13 juli 2010 om 10:00
    Michel H

    Het concept is helemaal nieuw voor me en ik kom niet heel regelmatig in de HMH, maar het design van de site valt me als eerste op. Of eigenlijk vooral tegen. Te ‘lomp’, het mist een verfijnde touch, details. De grote knoppen aan de zijkant met die ‘vlekken’ van gradients erin, erg jammer en vooral op het niveau van een beginnende webdesigner. Het past niet bij HMH.

    Op de Backstage pagina heb ik het FOK! effect. Daar heb je ook zo’n pagina volgepropt met linkjes zonder dat er echt verhalen zijn die eruit springen. Knal de laatste verhalen/items lekker groot in beeld! Maak ook onderscheid tussen de verschillende soorten inhoud, en in een Twitter feed zou ik zelf nooit de berichten plaatsen die beginnen met @.

    Op deze manier is mij nog niet duidelijk wat nou precies Backstage IS. Ik zie allerlei feeds en informatie, maar wat is nou de feitelijke Backstage content? Verhalen denk ik dan? Of reacties? Of?

    Samengevat, als ik heel kort door de bocht ben vind ik het design te amateuristisch en het concept niet duidelijk uitgedacht, of uitgelegd. Het idee vind ik echter wel heel interessant, want ik denk dat er veel te zeggen is voor een kijkje in het voor bezoekers vaak magische backstage!


    13 juli 2010 om 10:05
    Michel H

    Okee, nu het artikel iets beter doorgelezen 😛 en daarmee een beter idee van wat het concept zou moeten zijn. Het concept vind ik goed uitgedacht, maar de uitwerking nog tegenvallen. Ik krijg in ieder geval nog niet het backstage idee. De verhalen, foto’s en video’s zouden een hoofdrol moeten spelen maar zijn naar mijn mening nog te veel verstopt.

    Ook zou ik zeker in het beginstadium streng zijn op welke content er wordt geplaatst. Wat moet ik nou met een video waarin de lyrics van We are the World te zien zijn? En waarom staan de foto’s en video’s helemaal onderaan?

    Start met kwaliteitscontent, gebruik veel content en laat die ook leidend zijn, en opvallen. Dan komt het concept denk ik pas echt uit de verf, en pas dan zullen mensen er ook aan mee gaan doen denk ik.


    13 juli 2010 om 10:13
    Floor Boerma

    @Marco Het is leuk om een persoonlijk tintje in een tweet te zien. Puur zakelijk hoeft het niet altijd te blijven, maar dit kun je m.i. ook realiseren door o.a. de tone of voice. Door bijvoorbeeld een uitspraak te doen als ‘het was gezellig in de HMH’ wordt het geheel al snel persoonlijker. Als de persoon over zijn/haar eigen weekendbestedingen tweet, is dat in het geval van HMH misschien niet zo handig. Dat kan misschien beter in een eigen account.

    Daarnaast lijkt het mij belangrijk als een corporate account af en toe reageert op de tweets van haar volgers. Dit alles maakt duidelijk dat het geen geautomatiseerde tweets zijn en geeft je als bedrijf toch de mogelijkheid om de account door meerdere mensen te laten beheren. Niet alleen de inhoud en de hoeveelheid tweets, maar ook je corporate imago hangt anders van één persoon af.


    13 juli 2010 om 11:46
    Mirjam

    Ik ben groot voorstander van het ‘verpersoonlijken’ van een in beginsel zakelijk twitter-account. Ik zou daarbij wel alert zijn op de naam van het account: bij een accountnaam die overeenkomt met de naam van de organisatie, verwacht ik dat er een team achter het account zit, en dat er alleen tweets gepost worden die betrekking hebben op de organisatie. Niet over persoonlijke vakanties dus. De suggestie van Jos van Liempd hierboven spreekt mij aan: wil je vanaf een zakelijk account ook persoonlijke zaken twitteren, maak dat dan duidelijk in de accountnaam: bijvoorbeeld @HMH_Erica of @Marketingfacts_Marco.


    13 juli 2010 om 15:52
    Jacco-van-den-Berg

    @marketingfacts

    Leuk, dat verzoek om feedback. Ben benieuwd wat de uitkomst daarvan zal zijn. Misschien moet het ‘kleinigheidje’ voor het geven van goede feedback nog wat krachtiger vermeldt worden in het kader van ‘ What’s in it for me’ 😉


    14 juli 2010 om 08:04

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!