Volkswagen Magazine voor de iPad

Volkswagen Magazine voor de iPad

Autofabrikant Volkswagen lanceerde afgelopen week een eigen interactief magazine voor de iPad. De naam van het magazine is DAS hetgeen staat voor Digital Automotive Space en tevens een verwijzing is naar Volkswagen’s slogan ‘Das Auto’. Elk kwartaal komt er een nieuwe uitgave, steeds met vijf hoofdstukken. Volgens Luca de Meo, marketingmanager voor de personenautodivisie van Volkswagen, is het interactieve magazine niet alleen om het imago gelanceerd. De technologie maakt het steeds meer mogelijk om de interactie aan te gaan met de consument. Dat levert klantenbinding op aldus De Meo in W&V. Het magazine dat is gemaakt door het Nederlandse Readershouse Brand Media, verschijnt ook op andere tablets en als internetmagazine (via: iPad Planet).

Het is overigens niet het eerste interactieve automagazine voor de iPad. Eerder kwam ook BMW met een speciaal magazine voor de iPad. Wel is het Volkswagen Magazine het eerste magazine dat echt interactief is en de technische mogelijkheden van de iPad benut. Een korte video-impressie:


Voor geinteresseerden heb ik een aantal screenshots en video op Flickr gezet alswel een video op YouTube.


Geplaatst in

Delen

0
0


Er zijn 9 reacties op dit artikel

  • Naast Volkswagen en BMW komt ook Mercedes binnenkort met een interactief magazine voor de iPad (bron: ifun.de).

    Iemand tips over welk magazine voor de iPad echt de moeite waard is om te downloaden? Het Wired Magazine voor de iPad is aardig, maar het geld niet waard. Welk magazine is dat wel?

    geplaatst op
  • Inmiddels de video ook op YouTube gezet:
    http://www.youtube.com/watch?v=TAowaQNZv5Y

    Via Twitter zojuist gewezen op het feit dat de app nog niet helemaal stabiel is en er regelmatig uitknalt. Zitten dus nog wat kinderziektes in blijkbaar!

    geplaatst op
  • Hoi Marco, dank je voor je review. Er komt deze week nog een update waarbij de applicatie veel stabieler is geworden. Het is in relatief korte tijd gebouwd en we hebben geprobeerd gebruik te maken van een aantal interactieve mogelijkheden van de iPad. Hopelijk in een volgende editie ook internet connectiviteit.

    Wat voor ons een lastige keus is geweest is of we alle content in de app wilden hebben of on-demand aan te bieden. Gezien de mogelijke gebruiksscenarios van de iPad hebben we ervoor gekozen om alle content direct voorhanden te hebben en wachttijden te minimaliseren. Dit betekende een heftige initiele download, waar de iPad moeite mee heeft na installatie. Dit kan leiden tot instabiliteit waarbij je de iPad beter kunt herstarten.

    Voor DAS hebben we ervoor gekozen om zelf een applicatie te programmeren. Kost meer inspanning maar mijns inszien benut je dan het platform beter. De applicatie krijgt tussentijds nog een content update en wordt in vijf talen gemaakt.

    Overigens heb ik nog geen magazine gezien waar ik zelf geld voor zou neertellen. Ben daarom ook heel erg benieuwd naar wat de overige uitgevers gaan doen. Er wordt uiteraard al snel gekeken naar oplossingen als Woodwing voor snelle conversie naar het platform, maar het blijven vooralsnog relatief statische(op zich niet erg) kopieën van de papieren versies.

    Ik had persoonlijk meer verwacht van Popular Science, zeker na die fancy video van Bonnier. ik zie weinig van hun studies terug in de app. Zelfde geldt ook voor Wired. GQ is leuk maar niet spannend genoeg ten opzichte van de papieren versie.

    geplaatst op
  • @Michel vooralsnog is jullie Volkswagen Mag het meest interactieve dat ik heb gezien. Ben overigens wel benieuwd naar gebruikersgedrag. Hoe vaak en intensief wordt de app gebruikt? Je zit nu nog in de fase waarin gebruikers het aan anderen laten zien, maar hoe gaat dat straks als iedereen het wel een keer heeft gezien. Welke elementen moet je dan toevoegen om meer en betere interactie te krijgen met de gebruiker. Meten jullie overigens het gebruikersgedrag? Zou mooi zijn om tzt die cijfers te delen!

    geplaatst op
  • We meten gebruikersgedrag, dat periodiek wordt verstuurd als er een internetverbinding aanwezig is.
    Ik zal navragen of ik de cijfers tzt mag delen, wij zijn ook erg benieuwd of het gebruik verschilt ten opzichte van de andere (online) digitale magazines die we maken.

    geplaatst op
  • Wat is nu het verschil tussen een magazine en een website? DAS nemen ze een magazine maar is toch gewoon een strakke website?

    geplaatst op
  • Maakt het uit of we het een website of magazine noemen? Ik denk dat devices als de iPad gaan zorgen voor verschijningsvormen die nu nog helemaal geen naam hebben. Typisch voorbeeld van iets nieuws. We proberen het in een hokje te plaatsen dat we al kennen. Typisch gehaktballen met slagroomgedrag, zou Seth Godin zeggen.

    geplaatst op
  • @jos je hebt helemaal gelijk maar iemand is begonnen om het ter sprake te brengen omdat het een interactief magazine zou betreffen, dit feit ansich is niet zo interessant, ik hoor verder niemand over de content zelf of dat een nieuwe ervaring oplevert voor de consument, mijns inziens meer relevant...

    geplaatst op
  • Het interessante van dit onderwerp is dat er nog zoveel vragen zijn. Wat is het nu precies? Levert het een nieuwe ervaring op?

    Op termijn kun je op een website ook magazine-achtige belevingen realiseren. En dan heb ik het niet over Bomvol type flash applicaties met een beetje tekst en veel audio en video maar over een tijdschrift-achtige vorm met lange hoofdartikelen met veel gerelateerde content (zoals kaders in een tijdschrift). Content oftewel die zich niet leent voor een notebook of desktop omdat je er langdurig en ontspannen voor wilt gaan zitten. De iPad is het eerste apparaat waarop dat mogelijk is.

    Op termijn kan dat dus op websites met HTML5 en met hele snelle dataverbindingen (want je wilt tijdens het bladeren in een tijdschrift niet na iedere pagina moeten laden). Tot die tijd hebben we apps nodig om een dergelijk magazine te realiseren. Voordeel daarvan is ook het via 1 klik kopen en installeren (en notificeren bij nieuwe uitgaven) via iTunes/appstore.

    Dan de vraag of het een werkelijk nieuwe beleving oplevert. Ik vind het ook een interessante vraag of dat echt nodig is? Natuurlijk wil je niet slechts een platte omzetting van het papieren tijdschrift op de iPad bieden maar dezelfde content verrijkt met audio en video, web en soms wat interactiviteit is voor uitgevers die ik spreek een aantrekkelijk vooruitzicht. Is dat een hele nieuwe ervaring? Het is meer een verrijkte variant van het gedrukte magazine. Willen consumenten daarvoor betalen? Ik denk zelf van wel mits de kwaliteit (inhoud en user experience) zo goed is dat je het iPad magazine echt zo ontspannen kunt beleven als een traditioneel magazine.

    Ondanks dat ik geloof dat het prima is om relatief traditioneel te beginnen (mits met een uitstekende user experience) geloof ik ook dat door de tijd nieuwe vormen gaan ontstaan. Dat is het interessante van deze ontwikkeling.

    Wij hebben de afgelopen maanden in samenwerking met de ANWB een prototype gemaakt van Reizen Magazine. Enkele van onze ontwerpoverwegingen en oplossingen vind je op onze site touchwonders

    Binnenkort willen we de app iets breder verspreiden om meer feedback te krijgen, alvorens we deze eventueel in de appstore publiceren. Interesse? Twitter @touchwonders.

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.