Bol.com wint Usability Award 2010

19 mei 2010, 04:42

In het Instituut voor Beeld en Geluid werd gisteren de tiende Usability Award uitgereikt door marktonderzoeksbureau MetrixLab. Deze prijs, jaarlijks uitgereikt aan de meest gebruiksvriendelijke website van Nederland, is dit jaar gewonnen door bol.com. Ditzo.nl werd tweede, Hotels.nl werd derde. Eduhub en Nos.nl waren ook genomineerd door de vakjury (er waren ruim 100 NL websites aangemeld voor de prijs) maar vielen niet in de prijzen.

Na genomineerd te zijn geweest in 2002, 2006 en 2007 heeft bol.com dit jaar eindelijk het beeld in ontvangst kunnen nemen. De website werd door het publiek beoordeeld met een 8.5. De vakjury roemt de website om de heldere navigatie, de goede zoekmachine en het heldere bestelproces. De Usability Award is dit jaar voor de tiende keer georganiseerd. Pluspunten en minpunten volgens de jury:

+ Fantastisch overzichtelijke navigatie voor zo’n grote site

+ Goede zoekfunctie met prettige verfijnfuncties

+ Onderaan productpagina links naar gerelateerde producten: slim

– Homepage oogt wat druk vergeleken met de rest van de site

– Chatbot billy heeft niet altijd een passend antwoord

– De menuopties onder de home-knop

Van april 2007 tot juni 2011 was ik freelance editor/ communitymanager / hoofdredacteur bij Marketingfacts. Tussendoor werkte ik bij Insites Consulting, IDG Nederland, Saatchi&Saatchi;/Leo Burnett (voor Samsung) en voor onderzoeksbureau WUA. Vanaf 1 november 2021 vorm ik samen met Luuk Ros de hoofdredactie van Marketingfacts.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!