Reverse publishing: Blog goes Print

12 mei 2010, 05:29

Het gaat slecht met printmedia. Advertenties worden nauwelijks verkocht, redacties krimpen en bladen verdwijnen. Uitgevers zijn nerveus en zoeken naarstig naar nieuwe business modellen. Bijna alle uitgeverijen hebben nu eindelijk online ontdekt. De concepten die ze neerzetten worden steeds interessanter en af en toe roept een grote jongen dat er betaald moet worden voor ‘kwalitatieve’ content. Ok, de evolutie van de uitgeversbranche tekent zich steeds verder af. Dan is het wel heel opmerkelijk om te zien dat een blog de stap naar print maakt. Publishr.nl, weblog voor uitgevers, gaat een magazine in de markt zetten. Reverse publishing noemen ze het zelf. De eerste editie is naar de drukker.

Publishr.nl Magazine is een gratis magazine en verschijnt vier keer per jaar. Doelgroep zijn uitgevers. Achter de blog en het magazine zit Liones. Zij adviseren uitgevers als het gaat om online strategie. Boeiend, vind je ook niet? Inderdaad de wereld op zijn kop. Ik kan me wel voorstellen dat ze het doen. Ik vind het goed dat ze zelf de ervaring opdoen van alles wat met print te maken heeft. Dat maakt dat je echt goed kan praten met je doelgroep. Maar neemt die doelgroep je wel serieus dat je een magazine nodig hebt om je doelgroep te bereiken?

Het merk centraal

Taeke Kuyvenhoven, uitgever van het magazine geeft de volgende verklaring: “We volgen hiermee de lijn die veel uitgevers reeds hebben ingezet: het merk centraal zetten met daar ‘omheen’ diverse media zoals online, print, mobiel en events. Alhoewel print niet groeit, is het een waardevolle ‘drager’ die het merk bekendheid geeft. Uiteindelijk zal het geheel profiteren van de groei in onder andere evenementen, e-commerce en online content. Het in de markt zetten van een magazine stelt ons in staat nog beter in de huid van uitgevers te kruipen en de ervaringen die we opdoen delen we uiteraard weer met de ‘volgers’ van Publishr.nl.”

Ik ben vooral benieuwd naar de ervaringen die ze opdoen. Weten ze een business model te vinden dat wel werkt? Hoe kan dat zich dan weer vertalen naar online? Welke media gaan ze nog meer inzetten? Op welke manier vullen de verschillende kanalen elkaar aan? Op welke manier kannibaliseren ze elkaar? Hoe is de doelgroep verdeeld over de verschillende media? Kortom, ik ga de blog volgen.

Sponsoren met diensten

Een ding doen ze wel al goed. Liones heeft een aantal bedrijven die zich ook op de uitgeverijbranche richten, bereid gevonden dit project te sponsoren met hun dienstverlening. De verschillende partners verzorgen ieder een bepaald onderdeel dat aansluit bij hun expertise: [De Redactie] (redactie), Senefelder Misset (druk), Spore Creation (ontwerp en opmaak), Anthony Donner (fotografie), Publiqare en Woodwing (beide redactionele automatisering), S&H Productfulfilment en SalesQ (sales).

Willemijn Vader
Creative Director bij Whizpr

Willemijn Vader heeft ruim 11 jaar ervaring in PR en sinds 2006 social media actief aan het inzetten binnen PR. Ze is Creative Director en mede-eigenaar van PR&Social; Media-adviesbureau Whizpr, gespecialiseerd in technologie en lifestyle.

Categorie
Tags

2 Reacties

    David Huijzer

    Businessmodel? Het gaat hierom een sponsored magazine dat gratis verstuurd gaat worden. Doel is ook om er leads voor eigen business uit te krijgen (zie het artikel hierover bij Emerce), het is toch ook vooral bedoeld om Liones in de markt te zetten . Ervaringen? Het wordt een blad dat gewoon voor een groot deel de content van de blog op papier zet.


    12 mei 2010 om 07:12
    Bram Fasseur

    “Reverse publishing noemen ze het zelf.” De term reverse publishing bestaat al jaren, niks nieuws aan! Sharedbook.com was hier bijvoorbeeld al in 2005 mee bezig.

    Ik hou er altijd van als een bedrijf vast weet te houden aan hun visie, missie, kernwaarden. Op de site van Publishr is te lezen dat zij zich bezig willen houden met de kansen en uitdagingen binnen de uitgeefsector. Is dit dan een goed voorbeeld?


    12 mei 2010 om 08:46

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!