Bit.ly lanceert nieuwe user interface

7 mei 2010, 04:31

Zoals vorige maand aangekondigd heeft URL shortener bit.ly deze week nieuwe user interface gepresenteerd. Op de hernieuwde website beschikken geregistreerde gebruikers vanaf vandaag over een aantal nieuwe features. Het nieuwe systeem wordt in de tour op de website omschreven in vier categorieën: shorten, share, track en manage. Eerstgenoemde werkte al dermate soepel dat er niets aan veranderd hoefde worden, maar de nieuw geïntroduceerde mogelijkheden zullen voor veel gebruikers zeker van toegevoegde waarde blijken.

Shorten, share, track, manage

Via de share optie kunnen links nu in een handomdraai via Twitter gedeeld worden met de rest van het web. Je krijgt als gebruiker vervolgens direct te zien hoe vaak er op de link wordt geklikt, en je hebt de mogelijkheid de tweets die betrekking hebben op je link te volgen.

Met de nieuwe tracking interface kun je details opvragen als de verdeling van clicks over dagen, referrers en locaties. Omdat de link die je zelf hebt aangemaakt een persoonlijke vingerafdruk krijgt, kun je daarnaast meten welk aandeel van het totale aantal clicks aan jouw post te danken is.

Onder het tabblad Manage heb je ten slotte de nodige opties voor het beheren en overzien van de links die je tot op heden de wereld in hebt gestuurd. Zo is er een zoekfunctie, en kun je je geschiedenis met anderen delen via een openbare URL of een RSS feed.

Discussie

Binnenkort zal het ook mogelijk worden de links direct op Facebook te posten, maar ik geloof niet dat mensen de dienst zullen weren tot deze horde genomen is. Op het bit.ly blog zijn de reacties op de nieuwe website erg wisselend; het lijkt erop dat de nieuwe features nog niet allemaal even soepel werken. Zijn er hier mensen die al enige ervaringen kunnen delen?

Categorie
Tags

2 Reacties

    Michael

    Volgens mij werkt alles gewoon naar behoren. Heb in ieder geval nooit problemen ondervonden met de nieuwe mogelijkheden. Al vind ik wel dat er vaak uit onverwachte landen op m’n links geklikt wordt. Vaak mensen uit Zuid-Korea, Japan en India etc.

    Daarnaast vind ik het ook goed dat je je kortere URL’s nog eens kunt customizen, zo kun je het voor de lezer duidelijk maken waar hij op klikt.


    7 mei 2010 om 05:36
    Annelies Verhelst

    Ik vind het ook wel oke werken, in het begin tweette ie overigens mijn aangepaste tweet niet, alleen de standaard tekst met titel en url (ofzoiets). Geloof dat dat nu wel is opgelost. Zal wel een beta geweest zijn ;-).


    7 mei 2010 om 06:15

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!