Multiscope brengt kennis, houding en het gedrag rondom sociale media in kaart

Multiscope brengt kennis, houding en het gedrag rondom sociale media in kaart

Onderzoeksbureau Multiscope heeft met een grootschalig online marktonderzoek onder 14.686 Nederlanders de kennis, houding en het gedrag rondom sociale media in kaart gebracht. Hieruit blijkt dat de gebruiksintensiteit van sociale media websites voorlopig nog achter blijft bij de hoge naamsbekendheid. Gemiddeld besteedt men zo’n 7 uur per maand aan sociale online netwerken. Op dit moment bevindt het gebruik van social media zich in een overgangsfase.

Volgens de onderzoeksresultaten van Multiscope is de naamsbekendheid van sociale media hoog, maar de tijdsbesteding is nog relatief laag. Ook is er een groep die afwachtend is als het gaat om actief deelnemen aan sociale netwerken. Gemiddeld gebruikt men 1,8 social media websites naast elkaar. Slechts 3% kent geen enkele sociale media website, 11% geeft aan van geen enkele sociale media website lid te zijn of een profiel te hebben, 17% zegt de afgelopen maand geen sociale media website gebruikt te hebben.

Hyves en Youtube zijn samen goed voor 70% van de totale social media tijdsbesteding in Nederland. Twitter is inmiddels bekend bij 76% van de internet populatie. Wanneer we de huidige gebruikers vragen naar hun te verwachten gebruiksintensiteit in het komende jaar, zien we dat de meeste groeipotentie zit bij LinkedIn (+33%) gevolgd door Twitter (+26%). Het verschil tussen ‘kijken’ en lidmaatschap is het grootst bij Youtube. Dit komt waarschijnlijk omdat Youtube meer een consumptie- in plaats van een participatie platform is. Daarnaast zouden gebruikers drempels kunnen ervaren bij het zelf publiceren van video.

Messaging
In het onderzoek is ook gekeken naar de tijd die men besteedt aan online messaging. Dit blijkt aanzienlijk hoger te liggen dan bij social media. Uit het onderzoek blijkt dat men MSN Messenger (26 uur), Google Talk (20 uur) en Ebuddy (11 uur) het meest intensief gebruikt.

Sociaal contact
De voornaamste reden om social media te gebruiken is om contact te onderhouden met vrienden en familie (74%), als aangenaam tijdverdrijf (45%) en het delen van een hobby of interesse (24%). Daarnaast geeft 15% aan het te gebruiken om nieuwe mensen te ontmoeten. Van de respondenten is 61% het oneens met de stelling dat je door het gebruik van sociale media minder ‘echt’ contact met mensen hebt (neutraal 25%, eens 14%). Ook vinden veel Nederlanders (47%) niet dat met virtuele ontmoetingen afstanden tussen mensen worden vergroot (neutraal 30%, eens 23%).


Geplaatst in

Delen

0
1


Er zijn 12 reacties op dit artikel

  • Interessant is overigens de reactie van Yme Bosma op Twitter waarin Bosma aangeeft dat Hyves zelf op minimaal 1,5 miljoen uur per dag (45 miljoen uur per maand) komt oftewel een factor drie hoger dan Multiscope. Verder zou volgens ComScore de tijd op Hyves maar liefst 11 keer hoger zijn dan op Facebook. Volgens Multiscope is dit ruim twee keer hoger.

    geplaatst op
  • En dat is dan nog echt een conservatieve interpretatie van onze cijfers. Maar ik gebruik liever geen eigen cijfers aangezien ze door derden niet te verifieren zijn, dus kijk vooral naar de ComScore rapportage die mijlenver van Multiscope af zit, en Facebook zelf bijvoorbeeld gebruikt ook ComScore voor een analyse van de Nederlandse situatie. Ik weet dat die cijfers redelijk in lijn liggen met die van onszelf, zou niet weten waarom dat bij bijvoorbeeld Facebook of YouTube anders is. Maar het is met de onderzoeken van Multiscope elke keer hetzelfde verhaal helaas...

    geplaatst op
  • Ik ben erg benieuwd naar de verschillen tussen leeftijdscategorieen. Kan goed zijn dat het beeld dat iedereen razend actief is in sociale media vooral gebaseerd is op jongeren. Gemiddeld over de gehele bevolking kan de tijd besteed aan sociale media dan nog steeds laag zijn. De comscore en multiscope cijfers hoeven dus niet per se strijdig te zijn (hoewel het verschil nu wel erg groot is).

    geplaatst op
  • Beide onderzoeken zijn voor geheel Nederland, dus daar zou geen echt verschil in moeten zitten. Maar dat zit er duidelijk wel, en niet een klein beetje. Blijft me elke keer verbazen hoe verschillende media de MultiScope resultaten klakkeloos overnemen, ondanks het feit dat er elke keer weer veel kritiek op is. Maar misschien is dat wel precies hoe MultiScope het wil;-)

    geplaatst op
  • @Yme Bosma
    Ik herken het verschil in metingen tussen Multiscope en andere/eigen bronnen.
    Wat denk jij dat de reden is van de afwijking? Zijn de panels die Multiscope gebruikt te klein om goede metingen te doen? Welke organisaties (behalve ComScore) doen vergelijkbare metingen met betere resultaten?

    geplaatst op
  • Je kunt alleen verder met STIR vergelijken denk ik, zou niet weten wie voor NL verder vergelijkbaar onderzoek doet.

    Ik heb geen idee wat de oorzaak is, weet alleen wel dat STIR & ComScore in de buurt van de werkelijkheid komen, MultiScope is vooral goed in headlines scoren;-) Terwijl je met hun panel-grootte en focus op NL zou verwachten dat het kwalitatief een stuk beter zou kunnen. Jammer.

    geplaatst op
  • Ik vond dit zelf ook zeer dubieuze cijfers. Heb zelf laatst ook een onderzoekje gedaan, wel stukken minder objectief, maar dat waren cijfers van diverse bronnen gecombineerd en die kwamen her en der lager voornamelijk lager uit. Ik weet niet hoeveel er qua cijfers kan veranderen in twee maanden tijd (ik heb metingen van januari ipv maart)...

    geplaatst op
  • Ik weet niet hoe Multiscope haar meting doet.... maar is het wel pixel based?
    Ik kreeg namelijk de indruk dat het question based was.... en dat zou nog wel eens voor een verschil kunnen zorgen in cijfers. Mensen geven namelijk altijd andere cijfers weer in echt gedrag vs. wat ze denken dat ze hebben gedaan.

    ik vind STIR en ComScore toch echt VEEL betrouwbaarder.

    P.s. 22% van NL zou een profiel hebben op YouTube? Dat vind ik wel weer een extreem HOOG cijfer.....

    geplaatst op
  • Even een verduidelijking / betere duiding van de Multiscope cijfers:

    Het onderzoek is uitgevoerd onder een voor de internet populatie representatieve steekproef uit ons consumentenpanel. Bijna 15.000 leden namen deel aan de enquête waarin (onder andere) de volgende vragen werden gesteld:

    - Welke van onderstaande social media kent u?
    * eBuddy, Facebook, Flickr, Foursquare, Google Buzz, Google Talk, Hyves, LinkedIn, Mindz, Mobypicture, MSN Messenger, MySpace, Netlog, Picasa, Twitter, Youtube, Geen van deze, Anders, namelijk
    - Welke van onderstaande social media heeft u de afgelopen maand gebruikt?
    - Bij welke van onderstaande social media heeft u een profiel of bent u lid?
    - Hoeveel uur heeft u de afgelopen week gebruik gemaakt van deze social media?
    * is in de tabel omgerekend naar maandgebruik
    - Gaat u het komende jaar minder of meer gebruik maken van social media?

    In vraag 1 van de vragenlijst werden de namen van de social media 'at random' in een wisselende volgorde aangeboden om vertekening te voorkomen. In de vervolgvragen werd steeds ingezoomd op de specifieke media die men kent / gebruikt etc.

    De gemiddelde tijdsbesteding per social media, waar hier wat verwarring over is, werd gebaseerd op degenen die het medium de afgelopen maand gebruikten en er een profiel hebben. We wilden graag een 'active use' hebben. Als je een onderzoek door middel van een vragenlijst doet ben je afhankelijk van de 'perceptie' van de gebruiker en zijn / haar interpretatie van termen als 'gebruikt'. Een verklaring voor het verschil in verschillende onderzoeken is dat de gebruiker waarschijnlijk het simpelweg 'open' hebben staan van de website in (een tab van) de browser niet ziet als gebruik, terwijl deze in bereiksmetingen (zoals Comscore, Multiscope Visiscan) wel meegenomen worden.

    Ik zie dat verschil ook terug als ik kijk naar de tijdsbesteding die we meten in Multiscope Visiscan voor Hyves. Dit is een ander doorlopend onderzoek waarmee we het al het surfgedrag van een (kleiner) panel monitoren. In de afgelopen drie maanden zie ik Hyves daarin tussen de 30 en 32 miljoen uur uitkomen. Het voordeel van gedragsmonitoring is dat je alles ziet, maar dat je niet weet wanneer een sessie afgelopen is wanneer men een website in een tab van de browser open laat staan en binnen die tab niet doorsurft. Je kunt daardoor overschattingen krijgen en meet feitelijk nog steeds geen 'active' maar ook 'passive' use.

    @yme: vergelijken met Comscore is voor mij erg lastig. Het bedrijf is in Nederland een grote 'blackbox' voor ons. Weet jij misschien hoe zij hun panels opbouwen, wat de grootte / representativiteit is en welke definities ze gebruiken? Wellicht kun je ze vragen om dit hier te verduidelijken? Zelfs onze klanten die ook bij Comscore data afnemen kunnen die vragen niet beantwoorden :-) En dan nog één opmerking for the record omdat je soms wat 'geprikkeld' lijkt te reageren. We hebben niks tegen Hyves, vinden het een prachtig Nederlands merk waar we trots op mogen zijn en proberen ons werk als onderzoekers altijd goed en naar eer en geweten te doen. Open en duidelijk.

    Ik hoop dat zaken hiermee duidelijker zijn.

    geplaatst op
  • John, ik reageer inderdaad wat geprikkeld omdat het mij elke keer na een publicatie van jullie weer veel tijd kost om alle vragen te beantwoorden die ik erover krijg. En dat is op zich niet erg, maar omdat de resultaten zo afwijken (in negatieve zin) van wat wij, maar ook ComScore en STIR zien, is het energie die ik liever ergens anders in stop. Kom de volgende keer eens langs voordat je de resultaten publiceert, ik geef je graag inzicht in alle (interne en externe) cijfers die wij hebben zodat jouw onderzoeksresultaten in ieder geval getoetst kunnen worden.

    Ik heb zojuist een update over maart 2010 gepubliceerd op basis van ComScore.

    geplaatst op
  • Hyves (en comscore wellicht ook) meet hoelang een gebruiker daadwerkelijk op de site is. Multiscope vraagt hoe lang iemand op de site is. ("Hoeveel uur heeft u de afgelopen week gebruik gemaakt van deze social media?)

    Logisch dat daar hele andere resultaten uitkomen.

    Ik denk dat de trends die uit het Multiscope onderzoek naar voren komen wel kloppen (Stijging twitter en facebook, daling).

    geplaatst op
  • Uit de cijfers van hyves en facebook zelf lijkt het onderzoek niet helemaal een juist beeld te geven. Volgens het onderzoek heeft 28% van Nederland een profiel op Facebook. Volgens Facebook zelf heeft slechts een kleine 21% van de Nederlanderseen profiel op Facebook. Daarintegen claimt Hyves dat 65% van de Nederlanders een profiel op hyves heeft. Volgens het onderzoek zou dit 60% zijn.
    16661442 100.00% Inwoners Nederland
    10908100 65.47% Lid van hyves
    3438840 20.64% Lid van Facebook

    Ik denk ook niet dat Facebook hyves zal gaan inhalen, maar we blijven het monitoren.

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.