Dat het einde van de koude winter nabij is blijkt wel uit het feit dat Vogelbescherming Nederland haar jaarlijkse ‘Beleef de Lente’ campagne is gestart. Al vier jaar voert Vogelbescherming Nederland met steeds meer succes de campagne Beleef de Lente. Vier maanden lang, van maart tot en met juni 2010, kunnen geïnteresseerden het broeden van diverse vogels live via een webcam volgen op de website www.beleefdelente.nl. Via de webcam zijn acht vogels live te bewonderen, waaronder de oehoe, de grootste uil van Europa. Mobillion, het bedrijf waar ik werk, verzorgt het concept- en de complete technische ontwikkeling van de campagne. Dit jaar hebben we de website nieuw vormgegeven en zijn de verschillende vogels voor het eerst live te volgen op de iPhone. Daarnaast hebben we de Hyves widgets met videoclips uitgebreid en zijn updates over de campagne via Twitter te volgen. Voor de streaming van video’s wordt het Uvid videoplatform ingezet.
Beleef de Lente is het grootste vogel-webcamproject ter wereld en trok in 2009 meer dan 900.000 bezoekers (zie meer statistieken).
Projecten sponsoren
Het doel van de Beleef de Lente-campagne van Vogelbescherming Nederland is vogels dichtbij mensen te brengen en begrip en betrokkenheid bij het beschermen van vogels te creëren. Bezoekers van de site wisselen waarnemingen, vragen en belevenissen uit en chatten direct over wat ze zien. Per vogelsoort wordt een logboek bijgehouden door een expert, wordt door de bezoekers onderzoek gedaan, en worden dagelijks door vrijwilligers gemaakte videoclips geplaatst. Daarnaast kunnen bezoekers per vogelsoort een project sponsoren, zoals zenderonderzoek voor de oehoe of 10m2 leefgebied voor de ooievaar.
Widget voor Hyves
Vorig jaar was de Hyves-widget, waarmee vogelliefhebbers hun favoriete videoclips op hun Hyves-pagina konden plaatsen, een groot succes. Zo’n 7600 keer werd de widget op verschillende Hyves-pagina’s geplaatst. Dit jaar is de videoclip dynamisch, zodat het mogelijk is te schakelen tussen hoogtepunten van de verschillende vogels.
Met de uitbreiding van de videomogelijkheden en het beschikbaar maken van de campagne voor iPhone-gebruikers hebben we er alle vertrouwen in dat ook dit jaar weer een succes wordt.