Hoe creëer je fantastische content? Tips & tricks van de SES London

Hoe creëer je fantastische content? Tips & tricks van de SES London

Last, but certainly not least. Dat gold vorige week woensdag tijdens de SES in London voor de laatste officiële sessie van de dag: “Developing Great Content”. Jonathan Allen, Heather Lloyd-Martin, Greg Jarboe en Amanda Davie gaven vier interessante presentaties over het creëren van goede content. Moraal van het verhaal: The best SEO is good content (met dank aan Seth Godin). Hieronder een korte samenvatting.

Online language pathways

Amanda Davie trapt de sessie af met een presentatie over een onderzoek naar hoe mensen taal gebruiken als ze online zoeken en hoe bedrijven dit moeten gebruiken in hun online communicatie. Taal, search en consumentengedrag zijn nauw verbonden, maar bedrijven maken niet genoeg gebruik van dit gegeven. Het blijkt dat het totale zoekproces bestaat uit vijf online language pathways:

  1. Language of intent: wat mensen denken dat ze willen vinden. Voorbeeld: de beste bankrekening.
  2. Search language: hoe mensen dit beschrijven in de zoekmachine. Voorbeeld: online bankrekening.
  3. Re-search language: hoe mensen hun taal verfijnen tijdens het zoeken. Voorbeeld: beste online bankrekening.
  4. Search Marketing language: wat bedrijven zouden moeten communiceren in de zoekresultaten. Voorbeeld: Eenvoudig bankieren met gunstige rentepercentages. U kunt altijd bij uw online rekening.
  5. Brand language: hoe de taal van bedrijven moet aansluiten bij de search language en language of intent.

Volgens Amanda moet er dus een verandering plaatsvinden: de online communicatie op de website moet zowel de language of intent als de search language reflecteren. Je moet dus aan meer denken dan alleen keywords. Alleen op die manier kunnen bedrijven hun bezoekers verleiden, aan zich binden en laten converteren.

Vijf manieren om bestaande B2B/B2C sites te verbeteren

Heather Lloyd-Martin vervolgt de middag met vijf tips om je bestaande website content te verbeteren. Nog voordat je begint met keyword onderzoek moet je volgens haar de volgende zaken in acht nemen:

  1. Denk na over je publiek. Gebruik bij het schrijven klantpersona’s.
  2. Breid je keyword universum uit. Bedenk en ontwikkel nieuwe mogelijkheden voor unieke content. Neem daarbij je doelgroep in je hoofd. Zorg bijvoorbeeld voor uitgebreide achtergrondinformatie. Content op je website zorgt voor vertrouwen bij je klant, wat de sales ondersteunt.
  3. Bevrijd jezelf van het begrip keyword density. Was 5,5% vroeger het magische getal; tegenwoordig geeft het alleen maar aan dat je je content speciaal voor Google schrijft en je niet (zoals het hoort) richt op de menselijke gebruiker. Enkele regels waar je wel rekening mee kunt houden: zet het keyword in de title, de headers, de linktekst en op natuurlijke wijze in de content. Focus op maximaal 2/3 keywords per pagina.
  4. Zorg ervoor dat je titles van het scherm afspatten en vooral opvallen in de SERP’s. De title is immers de eerste mogelijkheid tot conversie. Veranderingen aanbrengen in je titles kan een enorme verbetering opleveren in je posities.
  5. Je kunt ALTIJD veranderingen aanbrengen op je site. Zorg dat je content up to date blijft en besteed daarbij extra aandacht aan bijvoorbeeld pers- en evenementenpagina’s en verouderde artikelen.

Het grote contentgeheim… of toch niet?

Greg Jarboe begint zijn verhaal alsof hij hét grote contentgeheim dan eindelijk gaat verklappen. Hoewel dit niet het geval blijkt te zijn, is zijn verslag toch zeker de moeite waard. Volgens hem hebben video’s namelijk 50 keer meer kans om de eerste zoekresultatenpagina te halen dan tekst. Daarbovenop stelt hij dat een YouTube video 99 keer meer kans heeft om in de video resultaten te geraken dan Google video.
Aan de hand van het keyword voorbeeld “How to do keyword research” laat hij zien hoe je met een YouTube filmpje snel een goede ranking kunt verkrijgen (o.a. doordat YouTube filmpjes te embedden zijn in je eigen content en daardoor veel verkeer genereren). Conclusie: Video Marketing via YouTube is een goede manier om te scoren met content.

Optimized videos get discovered, but great content gets shared.

Social Media Architecture

De sessie wordt afgesloten door Jonathan Allen die de waarden van Social Media architecture bespreekt. Keywords waarmee hij zijn presentatie structureert:

  • Ontdekken: bepaal je persona’s; zowel van de connectors als van je final audience.
  • Creëren: ontwikkel je content; zorg dat het relevant en interessant om te delen is.
  • Experimenteren: stuur je content naar je connectors en wacht hun reactie en feedback af.
  • Koppelen: zorg dat je content gemakkelijk te delen is.
  • Delen: deel je content op verschillende kanalen.
  • Versterken: let op de statistieken.
  • Interactie: zorg voor interactie tussen de kanalen.
  • Herhalen: heeft je aanpak gewerkt? Probeer het nog eens!

En zoals we vaker hoorden tijdens de SES, benadrukt ook Allen het belang van het bepalen van je doel voordat je begint met de inzet van Social Media. Is het voor SEO? Wil je er je B2B community mee bereiken? Wil je content verspreiden? Etc. En wat ook van belang is, hoe ga je het succes meten? Denk van tevoren na over deze vragen zodat je content kunt creëren die overal op het net gedeeld wordt.

Samenvattend kunnen we zeggen dat deze laatste sessie veel interessante ideeën opleverde voor fantastische content. Maar wellicht heb je hier zelf nog aanvullingen op? Als je ze met ons wilt delen, graag! Je kunt ze kwijt in de comments.

Dit artikel is geschreven door Carolien Fijt. Carolien is copywriter, keywordanalist en communicatiemedewerker bij Traffic4u en bezocht vorige week de Search Engine Strategies in Londen

 


Geplaatst in

Delen

0
0


Er zijn 3 reacties op dit artikel

  • Heb je ook een idee of en hoe het eerste verhaal (van Amanda Davie) content optimalisatie beïnvloed?
    De cijfers uit keyword tools laten naar mijn idee wel zien of er volume zit op bepaalde termen, maar hoe bepaal je de exacte formulering (search marketing language)?

    geplaatst op
  • @ Bauke: het is voor content optimalisatie nog steeds belangrijk om te kijken naar keywords en het zoekvolume dat daarop zit, maar daarnaast zegt Amanda Davie dat je breder moet kijken. Je moet aansluiten bij het taalgebruik van je doelgroep en dus niet alleen de search language gebruiken. Bedenk ook welke motivatie er achter de zoekopdracht zit en sluit daar in je taalgebruik bij aan als je over je product of dienst schrijft (i.p.v. "sales & marketing speak" te gebruiken).

    geplaatst op
  • Lees het artikel nu pas :-s Maar beter laat dan nooit. Interessant, thanks!

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.