De geheimen van converterende websites, Social Media en meer.. Dag twee van de SES in Londen

De geheimen van converterende websites, Social Media en meer.. Dag twee van de SES in Londen

De tweede dag van de SES begint in ieder geval droog. In tegenstelling tot gisteren kwamen we niet doorweekt aan bij het Business Design Center in Londen. We starten deze dag met een Keynote van Bryan Eisenberg, medeauteur van Wall Street Journal en auteur van Waiting for Your Cat to Bark, Call to Action and Always Be Testing. 

Eisenberg weet er een interessante en vermakelijke sessie van te maken door het zakelijke aspect te vermengen met een vleugje humor. Aan de hand van de slogan “Your Website Sucks” (omdat slechts een klein percentage op een website uiteindelijk converteert) kwam Bryan Eisenberg met de 21 geheimen van top converterende websites.

Een kleine greep uit de 21 conversie geheimen:

  • Zorg voor UCP’s (Unique campaign propositions). In de eerste 3-7 seconden beslist een bezoeker namelijk vaak of hij converteert of niet. Laat zien wat je bedrijf/website uniek maakt.
  • Laat uitingen & afbeeldingen uit banners en tekstadvertenties terugkomen op de landingspagina zodat de gebruiker ziet waar hij naar op zoek is.
  • Houd je niet alleen bezig met het optimaliseren van landingspagina’s maar richt je op de gehele website.
  • Communiceer relevante acties/aanbiedingen zo duidelijk mogelijk en laat ze terugkomen op elke pagina (bijvoorbeeld Free Shipping on your First order).
  • Reviews zijn erg belangrijk. Laat de klanten spreken! Geef klanten ook een reden om een review te plaatsen en maak het ze zo gemakkelijk mogelijk.
  • Door unieke acties te gebruiken en te overdrijven kun je de verkoop stimuleren (bijvoorbeeld: Nog 15 producten over / momenteel zijn er 300 mensen aan het shoppen).

Lees hier de volledige lijst met 21 conversietips.

Search & Social

De tweede sessie die we volgen gaat over Social Media en wordt gegeven door Lisa Myers, CEO van Verve Search. Volgens haar is Social Media een belangrijk onderdeel binnen Search Marketing geworden. Veel mensen denken dat Social Media alleen uit Twitter en Facebook bestaat, maar het is veel meer dan dat. Lisa Myers vergelijkt het met iemand met een hamer zijn hand die zegt dat hij een huis aan het bouwen is. Het gaat er namelijk om wat het ondernemingsdoel is van een Twitter of Facebook account en hoe je dit gaat bereiken.

De presentatie ging voornamelijk in op de basics van Social Media, dat het niet gezien moet worden als een verkoopkanaal, maar als een nieuwe manier van mond tot mond communicatie. De focus dient te liggen op luisteren en dan pas op verkopen.

Belangrijk is eerst het doel te bepalen alvorens er mee te starten. Doelen van Social Media kunnen zijn: Branding & Awareness, Traffic, Links generen of Sales.

Ook gaat Lisa Myers uitgebreid in op bloggen, waarbij ze vooral de nadruk legt op het persoonlijk maken van een blog. Dit kan door het toevoegen van een Avatar en door de persoonlijkheid van de bloggers zelf. Ook niet onbelangrijk is om bij het bloggen altijd rekening te houden met SEO.

Introduction in Paid Search

De derde sessie die we bezoeken is de sessie van Dave Chaffey, Director marketing bij Insights Limited. Hoewel het om een introduction to Paid Search gaat, zijn we toch benieuwd of het overeenkomt met wat we in Nederland doen.

De sessie is, zoals ook wel een beetje verwacht, vrij basic en er wordt weinig nieuws onthuld. De sessie is opgesplitst in de verschillende factoren van Paid per Click campagnes, namelijk:

  • De structuur
  • Keyword selectie
  • Advertentie selectie
  • Bidmanagement

Volgens Dave Chaffey is de Quality Score absoluut king binnen Paid Search.  De Quality Score bestaat uit de relevantie van het zoekwoord, de relevantie van de advertentietekst de Click Trough Rate en de relevantie en laadsnelheid van de landingspagina. Chaffey geeft aan dat niet alleen de content op de landingspagina een factor is voor de quality score maar ook de H1, Title en headings.

Verder geeft Chaffey nog een tip over merknaambescherming: “Gebruik affiliates om je merk te beschermen door hen te laten adverteren op je brandnamen in combinatie met generieke termen”

Pushing Content…… Or Not?

De 4e sessie wordt gegeven door Sante Achille, Consultant bij Sante J Achille en Mikkel DeMib Svendsen, Creative Director bij deMib.com. De sessie gaat over het stimuleren van content door middel van XML, RSS en Site Maps.

Sante J Achille gaat in op XML. XML is volgens Sante J Achille nodig omdat veel webpagina’s een zootje zijn.  Een XML Sitemap helpt zoekmachines om je pagina’s beter te indexeren. Echter heeft een XML Sitemap geen invloed op:

  • Betere rankings
  • Garantie voor indexering
  • Snellere indexering

Social Media in the Marketing Mix

De laatste sessie de we volgen op de tweede dag van de SES is een vervolg op de Sessie Search & Social. Tijdens deze sessie gaan sprekers: Crispen Sheridan, Bas van den Beld, Marco Corsaro en Anders Hjorth in op Social Media in de Marketing Mix.
Aan het begin van de sessie wordt aangegeven dat Social Media niet als een apart kanaal gezien moet worden binnen de Marketing Mix, maar als een aanvulling op alle andere kanalen. Social Media is bestemd voor naast je andere marketing campagnes. Ook kan Social Media alles zijn. Het is een vorm van branding maar ook een community.

Anders Hjorth gaat in op de relatie tussen Social en Paid Search. Volgens Hjorth zijn er drie vormen van media:

  • Owned Media
  • Earned media
  • Paid Media

Volgens Hjorth heeft het inzetten van Social Media een positief effect op Search.

Bas van den Beld geeft net als Lisa Meyers aan dat Social Media veel groter is dan alleen het hebben van een Facebook of Twitter account. Social Media moet in de hele mix toegepast worden. Deze “Mix” ziet er volgens Bas als volgt uit:

Earth – Web
Wind – Online
Fire – Offline
Air – Search

Verder geeft hij aan dat herkenbaarheid van groot belang is. Gebruik overal dezelfde afbeelding, foto of Avatar zodat je herkend wordt op het web.

Credits
Dit verslag is geschreven door Carolien Fijt en Krijn Woltjer. Krijn is search advertising consultant en Carolien copywriter, keyword analyst en communicatiemedewerker bij Traffic4u. Ook de aankomende dagen zullen ze verslag doen van de SES hier op Marketingfacts.


Geplaatst in

Delen

0
0


Er zijn 0 reacties op dit artikel

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.