Game advertising ontwikkelingen op de Casual Connect

Game advertising ontwikkelingen op de Casual Connect
, Gamious
@Gamious

De Casual connect, een B2B gamesbeurs over casual games vierde vorige week in Hamburg alweer zijn 5e verjaardag. Waar deze eerst begon als een bescheiden samenkomst van gamesbedrijven die in deze nog zeer jonge markt pionierden, wordt het evenement nu al 3 keer per jaar in Seattle, Kiev en Hamburg gehouden. De groei van locaties en ook de jaarlijkse groei in omvang van deze beurs zijn tekenend voor de groei van de casual games markt. De omvang hiervan bedraagt nu volgens organisator Jessica Tams rond de 3 miljard euro, een sterke groei in vergelijking tot de 300 miljoen vijf jaar geleden.

NL inbreng

De Nederlandse inbreng op de beurs is niet gering, naast een behoorlijk aantal Nederlandse bezoekers, zijn er partijen (zoals Youda Games, Spil Games, GamepointGamesindustry.com en Global Collect) prominent als standhouder aanwezig. Anderen (zoals Ronimo games en Codeglue) geven weer lezingen. Elk jaar is er natuurlijk weer een nieuwe buzz, daar waar het vorig jaar nog iPhone games waren, is het hot topic van vandaag Social Network games. Maar hoe staat het eigenlijk met de game advertising ontwikkelingen?

Virtuele items

Met de toename in populariteit van de verkoop van virtuele items in games, is het sponsormodel daarvan sterk in opkomst. Het sponsormodel? In plaats van het kopen een virtueel goed kan de consument kiezen uit een aantal “gesponsorde” aanbiedingen. De consument kiest uit een lijst een aanbieding van een adverteerder waardoor hij niet hoeft te betalen voor het virtuele goed.  In de praktijk wordt er een lead of sale voor de adverteerder gegenereerd (bijvoorbeeld een ingevuld survey, een proefaanvraag of een aankoop) die in ruil daarvoor de gameaanbieder weer betaalt.  Op de beurs valt aan de aanwezigheid van het aantal partijen die zich hiermee bezighouden (Tokenads, SponsorpayTrialpay, Supersonic Ads en Gratispay) al af te lezen dat dit geen kinderachtige business betreft. Lead generation is de focus, en alhoewel targetting het aanbod van de lijst van aanbiedingen voor de consument kwalitatief kan verbeteren, lijkt het voor de consument toch altijd kiezen uit het minste van verschillende kwaden. Immers, if something is too good to be true, it usually is too good to be true. Of niet?

Wild Tangent, een grote casual games aanbieder heeft hierover nagedacht en een soortgelijke optie voor branding campagnes bedacht. In plaats van het lastig vallen van de consument met een aanbieding die misschien niet oprecht is gewild, laten ze de adverteerder voor het spelen van een game sessie of het aanschaffen van een virtueel goed betalen. Dit wordt vergezeld van een branding campagne (uitingen voor, tijdens en na het spel). Wild Tangent zelf liet liet wat voorbeelden zien met extreem hoge CTR’s (boven de 10%). Het lijkt op een win/win situatie, voor adverteerder en consument. Wat denken jullie? Is dit vernieuwend of komt dit ook al in andere markten voor en heb ik dus onder een virtuele steen gelegen?


Geplaatst in

Delen



Er zijn 1 reacties op dit artikel

  • Video branding is absoluut interessant voor alle partijen. Om de virtuele valuta te verdienen moet de eindgebruiker een aantal simpele vragen beantwoorden aan het einde van de video, zodat de advertiser weet dat de content ook daadwerkelijk is opgemerkt. Ook voor SponsorPay wordt videobranding een goede aanvulling op de al bestaande transparante CPL en CPS aanbiedingen.

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.