Weekoverzicht Webanalisten (83): Ebags, Toekomst en meedenken over segmentatie

11 februari 2010, 09:17

Webanalisten zoeken websiteEbags.com is zo’n typische US ecommerce website waar alles vanzelf lijkt te gaan. Wat zijn de geheimen van deze website? Hoe zorgen zij voor veel conversie? Evert Stobbe gaf deze week een mooie analyse hiervan. Jan de Vries schreef het 2e deel van zijn visie over Next Gen websites middels een 3 tal cases.

Tot slot gaat Ton Wesseling de interessante uitdaging aan om samen met de lezers te zoeken naar relevante segmenten bezoekers op basis van webanalytics data. Welke groepen bezoekers zullen aanzienlijk beter hun doel halen door de communicatie richting deze groep te wijzigen? De hypotheses die worden gemaakt zullen gaan worden uitgetest op de website van abnamro.nl.

It’s all in the bag

Soms kijkt Evert Stobbe voor inspiratie naar andere websites. Vorig jaar schreef hij bijvoorbeeld een interessant artikel geschreven over 3 bloemensites, War of the roses. Ditmaal keek hij naar een zeer goed converterende tassenwinkel: Ebags.com. Op het eerste gezicht, de homepage, niet super bijzonder. Toch zit deze site helemaal vol met goede usability, persuasion en inzet van bezoekers. Lees hier zijn bevindingen over Ebags.com en bekijk de daarbij gemaakte presentatie.

Next gen website 2

Jan de Vries schreef recentelijk het 1e deel van “Next gen websites”. Deze week schreef hij deel 2 op basis van een presentatie die hij bijwoonde van Robert Feltzer. Robert sprak over het onderwerp “twee werelden en 1 klant”. Een boeiende visie waarbij hij liet zien waar de meeste bedrijven zich nog bevinden. Jan vertaalde dit in 3 cases van zijn persoonlijke ervaringen op het web en via mijn UPC. Zij laten voor mij zien dat wanneer het je lukt om belangrijke klantinformatie te integreren, je dit kan gebruiken in de interactie met je bezoeker en er een waardevolle(re) relatie ontstaat. Lees zijn Next gen website 2 artikel.

Denk mee over segmentatie op basis van webgedrag

Afgelopen dinsdag presenteerde Ton Wesseling samen met Bart Schutz op Online Tuesday het dialoog model van Online Dialogue. Hierbij lieten zij zien dat bij verkoop en service gesprekken de dialoog vanuit de klant wordt beïnvloedt door 3 externe (concurrentie, media, sociale omgeving) en 4 interne (kennis, houding, persoonlijkheid, context) factoren. Bij het bezoek van mensen aan je website zie je dit terug in maar 1 meetbaar gegeven: het gedrag. Om te zorgen dat je meer rendement haalt uit deze bezoekers is het van belang dat je er in slaagt om terug te vertalen waardoor welk gedrag werd veroorzaakt. Elke samenhang van interne en externe factoren vraagt, samen met het specifieke doel dat de bezoeker heeft, immers om andere communicatie.

Via webanalisten.nl en in samenwerking met abnamro.nl gaat Ton op zoek naar de juiste segmenten op basis van webanalytics data. Zoek jij ook mee?

Wekelijks geeft Webanalisten.nl hier op Marketingfacts.nl een samenvatting van het belangrijkste nieuws op haar website. Webanalisten.nl bevat informatie en praktijktips uit de webanalyse en marketing optimalisatie wereld. Webanalisten.nl informeert je niet over hoe je bezoekers naar je website krijgt, maar juist hoe je zorgt dat je (meer) waarde uit het bezoek haalt! Door deze wekelijkse samenvatting van belangrijkste artikelen blijf je ook via Marketingfacts.nl op de hoogte.

Webanalisten.nl is sinds 2008 aanwezig op internet als platform voor online analyse en optimalisatie. Meer dan 40 gastauteurs schrijven wekelijks over hun praktijkervaringen met ons mooie vakgebied. 2 wekelijks wordt hier op marketingfacts.nl een samenvatting van geplaatst.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!