Je moet haast onder een steen hebben gezeten, of de hele dag offline zijn geweest, om het nieuws niet opgevangen te hebben. Gisteren (dinsdag 26 januari) lanceerde succesauteur en marketinggoeroe avant la lettre Seth Godin zijn nieuwe boek, Linchpin. Geheid een bestseller. Nee, deze blog gaat niet over de inhoud van het boek. Er zijn al tig goede Amerikaanse blogs over geschreven, even een Google Blog Search of Technorati en je weet het. Deze blog gaat over de inmmense buzz die Seth, zonder grootschalige PR-campagne, zonder traditionele media-aandacht via kranten, televisie, tijdschriften, heeft gekregen in de Verenigde Staten. “I sent review copies by request to my readers - who were generous and creative in their reviews, and now we’ll hear from the bloggers and other online denizens”, aldus Godin.
Hij stapte naar de grootste influencers, zijn lezers - en dan uiteraard invloedrijkste bloggers. “This is the short head of the new long tail, the group of professional and semi-pro writers and journalists that are increasing in influence daily”, vat Seth alle blogs samen op zijn Typepad. Iedereen, nu ja, veel mensen hebben het mede daarom over zijn boek.
PR 2.0 campagne
Toen ik vandaag aan het werk was, vermeldden twee van mijn favoriete business weblogs (Web Ink Now van David Meerman Scott en Leading With Purpose van Michael Hyatt) het nieuwe boek van Godin middels een uitgebreid interview. Zij waren niet de enige: zo’n 40 anderen verzorgden het succes van Seth’s PR 2.0-campagne. Zie hier de volledige lijst.
David Meerman Scott interviewt Seth Godin over Linchpin
Goed, niet iedereen is onverdeeld gelukkig met Seth’s nieuwe boek. Je kunt niet alles hebben. 31 maart komt Godin naar Nederland.