Weekoverzicht Webanalisten (80): E-mailmarketing, de beloften van webanalytics en next gen websites

19 januari 2010, 09:30

Webanalisten zoeken websiteBij e-mailmarketing is het belangrijk dat je de juiste versie op het juiste moment verzendt. Vincent van Scherpenseel legt in een nieuw artikel over mailmarketing uit (deel 5 alweer) hoe je het juiste moment en de juiste versie kunt bepalen. Daniel Markus snijdt een goede discussie aan over de beloften die webanalytics binnen veel bedrijven (niet) waar kan maken. Daarbij geeft hij zijn mening en komt hij met oplossingen. De volgende generatie websites worden door Jan de Vries onder de loep genomen, waar moeten ze aan voldoen en wat zijn goede voorbeelden? Lees het in zijn artikel.

E-mail Marketing deel 5: splitrun en verzendmoment

Een goede voedingsbodem voor een stevige discussie over e-mail marketing is steevast het ideale verzendmoment. Wanneer kan je het beste je mailing versturen? ‘Dinsdagmiddag!’ is een veel gehoord antwoord. In de praktijk blijkt dat voor elke doelgroep en elke mailing te verschillen. Wanneer je dan je verzendmoment gevonden hebt is dit nog niet zaligmakend: het betreft hier meestal een gemiddelde voor je volledige database.

In 2007 is E-mark begonnen met het implementeren van het mailen op het ‘ideale verzendmoment’. Dit houdt in dat er van elke ontvanger wordt bijgehouden wanneer hij een mailing geopend heeft. Deze geschiedenis wordt voor elke mailing bijgehouden waarna er op basis van deze persoonlijke geschiedenis een voor de specifieke abonnee ideaal verzendmoment wordt gehanteerd bij het versturen van volgende mailings. Op deze manier bereik je je ontvanger op het moment dat hem het beste uitkomt.

Lees het volledige artikel van Vincent.

Kan Web Analytics Haar Beloften Wel Waarmaken?

In december woedde online een hevige discussie over de onvervulde beloften van web analytics. Aanleiding waren 2 posts van Joseph Carrabis, genaamd, “The Unfulifilled Promise of Online Analytics”

Hierin presenteert Carrabis de resultaten van een studie die zowel bestond uit interviews met gebruikers als conversaties met specialisten.

De uitkomsten zijn overwegend negatief.

1. Web Analytics software levert inaccurate gegevens en is moeilijk in het gebruik

2. Web analisten spelen een ondergeschikte rol in organisaties

3. Web analytics draagt nauwelijks bij aan de verbetering van online rendement

Een echte verklaring levert Carrabis niet. Wel interessant in de enorm lange posts (bij elkaar ruim 11.000 woorden – 30 X A4) zijn de analyse hoe het zo heeft kunnen komen en wat de mogelijke uitweg is.

Belofte

Web Analytics was in de jaren 2002 – 2008 het vak van de toekomst. De data zou een constante stroom van inzichten opleveren. Die inzichten zouden leiden tot allemaal waardevergrotende initiatieven waarmee organisaties zouden bloeien. Vanzelfsprekend zouden web analisten zich kunnen opmaken voor het pluche van de bestuurskamers.

Lees het volledige artikel van Daniel.

Next Gen Websites

Jan de Vries had onlangs het genoegen om naar een congres van Forrester te gaan in Londen. Het niveau was zeer hoog en de dagen werden gevuld door zeer interessante sprekers. Een van de onderzoeken van Forrester ging in op de next gen website. Wanneer we de huidige websites vergelijken met een persoonlijk adviseur/verkoper dan zien we dat de websites op een aantal fronten “verliest”. De nieuwe generatie websites zullen deze gap volledig goedmaken. Lees aan welke eisen je website moet voldoen om deze gap te dichten en bekijk enkele voorbeelden.

Wekelijks geeft Webanalisten.nl hier op Marketingfacts.nl een samenvatting van het belangrijkste nieuws op haar website. Webanalisten.nl bevat informatie en praktijktips uit de webanalyse en marketing optimalisatie wereld. Webanalisten.nl informeert je niet over hoe je bezoekers naar je website krijgt, maar juist hoe je zorgt dat je (meer) waarde uit het bezoek haalt! Door deze wekelijkse samenvatting van belangrijkste artikelen blijf je ook via Marketingfacts.nl op de hoogte.

Webanalisten.nl is sinds 2008 aanwezig op internet als platform voor online analyse en optimalisatie. Meer dan 40 gastauteurs schrijven wekelijks over hun praktijkervaringen met ons mooie vakgebied. 2 wekelijks wordt hier op marketingfacts.nl een samenvatting van geplaatst.

Categorie
Tags

2 Reacties

    Susanne Sassen | Moshi-Toshi E-mailmarketing

    Alhoewel het ‘ideale verzendmoment’ eigenlijk niet bestaat maakt testen het wel mogelijk om het meest geschikte verzendmoment te bepalen natuurlijk. Daarbij moet wel gezegd worden, dat er dan op frequente basis getest moet worden.


    19 januari 2010 om 13:14
    Vincent van Scherpenseel

    @Susanne: het zijn twee verschillende dingen. Het ‘ideale verzendmoment’ is het moment waarop elke individuele ontvanger de mailing het beste kan ontvangen. Splitrun testing is het optimaliseren van de open-/klik-/conversieratio door verschillende variabelen te veranderen (afzender, onderwerpsregel maar ook het verzendmoment).


    19 januari 2010 om 15:59

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!