Onderzoek Cisco: Een op de zeven bedrijven heeft IT-beleid voor gebruik social network tools

Onderzoek Cisco: Een op de zeven bedrijven heeft IT-beleid voor gebruik social network tools

Een op de zeven bedrijven heeft beleid voor het gebruik van externe social network tools, een formeel ingevoerd proces om consumentgebaseerde social network-tools bedrijfsmatig in te zetten ontbreekt dus in 6 van de 7 bedrijven. 75 procent ziet social networks als de social mediatools die het meest worden gebruikt, terwijl ongeveer 50 procent de populariteit opmerkt van microbloggen. Het blijkt uit een onderzoek dat Cisco heeft láten uitvoeren onder 105 respondenten die 97 organisaties vertegenwoordigen uit 20 landen (zie dit persbericht).

Interessant is, dat de aanbevelingen/conclusies op basis van bovenstaande resultaten (representativiteit is aandachtspunt) allemaal één richting op wijzen, namelijk die van de IT-afdeling. Dat zou bij bedrijven de afdeling zijn, die uitermate geschikt is om formele beleidsprocessen uit te stippelen voor het gebruik van externe social network tools als Facebook en Twitter. Geen idee waarom…

In het persbericht lees je de volgende alinea’s:

Door het ongestructureerde karakter van sociale netwerken, worstelen bedrijven nog steeds met het opstellen en invoeren van beleidsregels. Het kopiëren van governance-processen van andere, meer gestructureerde bedrijfsonderdelen - zoals de IT-afdeling - is dan ook niet mogelijk. Een ander punt waar bedrijven moeite mee hebben, is het vinden van de balans tussen het sociale en persoonlijke karakter van deze tools, en tegelijkertijd het handhaven van een bepaalde mate van bedrijfsmatig overzicht.

Ah, kijk aan. Bedrijfsprocessen kunnen niet zomaar 1 op 1 gekopieerd worden door het ‘ongestructureerd karakter’ van social networks. Daar zit inderdaad een groot probleem; dit vraagt om een mentaliteitsverandering. En dat is lastig. Nog meer:

“Slechts één op de tien respondenten gaf aan dat de IT-afdeling direct betrokken is bij extern gerichte social network-initatieven. Alhoewel een IT-afdeling niet betrokken is bij het primaire besluitvormingsproces, erkenden respondenten wel de noodzaak deze tools schaalbaar te maken en te integreren met bestaande bedrijfsprocessen om de kracht ervan volledig te benutten.”

Integreren met bestaande bedrijfsprocessen. Lijkt me ingewikkeld. Maar het kan nog ingewikkelder:

“Respondenten erkenden dat consumentgebaseerde social network- en collaboration-tools zich blijven ontwikkelen, net als de complexiteit ervan, en dat de tools invloed blijven houden op de manier waarop we zaken doen. Het belangrijkste aspect hierin voor organisaties is de manier waarop ze deze tools adopteren en integreren in hun IT-omgeving. De volgende zaken moeten in het adoptie-, inzet- en beheerproces van social networks binnen het bedrijfsleven worden meegenomen: wanneer, hoe en welke initiatieven worden er geïntroduceerd en welke niet; hoe worden de technologieën beheerd en hoe worden de medewerkers die deze technologieën inzetten, beheerd.”

Een manier om dit te lezen is: social media en de inzet van externe social tools zijn een complex IT-avontuur waar je bijzonder goed over moet nadenken. Welke processen spelen er, en hoe implementeer je ze naadloos in bestaande bedrijfsstructuren? Als je er zo over nadenkt kunnen social media experts en consultants in hun handen wrijven. Genoeg werk te doen, zou je zeggen! Wat lezen jullie hier tussen de regels?


Geplaatst in

Delen



Er zijn 5 reacties op dit artikel

  • Als je een hamer bent, is elk probleem een spijker?
    MAW Cisco ziet hier oplossingen uitsluitend in het perspectief van IT. Bijvoorbeeld door het daadwerkelijk IT zover krijgen dat ze sociale media open zetten intern. Met leuke cisco tools die dat vereenvoudigen.

    Is Social media beleid niet gewoon een HR ding (uiteraard met ondersteuning van IT)?

    geplaatst op
  • Het eerste wat me "tussen de regels" opviel is ook de representativiteit. 97 organisaties uit 20 landen, dat is minder dan 5 per land! Het lijkt me niet dat je daar dit soort conclusies uit mag trekken.

    Ik heb het rapport vluchtig gelezen, maar deze zin viel me wel op:
    "Daarnaast heeft slechts één op de vijf respondenten een beleid gevormd om het gebruik van social network-tools te reguleren. ".

    Eén op de vijf, terwijl de titel zegt: "Onderzoek Cisco: Een op de zeven bedrijven heeft beleid voor gebruik social network-tools "

    Eerder hadden ze het wel over dat 1 op de 7 "het formeel proces heeft ingevoerd" (dus zonder beleid?):
    "Een tweede bevinding is dat slechts één op de zeven ondervraagde bedrijven een formeel proces heeft ingevoerd om consumentgebaseerde social network-tools bedrijfsmatig in te zetten."

    Om eerlijk te zijn klinkt dit onderzoekje me vooral als een vraag om free publicity, snel uitgevoerd door een stagiair o.i.d.

    geplaatst op
  • Cisco hanteert al een tijd lang de slogan "The Human Network" en eind 2006 liet Intel (Capital) de 2.0-apps-suite SuiteTwo in elkaar sleutelen met allemaal best-of-breed producten. Opmerkelijk voor twee hardwarebedrijven, zou je zeggen maar als er één organisatie een lange online services-historie heeft voor medewerkers wereldwijd, dan is het Cisco. Om SuiteTwo te promoten werd Wikinomics van Don Tapscott werd erbij gehaald plus een aantal 2.0-vriendelijke rapporten van Forrester. Uit SuiteTwo is nu de stekker getrokken, zie: http://www.spikesource.com/suitetwo.

    Al heel lang ligt er een markt voor social media in organisaties, en dan liefst natuurlijk gekoppeld aan bedrijfsprocessen: een extensie van het oude kennismanagement. Zeker in zo'n gedroomde ideaalsetting kunnen social media meer kwaad doen dan goed, getuige genoegzaam bekend onderzoek naar "informatie-overlast" (attention erosion) van IORG (http://www.iorgforum.org) en Basex. Het laatste staaltje van opmerkelijke 2.0-activiteit is sinds september 2009 Apps.gov van de Amerikaanse overheid in het kader van het Cloud Computing Initiative, dat draait een een compleet afgeschermde "internal cloud"-omgeving.

    Naast natuurlijk Microsoft (Het Nieuwe Werken), IBM (Lotus Connections) en hunsgelijken is het Franse BlueKiwi een specifiek geval van een geslaagde social software-suite. Check op hun site o.m. http://www.bluekiwi-software.com/products en www.bluekiwi-software.com/clients-partners. Nee, ik heb geen belang in of bij BlueKiwi - ik ken ze via Dassault Systèmes (http://www.3ds.com).

    Blijft natuurlijk de vraag overeind in hoeverre deze social media-efforts zijn geïntegreerd met bedrijfsprocessen. Ik weet dat het de ambitie van veel organisaties is om dit steeds verder vorm te geven. Beginnen aan de buitenkant en langzaam en gecontroleerd laten invreten, zou ik zeggen. Wat integratie, migratie en security betreft, kun je daar wel wat IT-hulp bij gebruiken. Al blijft eea een kwestie van "Human Networks". Da's niet zo gek, want een van de bestemmingen van de mens is digitale virtualisatie ;-)

    geplaatst op
  • Chk ook deze McKinsey 2.0-assessment van februari vorig jaar:

    Indeed, IT Does Not Matter, increasingly so, and therefore ultimately only the C will prevail. The C of man-centric Communication, of Cooperation and of Coordination. My old Greek friend Protagoras of Abdera knew it all along. He coined the underlying maxim, long before we were born: “Man is the measure of all things: of things which are, that they are, and of things which are not, that they are not.”

    Now, at the start of 2009, McKinsey is also able to confirm this common knowledge with respect to yet another no-brainer, called “Web 2.0.” The secret? Well, “unlike ERP and CRM [..] Web 2.0 technologies [...] require users to generate new information and content or to edit the work of other participants.”

    Too bad amigos, but this isn’t a simple dichotomy. Business process oriented IT like ERP and CRM can and already does exist in some sort of Web 2.0 shell. And as to the six so-called critical factors, determining the outcome of Web 2.0 implementing efforts, McKinsey comes up with –

    1. The transformation to a bottom-up culture needs help from the top
    2. The best uses come from users — but they require help to scale
    3. What’s in the workflow is what gets used
    4. Appeal to the participants’ egos and needs — not just their wallets
    5. The right solution comes from the right participants
    6. Balance the top-down and self-management of risk

    – would anyone please pass the salt!

    The Me-Media-ization of ICTech, resulting in what I call “ICTainment,” is a crucial stage in our “e-mancipation” process. Given their reputation McKinsey’s recognition of this functions as an important sign of evidence that we will continue to travel along this road.

    geplaatst op
  • Over een ding kunnen we het eens zijn dit hoort zeker niet thuis bij de afdeling IT of een externe IT bedrijf. De juiste combinatie om hier op een veilige en bewuste manier mee om te gaan is een (externe) Information Security officer met een afdeling communicatie of een communicatieadviseur. Op deze manier kan men externe sociale netwerken op een veilige manier inzetten. Termen als bewustwording, voorkomen van imagoschade en trainen van eigen personeel daarvoor klop te toch niet aan bij de een IT er.

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.