iPhone remt mobile marketing

11 januari 2010, 07:11

Applicaties (apps) voor de iPhone komen ook in 2010 met bosjes tegelijk het corporate bos uitgelopen. Alles loopt soepel, het ene scherm glijdt in het andere over als een paringsdans van de flamingo. Het doel van de meeste apps is het leven van de eindgebruiker gemakkelijker te maken. En enkelen daarvan slagen daar erg goed in (OV9292, Trein, Taxxi, Pathé, Iens.nl, Layar).

Een scenario: Heel veel bedrijven stoppen enkele tientallen duizenden euro’s in het (laten) ontwikkelen van een app voor de iPhone. De hengel is uitgeworpen, al het geld staat op het iPhone paard. Minder dan 20% van alle corporate iPhone apps wordt regelmatig door dezelfde gebruiker gebruikt. Meer dan 80% verliest dus z’n inzet. Zie ook TechCrunch (Shelf life of an iPhone app). Hoeveel, van deze gedesillusioneerde 80%, zet voor de volgende (marketing) ambitie mobiel in? En wat betekent het uitblijven van resultaat uiteindelijk voor de “doorbraak” van mobile marketing?

Context en toegevoegde waarde

Om herhaaldelijk gebruikt te worden als app of mobile website zijnde, is toegevoegde waarde cruciaal. Veel van de gedesillusioneerde 80% heeft een app gemaakt die geen toegevoegde waarde biedt voor de klant. Het is een gimmick, iets leuks. Dit doen de meeste bedrijven “om maar aanwezig te zijn”. En ze kiezen vaak de iPhone vanwege het sexy karakter. Dat heeft als gevolg dat klanten teleurgesteld raken en mogelijk zelfs voor enige tijd wegblijven van het mobiele kanaal.

Waar je beter over na kan denken is: Wat wil de klant? Heeft de klant al bepaalde verwachtingen? Hoe verenig je de huidige programma’s met datgene wat je op mobiel wilt doen? Is massa-bereik nog steeds het uitgangspunt of kan je je doelstellingen al bereiken met kleine, hele kleine groepen. Een deel van de verwachting van je klant kan je op pragmatische wijze afleiden. Als je er al niet direct toegang toe hebt, loop naar de IT-afdeling en vraag de webstatistieken op. Je ziet direct hoeveel procent van de gebruikers nu al met z’n mobiel op jouw website komt. Heb je een beetje knappe trackers, dan kun je meteen zien met welk toestel je klanten je site het meest bezoeken.

Soort zoekt soort geldt zeker voor mobiele devices: check zeker dit iPhone vs BlackBerry gebruikersprofiel. Valt jouw doelgroep niet in de iPhone categorie (bedankt pa 😉 ), bouw dan ook geen iPhone app maar kijk naar de andere mogelijkheden. De rest kan je vragen. Consumenten zullen je exact vertellen waar ze behoefte aan hebben. Doe het!

Ideaal scenario

De “normale” website waar de klant de tijd kan nemen uit te zoeken waar wat te vinden is. Als de site bezocht wordt met een mobiel schuift automatisch de mobiele versie toegespitst op de klantwens naar voren.

Kun je toegevoegde waarde bieden middels de unieke features van een mobiel (o.a. GPS, camera, kompas), geef je je klant de mogelijkheid je applicatie voor het juiste type toestel te downloaden. En als je dan toch met meten bezig bent, stuur ‘m dan ook e-mails die geoptimaliseerd zijn voor het betreffende device (pc of mobiel). Alle kanalen voeden elkaar, waardoor de klant de ideale dans door het bos van jouw bedrijf doormaakt.

Rien ne va plus.

Naos Wilbrink
Directeur (CTO) bij aFrogleap BV

Naos Wilbrink is een van de eigenaren van aFrogleap. Zijn specialismen zijn data architectuur, security en systems integration. Daarnaast ook gepassioneerd spreker over alle facetten van mobiel. Hij geeft gastcolleges en workshops.

Categorie
Tags

9 Reacties

    rubenbos

    Naos, leuk stuk. Ben het ook eens, die teleurstelling zal ook zeker bij bedrijven die enthousiast in de mobiele markt springen voorkomen. Maar je statement “iPhone remt mobile marketing” snap ik niet. Als een bedrijf iets ontwikkelt waar niemand in geïnteresseerd is (of er zelf in faalt om deze goed te marketen) dan is dit toch niet “de schuld” van de iPhone?

    Waarom moet succes verzekerd zijn op de iPhone? Enig idee hoeveel peperdure (groots gelanceerde) websites er rondcirkelen met 3 bezoekers en 12 searchengine bots als dagelijkse doelgroep?


    11 januari 2010 om 07:44
    bartfuzzle

    @Ruben de titel is inderdaad wat extreem.

    De media hype rondom de iPhone zorgt er wel voor dat bedrijven zich niet goed bezinnen voordat ze iets gaan bouwen. Later volgt dan de teleurstelling. De iPhone is fantastisch voor mobile marketing, maar veel bedrijven springen er niet goed in, en dan volgt die teleurstelling. Die kan er weer voor zorgen dat er minder of kleinere vervolgstappen komen voor het mobiele kanaal.

    “Bezint eer ge begint” is misschien een betere titel… (met dank aan collega Michiel).


    11 januari 2010 om 09:28
    richardotto2000

    Ik verbaas me al enige tijd over het grote aantal Mobile Marketing campagnes op de iPhone. In Nederland zijn er 200.000 iPhones in de omloop, terwijl er 20.000 miljoen simkaarten achtief zijn. Natuurlijk is groot bereik niet alles (Kwaliteit- kwantiteit),maar een iphone-gebruikersprofiel bestaat niet alleen meer uit Hogeropgeleide early-adopters. Een multi-platform approach wordt vaak niet door marketeers oververwogen.


    11 januari 2010 om 10:19
    Joost Vriesman

    Marketing begint bij (ouderwets) factfinding.

    Je doelgroep vragen wie, wat, wanneer en hoe wil hebben. daar je beleid (ook IT) op afstemmen.

    Al kan het wel helpen de iPhone app als ‘working prototype’ in te zetten. iPhone gebruikers zijn veelal innovators en zeker bereid mee te denken en de producten/dienstverlening te verbeteren.


    11 januari 2010 om 11:57
    Frank

    Marketing eindigt met afgaan op onderzoek en de onkunde om zelf met iets te komen tegen al deze globaliteit in….


    11 januari 2010 om 13:36
    venturo

    @ Naos “Het doel van de meeste apps is het leven van de eindgebruiker gemakkelijker te maken” een heel klein deel van de eindgebruikersmarkt. Sexy maar kleinschalig dus. Ik denk dus wel dat wel dat je gelijk hebt dat er vertragings ontstaat door je te richten op de iphone en te weinig op generieke merk en OS onafhankelijke oplossingen…


    11 januari 2010 om 22:17
    anoniem

    ik vind dit een beetje suf artikel.

    toegevoegde waarde qua content voor de beoogde doelgroep is leading, dit geldt ook voor ieder mobiel platform(voor ieder medium). dit zorgt ervoor de de app of mobiele website vaker wordt bezocht.

    de iphone heeft juist de mobiele markt opengebroken qua gebruikersgemak, qua aanbod, qua snelheid en nu is het tijd geworden om verder te kijken naar sec de iphone. bijv. het voorbeeld van een grote tv exploitant welke haar content straks ook aanbiedt op een reguliere mobiele website, anders dan sec de iphone. of het beter gaat werken dan de uitzendinggemist app, geen idee. maar om te zeggen dat de iphone de groei belemmert, is echt onzin! het is een voorbeeld geweest voor vele andere adverteerders, netwerken/providers! nog steeds, iedere dag.

    en leuk hoor 20.000.000 sim kaarten maar hiervan is gros niet actief. er zijn ca. 2.8 miljoen mensen met mobiel internet, waarvan misschien 500.000 echt actief en hiervan is teovallig de helft in bezit van de iphone.

    daarom zijn alle andere merken met iphone alikes op de markt aan het gooien.

    en waarom denk je dat alle providers de handen ineen slaan om de app store te ondermijnen.


    16 februari 2010 om 15:02
    Heiko van der Vlugt

    Iphone gebruikers zijn bewezen online zeer actief, als bedrijf lijkt het me dan ook dat je een app creëert of laat maken die echt toegevoegde waarde biedt en waar gebruikers regelmatig gebruikt van blijven maken. Dan is exposure groot en zijn de kosten zeer gering t.o.v. klassieke advertenties.

    Zodra de iPhone niet meer exclusief bij TM verkrijgbaar is zal het aantal gebruikers nog sterker stijgen. Je ziet echte innovaties dan ook eerst op de iPhone verschijnen, ik denk dat Apple heel slim de innovatieve mensen aan zich gebonden heeft 😉

    Uiteindelijk zal ook hier gewoon een marktwerking optreden en worden originele ideeën beloond.


    15 maart 2010 om 17:58

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!