Zorgt Jaap.nl voor daling makelaarskosten?

14 december 2009, 11:14

Afgelopen vrijdag werd ik verrast door een rapportage van Jaap.nl, op papier in de brievenbus. In de aankondiging staat dat Jaap.nl alle informatie over huizen verzamelt. Maar eens kijken dus, ik ben namelijk altijd wel erg geïnteresseerd in wat anderen van mij weten…

Vandaag volgde de grote ontknoping, JAAP.NL lanceert een nieuwe dienst in samenwerking met Omgevingsscan. Op JAAP.NL is het vanaf nu mogelijk om een enorme hoeveelheid extra informatie te krijgen over een huis en de omgeving. Of het nu gaat over geluidshinder, het aantal kinderen in de buurt, de gemeenteplannen, het is binnen enkele muisklikken beschikbaar.

Of het gaat over luchtkwaliteit, het aantal allochtonen in een buurt of de WOZ-waarde, het is beschikbaar. Er zijn 3 soorten informatie: de basisinformatie over huizen die van de makelaar komt, extra gratis informatie die JAAP.NL erbij plaatst en extra informatie waarvoor betaald moet worden. Soms moet er € 1 of € 2 betaald worden voor hele specifieke en gedetailleerde informatie, maar dat zijn natuurlijk bedragen die geen rol spelen bij de aankoop van een huis. Sterker nog, een makelaar kost vele malen meer.

Funda weet het wel maar vertelt het niet

De informatie die Jaap.nl aanbiedt is, volgens Hans Voorn, directeur Jaap.nl een extra reden om niet naar Funda te gaan maar vooral voor alle juiste en transparante informatie over huizen bij Jaap te komen. De gegevens die Funda vermeldt zijn niet compleet en vaak ook nog verouderd. Dit is op zich ook wel logisch vanwege het feit dat Funda vooral voor de makelaars is en Jaap voor de consumenten. Vandaar waarschijnlijk het verschil in informatie. In het Jaap rapport staat alle informatie vanuit het kadaster: eigendom, hypothecair uittreksel, etc. Ministerie van VROM: fijnstof rapport, beschermde stads- en dorpsgezichten, geluidshinder, en nog veel meer. Bovendien biedt Jaap ook minder “fijne” informatie zoals de informatie die je kunt verkrijgen via Misdaadkaart en via het Korps Landelijke Politiediensten kortom een hele hoop informatie die je normaliter niet via de makelaar zomaar zou krijgen.

Waar blijft de makelaar?

Interessante vraag is, hoe gaan de makelaars hierop reageren. Nu Jaap.nl een heleboel informatie biedt die vroeger door de makelaars uitgezocht diende te worden, biedt dat de makelaars een slechte onderhandelingspositie. Vrijwel alle relevante informatie is nu heel goedkoop in te kopen door particulieren. De interpretatie van de informatie kan dan nog van enige waarde zijn echter de kaarten spreken voor zich. Ik kan mij bijna niet anders voorstellen dat dit een verdere prijsdaling voor de makelaars betekent. Wellicht weer een gemiste kans voor deze snel uitdunnende beroepsgroep. Echter het kan ook een versnelling betekenen voor de makelaar 2.0 door juist al haar klanten ook deze informatie te bieden en zich vooral te concentreren op zijn echte toegevoegde waarde: zorgen dat zijn/haar klant het juiste huis vindt dat precies bij die specifieke klant past. Dit houdt in dat de makelaar nieuwe stijl zich vooral op de consument richt en de beweegredenen om te verhuizen koppelt aan de unieke kennis die de zij heeft van de lokale huizenmarkt in combinatie met een ongekend goed onderhandelingstalent. Of zijn dit de eerste stappen die Jaap gaat zetten om daadwerkelijk een online makelaar te worden?

Brixter?

Naast alle informatie die verzameld wordt over alle huizen is er gelukkig ook een mogelijkheid om als bewoner/eigenaar van een huis, de informatie zelf aan te vullen. Ik zag bijvoorbeeld in mijn rapport dat de geschatte waarde van mijn huis toch wel erg laag was in het licht van alle verbouwingen die wij er aan gedaan hebben. Hans Voorn, directeur Jaap geeft aan dat de informatie door de eigenaren zelf te updates is. Dit lijkt wel een beetje op het model dat Brixter, vroegtijdig overleden huizenwebsite van de Telegraaf, hanteerde. Dit is eigenlijk wel logisch nu Jaap onderdeel uitmaakt van het Telegraaf concern en wellicht nog enig DNA van Brixter rondwaart aldaar. Dit model is overigens weer “afgekeken” vanuit Zillow uit de VS.

Volgens mij een goed initiatief van Jaap om iedereen een eerlijk en transparant beeld te bieden van de mogelijke “droom”-woning.

Specialist in interactieve communicatietoepassingen m.b.t. vastgoed en nieuwbouw in Nederland. Ik schrijf o.a. via mijn blog www.nieuwbouw20.nl over bedrijven, nieuwe internettoepassingen en websites. Bovendien worden er nieuwe inzichten, campagnes, personen en bedrijven behandeld die zich in de bouw- en ontwikkelingsbranche onderscheiden. Volg mevia @nieuwbouw20 of @fundament

Categorie
Tags

16 Reacties

    Peter

    Ik vind het wel vrij vreemd dat zo’n ophemel artikel dan geschreven wordt door een partij die intensief samenwerkt met jaap.nl, riekt bijna naar een advertorial. Een groot deel van de data die jaap probeert te verkopen is volgens mij ook te vinden via funda (heatmaps).


    14 december 2009 om 12:46
    nieuwbouw20

    Beste Peter,

    Wij werken niet intensief samen met Jaap, waar haal je deze wijsheid vandaan?

    Boris Geheniau

    Fundament All Media


    14 december 2009 om 14:10
    Peter

    @Boris,

    Jullie doen de realisatie van Niki, en Niki doet weer veel aan doorplaatsing en samenwerking met Jaap. Dit staat nota bene op jullie eigen site vermeld?


    14 december 2009 om 15:18
    Rik

    “..ook wel logisch vanwege het feit dat Funda vooral voor de makelaars is en Jaap voor de consumenten.”

    Goeie doelstelling alleen erg jammer dat Funda vele malen prettiger werkt voor de consument dan jaap, wat is dat een vreselijke site om te gebruiken.


    14 december 2009 om 15:51
    Andre

    @Rik, je hebt helemaal gelijk. Jaap is een soort kermis van linkjes en banners. Je raakt als bezoeker volledig de weg kwijt op deze site. Daarnaast is de site ook nog traag.


    14 december 2009 om 16:07
    lex moret

    jaap.nl blijft innoveren…more is more


    14 december 2009 om 16:22
    Hans Voorn

    @Rik @Andre Wat bedoelen jullie precies? Onze opzet is gelijk aan Funda, sterker nog, de nieuwe resultatenpagina van Funda lijkt verdacht veel op die van JAAP…

    @Peter, ik heb op de Funda heatmaps geen verborgen gebreken gevonden, zoals geluidshinder, het huis staat op een gifbelt, er wordt veel gejat, er is veel luchtvervuiling… Noem je dat goed?


    14 december 2009 om 17:10
    Rik

    @Hans Zonder dat ik nu individuele dingen op noem zal ik de voornaamste irritatie aangeven. Verder ben ik het wel met Andre eens. Ik ben al een tijdje op zoek naar een nieuwe woning, met mijn vrouw samen, en ondanks dat wij het aanbod van jaap.nl ook graag willen bekijken gebruiken wij de site toch amper omdat het zo gebruikersonvriendelijk is.

    Het feit dat wij samen op zoek zijn naar woningen maar niet samen achter 1 computer zitten maakt verschil. Wij kijken samen naar woningen en willen elkaar links sturen naar een woning maar dit gaat vaak helemaal verkeerd, een link die ik gestuurd krijg wordt, als hij al laadt, verkeerd geinterpreteerd. En waarom kan ik alleen maar woningen opslaan op de computer waar ik achter zit? Die ook op een gegeven moment zo maar verdwijnen.

    Bij funda kan ik de interessante woningen bewaren/volgen, mijn vrouw en ik gebruiken hetzelfde account en zo zien we direct wat we hebben bewaard.

    Ik denk dat dit in het algemeen beter getest moet worden, niet enkel tests voor hoe het werkt voor 1 persoon. Met name voor dit type site moet er aan gedacht worden dat er gebruikers zijn die de informatie met elkaar willen wisselen op een efficiente manier. Ik denk namelijk dat het gros van jullie gebruikers partners zijn die op zoek zijn naar een koopwoning.

    Verder vind ik dat het vele gebruik van ajax/javascript de site een onprettige ervaring geven, overal wordt er wat geladen en plopt er weer wat omhoog. Ik denk dat het eerder genoemde probleem daar ook een oorzaak van is. Je moet namelijk met ajax standaard browser afhandelingen weer opnieuw gaan maken in ajax terwijl dit mijns inziens helemaal niet nodig is. Gebruik ajax alleen daar waar het echt toegevoegde waarde heeft.


    14 december 2009 om 19:02
    Jos Deuling

    Het lijkt wel of Marketingfacts, Emerce en Twinkle propagandakanalen voor Jaap.nl zijn geworden.


    14 december 2009 om 19:53
    nieuwbouw20

    @patrick

    Ik denk dat ontwikkelingen in een betere informatievoorziening voor een daling van de kosten gaat zorgen. Dit vanwege het feit dat de informatie monopolie die makelaars hadden op een aantal gebieden kleiner wordt/verdwijnt en dat zie je in eerste instantie in de prijs.

    De versnelling voor makelaar 2.0 wordt niet dit soort specifieke zaken versneld. De gehele verandering van het “echte” handje (old school netwerken) schudden naar het “digitale” handje schudden (social networks) plus de real time search revolutie voor de echte versnelling zorgen.

    De unieke meerwaarde van de makelaar 2.0 ligt hem in de transparantie van het handelen. Deze beroepsgroep heeft zich, ondanks argumenten van vraag en aanbod, in het verleden niet van haar beste kant laten zien. Tegenwoordig kan dit veel makkelijker afgestraft worden door alle online ontwikkelingen. Een naam Googlen doet wonderen.

    4 – ok.

    @peter zo lust ik er nog wel een paar!


    14 december 2009 om 20:41
    Martin

    Een minuutje rondkijken op Jaap.nl doet mij weer realiseren dat we in Nederland echt blij moeten zijn met een Funda.nl! Wat een prutswebsite.. spiders die onjuiste informatie geven, oppassen dat je niet op een banner klikt in plaats van een link..etc.. krijg er bijna migraine van..

    Maar goed dit is mijn mening…

    Gr


    14 december 2009 om 21:29
    Hans Voorn

    @Rik Ajax hebben we onlangs bijna helemaal eruit gehaald. Bewaren en een account maken kan inderdaad nog niet, gaan we naar kijken. Elkaar links sturen werkt gewoon volgens mij. Tja, we bestaan nog maar 2 jaar en zijn hard bezig de usability te verbeteren. Wil je ons helpen?


    15 december 2009 om 06:59
    onlinemarketeerTV

    @Rik, @Martin

    Veelal loopt de usability (het gemakkelijk gebruiken) voor het web achter de implementatie omdat bij de ‘echte’ livegang een site ook ‘echt’ en massaal getest wordt. Zo wordt het gemak van het gebruiken van de site na inpassing van de toepassingen doorgevoerd. Daarnaast zou ik een verschil maken tussen gewoon wat rondsurfen en gericht op zoek gaan naar een huis. Het is een wezenlijk verschil in gebruik van het web. Daarnaast is het duidelijk dat Funda NVM-geld ontvangt en Jaap.nl meer zijn eigen broek moet ophouden. En ja.. dan heb je meer banners en links, maar ook meer lef en innovatie in de manier van aanbieden. Knap dat Jaap.nl in een lastige advertentiemarkt alsnog investeert in de site.

    Jaap.nl steekt zijn nek uit met het uitproberen van tools om de klant optimaal te willen bedienen en geeft daar imo een welkome ‘rumour around the brand ‘ aan. Da’s een reden dat zij nog bestaan en vele andere huizenportal niet of nauwelijks meer meetellen en na één mislukte (mobiele) toepassing uitglijden.

    Het is Pepsi, Coca Cola, of toch maar het huismerk 😉


    15 december 2009 om 07:32
    Rik

    @Hans

    Ik weet niet hoeveel ajax/javascript jullie in het verleden gebruikte maar het is nu nog steeds aanzienlijk.

    Ik wil best helpen: rik.publicmail[at]gmail.com

    @Patrick

    Ik geloof niet dat usability pas na massaal gebruikt goed geimplementeerd kan worden. Natuurlijk kan de massa goeie tips geven maar zij mogen nooit als testteam worden gebruikt.

    En innovatie is goed maar als daarbij de gebruikersvriendelijkheid achterblijft dan zal de innovatie van de informatie verziening niet worden gebruikt.


    15 december 2009 om 15:32

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!