Socialized Business Design: Businessmodellen 2.0

30 november 2009, 07:45

{title}

Traditionele marketeers staan onder druk. Ze zouden niet accountable genoeg zijn.. en.. verliezen meer dan ooit de grip op de eindklant. Marketingtaken dwalen af naar communicatie, productmanagement en soortgelijke afdelingen in de organisatie. Het marketingstrategisch inzicht zou afnemen en de lifecycle van een beetje marketingplan wordt wel erg kort anno 2009. Hoe stop je social networkprofielen in een CRM trouwens? Machtsverschuivingen in het kanaal zijn er al sinds de jaren tachtig en meer klanten met meer macht en meer meningen kloppen aan de virtuele deur van de marketeer. Het is geen doelgroep meer maar een crowd. En deze crowd.. laat zich niet zomaar sturen als ze geen macht krijgt.

Het is niet langer voor.. maar mét de klant. Of beter gezegd: participant. Crowdsourcing en collaboratie zijn de toverwoorden. Eigenlijk niets anders dan gewoon (2.0) de klant met andere middelen weer centraal zetten. Waren we even vergeten. Kritische klanten in social media helpen ons hieraan herinneren. Het vertrouwen in traditionele media neemt af, net als het massale effect van die media en de attentiewaarde. De kracht van virale communicatie in sociale media neemt gestaag toe. Sta je niet hoog in Google, leg dan de crowd maar eens uit dat jij een sterk merk bent.

Autoriteit is minder gemakkelijk te kopen als organisatie, je moet authentiek zijn en een actief netwerk hebben in de ‘social’. Een Tweet kan een hele spaarbank al desorienteren of BN’ers dood verklaren. Opeens.. vertelt die frisse consultant jou dat social marketing een wezenlijk onderdeel moet zijn van jouw nieuwe businessmodel.

Waarom?

Omdat eenvoudig de wereld maar vooral – en direct merkbaar- de klant is veranderd. Met wat merkpositionering en vergelijkende prijs-product verhouding komen we er niet meer. Er is meer nodig. Naast de sociale aandacht in de sociale media, is betrokkenheid en de juiste autoriteit in de juiste kanalen een must. Sprekend over social media.. hoe viraal is jouw product of organisatie nu helemaal?

Social business design

Socialized business of social business design lijkt het gepaste antwoord. Bij de eerste vorm wordt het bestaande business model aangepast. Bij de tweede vorm bepaalt social media de bedrijfsvisie en is dus zeer sterk doorgevoerd in de bedrijfsvoering. Wellicht is Google enterprise wel hét ultieme voorbeeld. Slide, enjoy en discussieer mee over het ultieme Social Business Design en sla die brug met deze presentatie van de Web 2.0 conferentie in NYC 18 november 2009:

Patrick Petersen
Senior Online Marketeer en transitie, multi-trainer, auteur, spreker bij AtMost(TV) en @Onlinemarketeer

Vreemde eend Adriaan Patrick Petersen RDM MA MSc is een ervaren ondernemer, internationaal spreker en trainer-docent (Nyenrode Business University, Beeckestijn Business School en EURib) die het nuchtere ‘lachen en leren’ combineert in een focus op pragmatische inspiratie. Senior online strateeg, crossmediaal transitie marketeer, contentmarketeer, internetondernemer, internationaal spreker en auteur. Hij studeerde af op divers eigen (content-) marketingmodellen die hij voor tal van internationale organisaties, zoals Heijmans, Hästens, Somfy smart home, Trendhopper holding, T-Mobile Nederland, AtMostTV, TU Delft, IKEA Nederland, MTV Europe en Coolcat, succesvol in de praktijk bracht. Petersen voltooide recentelijk masterstudies aan de London School of Business and Finance en de Geneva Business School, die hem brachten tot de integratiemodellen van doel-gerichte digitale engagement, de inzet van augmented en virtual reality en de moderne contentstrategie. Deze inzichten hebben hem tevens tot bestseller auteur gemaakt. Hij deelt graag zijn inzichten op gebied van groeien en innoveren van de marketingmix van de toekomst. Petersen is door Bureau Meltwater getipt als nummer 1 contentmarketeer en top 10 marketinginfluencer. De excentrieke Petersen komt uit een ondernemers- en acteursfamilie en is een ver verleden actief geweest als acteur in onder andere Flodder, ZwartBoek en Jackie Chan’s Who am I.

Categorie
Tags

2 Reacties

    onlinemarketeerTV

    @Mark

    Dank voor je reactie. Het is zeker een must. De vraag is wel: hoog realistisch is het verweven van Social Media in een business model. Persoonlijk geloof ik in een socialized business model; bestaande modellen aanpassen/ hakken/ bijschaven en modellen.

    Dan nog moet je kijken of de bedrijfscultuur deze verandering toelaat. Wil inzet van social slagen dan moeten veel managers, bedrijfsculturen en PR-richtlijnen op snelheid aangepast gaan worden.


    30 november 2009 om 23:27

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!