• Mobile
    wordt gesponsord door

De opkomst en ondergang van Monopoly City Streets

De opkomst en ondergang van Monopoly City Streets
, Gamious
@Gamious

{title}De twee miljoen unieke bezoekers op de dag van de lancering waren te veel voor de servers van het spel Monopoly City Streets, ze bezweken onder de drukte. Het is een luxeprobleem waar de meeste uitgevers van online games niet eens over durven dromen. Helaas lijkt het spel na twee maanden vol stormachtige ontwikkelingen uit te gaan als een nachtkaars. En dat is op zijn minst opmerkelijk te noemen.

Voor wie aan de hype ontsnapt is: Monopoly City Streets is door uitgever Hasbro in samenwerking met Google en Tribal DDB op 9 September als online variant van het oerbekende Monopoly bordspel gelanceerd

Door een koppeling met Google Maps werd de totale wereldbevolking in staat gesteld zijn eigen straat te kopen, en dat spreekt natuurlijk tot de verbeelding. Wie wil er nu niet zijn eigen straat bezitten (en tegelijk die van je buurman), of wat dacht je van de Kalverstraat, de Champs-Élysées of Times Square! Het succes was groot: bezoekersaantallen, fansitesstrategy guides en forums schoten als paddestoelen uit de grond. Goed nieuws natuurlijk voor de makers, die overigens als hoofddoelstelling de promotie hadden van de nieuwe bordspelversie van Monopoly.

Verrassend initiatief

Net als vele andere traditionele media worstelen bordspelfabrikanten veelal met dat imposante maar onbekende internet. Moeite met het omarmen van het medium zorgt er vaak voor dat ze in de verdediging worden gedrongen. Daarom was het online Monopoly-initiatief zo interessant: eindelijk begonnen ze het te snappen! Het succes was echter niet het enige waar de makers zich op hadden verkeken. De enorme potentie van het bezitten van echte straten als spelelement werd niet benut, na de ‘kick’ van het bezitten van de gewilde straten had de gameplay niet veel meer te bieden. Daarbij kwam ook nog eens het probleem van valsspelers. Bij een bordspel gaat dit traditiegetrouw gepaard met in de lucht gooien van spelonderdelen, bij de online versie werd het cheaten tot wetenschap verheven. Minder geavanceerde valsspeelmethoden lagen ook binnen bereik, extra accounts konden zonder moeite worden aangemaakt.

Holiday Sales

Bij MMO (Massively Multiplayer Online)-games, waar de community de ruggegraat van het spel vormt, is communicatie met de gebruikers essentieel. Dit deden de makers goed: aanpassingen werden doorgevoerd en het probleem van de valsspelers werd in ieder geval onderkend.  Structureel doorgroeien en verder optimaliseren is dan natuurlijk de logische gedachte. Meer online versies van populaire bordspellen uitbrengen is de weg naar de toekomst, eindelijk licht in de internetduisternis voor deze traditionele spellenreus! Maar nee, Hasbro heeft aangegeven in januari 2010 te stoppen met het spel. Even terug naar de hoofddoelstelling: het spel was er ter promotie van het nieuwe bordspel en ja, die hebben een salespiek rond de feestdagen. Daarna kan de stekker er dus blijkbaar weer uit.

Gemiste kansen

Naar de resultaten kunnen we raden. De online variant heeft uiteraard aardig wat naamsbekendheid gegenereerd. Ook was er crosspromotie in het spel: een linkje rechtsonderin naar de verkooplocaties. Ontzettend handig natuurlijk, vooral voor mensen die niet weten wat een speelgoedwinkel is! Voor wie het sarcasme nog niet had opgevat, er had veel meer in gezeten. De groei van de MMO-gamesmarkt bewijst niet alleen de populariteit van het ‘met z’n allen spelen’, maar ook dat er structureel gezonde verdienmodellen zijn die een commerciële exploitaite van dit soort IP makkelijk zouden moeten kunnen dragen. Een stapje te ver blijkbaar voor Hasbro, maar misschien lezen ze wel mee. Ik stel voor dat we hier ideeën aandragen waarmee de bordspellenverkoop genoeg gestimuleerd kan worden om het in stand houden van de online variant te rechtvaardigen. Ik trap af met een korting op het bordspel die je online kunt verdienen als je een bepaald level behaald. En misschien handig als subtiele hint: de locatie van de winkels direct zichtbaar op de straten in het speelveld.

De gezelligheid die het bordspel met vrienden oplevert leent zich natuurlijk ook prima voor integratie met een social network. Die integratie is er nog niet, en maar goed ook. Ik was in dat geval namelijk nooit in staat geweest om álle straten van een zeker stadje te kopen. Het is waar ik en een bekende (wisselend populaire) Nederlandse zanger met hoge stem zijn opgegroeid. Persoonlijk ken ik hem niet, maar kon het toch niet laten zijn naam als mijn gebruikersnaam te kiezen. Herstel, één van mijn gebruikersnamen!

En mocht Hasbro ondanks onze ideeen toch definitief stoppen, dan gaan anderen er wel mee door. Zou wel weer een rechtszaak kunnen worden.


Geplaatst in

Delen

0
0


Er zijn 1 reacties op dit artikel

  • Het lijkt mij persoonlijk een heel goed idee om monopoly city streets te combineren met monopoly deluxe van Zylom. Mijn idee is het volgende:

    Bij de start van het spel selecteer je zelf de steden in google maps. ( of er kan gewerkt worden met vooraf vastgestelde versies zoals Nederland, Duitsland, VS en de wereld).

    Je vliegt of rijdt dan rond om deze steden te bezoeken en straten aan te schaffen. Hiervoor kun je een systeem ontwikkelen waarbij tijd nodig is om ergens naar toe te reizen en de hoeveelheid geld die het kost. Om bij bepaalde steden te komen moet je vanzelfsprekend langs andere steden zodat de mogelijkheid bestaat dat je daar moet overnachten (huur).

    Wat ook een mogelijkheid is dat de straten worden geveild op bepaalde locaties. Je moet naar deze locatie reizen en kan dus niet bij meerdere locaties tegelijk zijn om te bieden. Zodoende moet je een keus maken en kan het zijn dat je concurrentie wel en niet aanwezig is.

    Voor kans en algemeen fonds is het simpel om willekeurig "e-mails". te ontvangen waarbij je verplicht naar een bepaalde straat of stad te reizen of iets te betalen. Deze mails kunnen worden uitgebreid met regelmatig een opdracht voor het bezoeke van een bepaalde stad. Zodoende wordt je ook gedwongen een bepaalde stad te bezoeken wanneer een andere speler daar een hotel heeft staan.

    In ieder geval denk ik dat het al een grote verbetering zou zijn wanneer het mogelijk is kleine afzonderelijke spellen te organiseren. Hier zou dan wel weer een wereldwijde ranglijst aan kunnen worden verbonden.Misschien is het organiseren kleine monopoly spellen voor het bemachtigen van een straat ook wel een idee. In plaats van dat een straat kan worden gekocht in city streets moet je deze winnen in een monopoly spel die zich op bepaalde data afspelen.

    Niet bepaald concrete ideeën wellicht bouwt iemand anders hierop voort.

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.