Vier meta tags die er wél toe doen voor SEO

14 oktober 2009, 05:22

De meta keyword tag is nog steeds doodEr worden enkele “schokkende” mededelingen gedaan op de SMX in New York dit jaar. Eerst kwam Google met het nieuws van de doorontwikkelde Canonical Tag, daarna deze een voorstel voor het indexeerbaar maken van AJAX websites en nu gooit Yahoo! de spreekwoordelijke knuppel in het hoenderhoek: in navolging van Google, doet nu ook Yahoo! niets meer met de meta keywords tag. De verwachting is dat er enkele kaarsjes gebrand zijn in nagedachtenis.

Ok, dat is misschien wat overdreven. Want laten we eerlijk zijn, de enige reden waarom je een keyword tag nog in je pagina had staan was waarschijnlijk: “better safe than sorry”. Het kon geen kwaad, dus dan maar het zekere voor het onzekere nemen. Maar nu duidelijk is geworden dat Google en Yahoo! de tag voortaan negeren, komt de vraag: wat gebruiken we dan nog wel in de head van onze broncode?

1. Titletag

Het blijft een ondergewaardeerd onderdeel van de pagina. Werkt het goed invullen van een title tag nu echt voor SEO? Jazeker, de title tag is een van de meest belangrijke onderdelen van de on-page factoren. Het plaatsen van je meest belangrijke keyword aan het begin van de titletag doet wonderen! Daarnaast is dit meestal een “quick win” die snel doorgevoerd kan worden binnen site. Echt eentje om te proberen. Zorg er wel voor dat je titels uniek zijn per pagina en houd alles binnen de 65 karakters.

Hoe belangrijk is de positie van je keyword in de titel van de pagina

bron afbeelding: SEOmoz.org

2. Meta description

Om deze mythe ook gelijk maar uit de weg te ruimen: nee, een meta description draagt niet bij aan je ranking binnen zoekresultaten. Maar dat wil niet zeggen dat hij niet belangrijk is! Je kunt het zien als je advertentietekst bij je zoekresultaat. Vertel is ongeveer 145 karakters waarom mensen op jouw resultaat moeten klikken. Dit in combinatie met je perfecte title tag/titel van je pagina zorgt voor een betere CTR. Maar waarom zou je dan keyword(s) in je meta description zetten?

meta description voorbeeld Marketingfacts

Keyword visibility triangle

Zoekmachines geven de ingevoerde zoekterm(en) vetgedrukt weer in de resultatenlijst. Hierdoor zal het keyword verwerkt in de titel, description en URL extra opvallen tussen de overige resultaten. Dit noemen we de Keyword visibility triangle (zie afbeelding hieronder). Ook niet onbelangrijk: zoekers worden als maar “slimmer”. Vinden ze niet wat ze zochten bij de eerste 10 resultaten, dan verfijnen ze de zoekopdracht die ze hebben ingevuld (oh, daarom staat die zoekbox ook onderaan de resultatenpagina bij Google). Je wilt dus dat je resultaat opvalt, aantrekkelijk is en zoekers aanspoort tot klikken. Door na te denken over je keyword visibility triangle kun je dit deel verbeteren.

Keyword Visibility Triangle

NOODP tag

Heb je het gevoel dat je geen controle op de je description hebt in de zoekresultaten, dan zijn er twee mogelijkheden: je omschrijving is te kort of je hebt een vermelding in DMOZ (of een andere open directory). Door de NOODP tag op te nemen is dat probleem verholpen.

3. Meta robots

Controle houden over je pagina’s? Dit is de beste manier. Voor zoekmachines wel te verstaan. Met de meta robots tag kun je aangeven wat een zoekmachine mag doen met de pagina. Wil je hem wel/niet in de index hebben, moeten ze de linkjes wel/niet volgen op de pagina of mag een zoekmachine zelfs helemaal niets met de pagina. Om dit te regelen is je meta robots tag je grootste vriend.

4. Canonical Tag

De Canonical Tag is dan wel geen echte meta tag, maar past wel goed in dit rijtje. Deze tag kan een “oplossing” zijn voor je duplicate content. Waar: er zijn zeker betere oplossingen, maar mocht een dergelijke oplossing niet binnen handbereik zijn, dan is het gebruik van een Canonical Tag iets om overna te denken. De uitleg over de werking en nieuwe features van de Canonical Tag lees je hier.

De keyword tag mag dan officieel dood zijn verklaard, er gebeurt nog genoeg in het hoofd van iedere webpagina. Zorg ervoor dat ook jij alles op een rijtje hebt daar.

Siegfried Jongsma
SEO & Social Media Specialist bij Digital Hipsters

Van 2006 tot 2015 ben ik een SEO consultant geweest. Eerst bij Traffic4u en daarna bij Headline Interactie. De afgelopen 2 jaar was ik Social Media Consultant bij StormMC. Begin 2015 heb ik Digital Hipsters opgericht. Een bureau met een sterke focus op mijn twee grote online liefdes: SEO en Social Media Marketing. In mijn vrije tijd schrijf ik graag over mijn favoriete stad New York op https://www.madaboutnewyork.nl

Categorie
Tags

39 Reacties

    boyke ten Broeke

    Goed artikel,

    Altijd interessant dit soort informatie.


    14 oktober 2009 om 05:51
    lustigson

    Goed om te zien dat nu ook Yahoo! metatrefwoorden laat vallen. Voor Nederlandse sites was deze tag al praktisch nutteloos geworden, omdat Google ‘m — met bijna 95% marktaandeel — links liet liggen, .

    Ter aanvulling op je opmerkingen over title-tag en metaomschrijving: ik houd me altijd voor dat Google 6 plekken interessant als het gaat om indexeren van webtekst, en ook in deze volgorde van belangrijkheid:

    1. Adres (URL)

    2. Titel (title)

    3. Omschrijving (meta name=description)

    4. Koppen (H1, H2 enzovoort)

    5. Vette woorden (strong)

    6. Tekst (inclusief ALT-tekst)

    Als je in deze elementen die woorden schrijft waarop mensen zoeken, en ook de trefwoorddichtheid in de gaten houdt, kun je bijna niet verliezen.

    Overigens: het is niet “better save then sorry”, maar “better safe than sorry”, maar dit terzijde. 🙂


    14 oktober 2009 om 05:58
    sjongsma

    @boyke: dank!

    @christiaan: mijn Engels kan wel een opfrisser gebruiken merk ik.. Wat betreft je volgorde: ik denk dat je titel op 1 kunt zetten en dat je zeker niet moet onderschatten de waarde die een alt-tekst vertegenwoordigd. Persoonlijk zou ik hem misschien zelfs wel na titel en omschrijving zetten.


    14 oktober 2009 om 06:05
    Tobi

    Heeft de domeinnaam nog een eigen regel in het rijtje? Oftewel is http://www.paperclips.nl belangrijker dan http://www.kantoorartikelen.nl/paperclips? (of paperclips.kantoorartikelen.nl)


    14 oktober 2009 om 06:21
    lustigson

    @ Tobi

    Ik was in de veronderstelling dat, als iemand zoekt op ‘paperclips’, het adres paperclips.nl meer waarde heeft dan kantoorartikelen.nl/paperclips, omdat de keyword density hoger is.

    Siegfried?


    14 oktober 2009 om 06:24
    sjongsma

    @Tobi: goede vraag! Als je kijkt naar de post, is een domeinnaam totaal iets anders dan tags die je gebruikt in de head van je broncode.

    Maar domeinnaam heeft zeker invloed op je rankings. Je vraag heeft twee kanten: aan de ene kant is het mooi als je belangrijkste keyword in je domeinnaam staat, maar aan de andere kant moet je niet 100 domeinnamen gaan registeren om maar die keywords te hebben. Als je groothandel bent in paperclips en je bedrijfsnaam is: Pieters Paperclips, dan kun je echt wel kiezen voor http://www.pieters-paperclips.nl. Maar doe je meer en heb je dus kantoorartikelen, dan kun je beter gaan voor: http://www.pieters-kantoorartikelen.nl/paperclips.

    Hoop dat dat je vraag beantwoord!


    14 oktober 2009 om 06:24
    Fransis Tadema

    Beetje een misleidende titel. Volgens mij is de title tag geen meta tag, maar goed dat is de canonical tag ook niet, zoals je zelf al aangeeft. Verder een duidelijk rijtje.


    14 oktober 2009 om 06:51
    Tobi

    @Siegfried & Christiaan: Dank je. Ik zat al bij de top 6 van Christiaan. Vandaar de snelle overgang van meta-tag naar domeinnaam.

    Het is geen dagelijkse praktijk voor me maar soms loop ik er tegenaan. Met m’n boerenverstand had ik het al min of meer aangenomen.

    Met de keywords tag val ik alleen in welles/nietes discussies. Ook dank voor de duidelijkheid.


    14 oktober 2009 om 06:59
    Sebastian

    Een ontwikkeling die al een poos gaande is maar denk ik goed aansluit bij dit artikel is het vervangen van de META-keywords naar keyclouds.


    14 oktober 2009 om 07:25
    lustigson

    @ Sebastian

    Hmm… leg eens uit? Ik hoor het begrip voor het eerst.


    14 oktober 2009 om 07:28
    Gerron Mulder

    @Tobi: Een bijkomend voordeel van zoekwoorden in de domeinnaam (vaak ook bedrijfsnaam) is dat de domeinnaam of bedrijfsnaam regelmatig als linktekst van inkomende links wordt gebruikt. Dit indirecte voordeel kan soms veel betekenen voor de positionering op short-tail / generieke zoekwoorden.


    14 oktober 2009 om 07:28
    Gerben

    @Christiaan,

    Ik denk dat Sebastian TagClouds bedoelt? Weet je wel, van die ‘wolken’ met populaire termen binnen een website.

    Maar dat heeft dan weer niets met Meta Data te maken 🙂


    14 oktober 2009 om 07:54
    lustigson

    @ Gerben

    Dan snap ik het. Wel wat anders dan ‘KeyClouds’, ja. 😉


    14 oktober 2009 om 07:56
    Sebastian

    @ gerben @ Christiaan idd, Tagclouds. heet heeft niks met meta data te maken, maar kan wel als vervanging dienen voor de meta keywords….


    14 oktober 2009 om 08:03
    Gerben

    @Sebastian,

    Lijkt me geen vervanger voor de ‘Meta Keywords’, het is gewoon een manier om content in een breder perspectief te distribueren in zoekmachines, maar een vervanger van metakeywords is het zeker niet.

    Ps. kan overigens zeker toegevoegde waarde zijn voor websites om traffic te genereren uit zoekmachines, begrijp me niet verkeerd 🙂


    14 oktober 2009 om 08:10
    Joost Kaart

    @ Tobi:

    Het keyword gebruiken in de domeinnaam (paperclips.nl) heeft inderdaad meer invloed op rankings dan het keyword plaatsen in het subdomein (paperclips.kantoorartikelen.nl), de folder (kantoorartikelen.nl/paperclips/pagina.html) of de pagina URL (kantoorartikelen.nl/paperclips.html).

    @ Christiaan: Dit heeft overigens niets met keyword densitiy te maken.


    14 oktober 2009 om 08:16
    lustigson

    @ Joost Kaart

    OK, leg uit… ik sta open voor nieuwe informatie. 🙂


    14 oktober 2009 om 08:17
    Sebastian

    @gerben. tuurlijk is het geen identieke vervanger. Het heeft niet de zelfde functie, oke. maar wanneer je toch keywords uit je webpagina wil extraheren op toevoegen dan is tagcloud de oplossing. En daarom in mijn ogen de vervanger….


    14 oktober 2009 om 08:24
    sjongsma

    @Joost Kaart @Christiaan:

    Klopt helemaal. Keywords in domein heeft niets met density te maken. Keyword density is hoe vaak een keyword wordt gebruikt in een tekst.


    14 oktober 2009 om 08:25
    Joost Kaart

    @Christiaan @Siegfried

    Precies en dan als % van het totale aantal woorden.

    Daarnaast schijnt keyword density volgens steeds meer SEO guru’s totaal onbelangrijk, dan wel zwaar overschat te zijn.


    14 oktober 2009 om 08:32
    sjongsma

    @Joost Kaart:

    Dat ben ik niet helemaal met je eens. Het deel dat je daar niet teveel focus om moet leggen wel. Maar een geoptimaliseerde SEO tekst, werkt nog steeds prima. Je kunt wel je vraagtekens zetten bij de vraag of die tekst ook optimaal is voor bezoekers. Stel: je schrijft een super stuk content (inhoudelijk, informatief, leest lekker weg) die niet SEO geoptimaliseerd is, dan is de kans een stuk groter dat deze content links aantrekt. En die links zijn vele malen krachtiger dan keyword density of op andere manieren geoptimaliseerde tekst.


    14 oktober 2009 om 08:38
    lustigson

    @ Siegfried Jongsma

    Schrijven voor zoekmachines ? schrijven voor een lezer, zeg ik altijd. Niet precies hetzelfde, maar als je een tekst hebt geschreven die goed is voor je lezer — juiste trefwoorden op de juiste plaats, omgekeerde piramide, makkelijk scanbaar — ook in Google goed over het voetlicht komt.


    14 oktober 2009 om 08:42
    sjongsma

    @Christiaan: de vraag die je jezelf kan stellen is “zou ik dit ook gedaan hebben als er geen zoekmachines waren geweest”. Cliché, maar wel waar. Zou je echt zo over keywords e.d. nadenken in je tekst als er geen zoekmachines waren geweest?

    Ik denk namelijk dat de beste teksten voor bezoekers niet direct zoekmachine vriendelijk zijn.

    Laat ik duidelijk zijn: er is totaal niets mis met je tekst aanpassen voor zoekmachines. Als je dat op een natuurlijke manier doet, pak je het beste van 2 werelden. Je beinvloed je rankings op een positieve manier en je voegt iets toe voor je gebruikers. Maar content die zo geschreven is dat mensen er naar willen linken is mij meer waard dan strategisch geplaatste keywords.


    14 oktober 2009 om 08:49
    sjongsma

    @Roger: klopt. Meta description doet niets voor je ranking. Maar wel voor je CTR vanuit de zoekresultaten!


    14 oktober 2009 om 10:38
    bartteriele

    Omdat alle slakken nu eenmaal zout verdienen: Het is -volgens mij- “Better safe than sorry” (tweede alinea). 😉

    Dus safe met een ‘f’ en than met een’a’.

    Mocht ik het verkeerd hebben > sla me dan vooral rond de oren. 🙂

    Verder interessant verhaal. Prima te volgen ondanks dat dit niet mijn specialisme is.


    14 oktober 2009 om 12:21
    sjongsma

    @B. te Riele: je hebt gelijk hoor! Zal het aanpassen.


    14 oktober 2009 om 12:31
    Jeroen van Eck

    Laten we ons niet al te druk gaan maken over de keyword density van een pagina. Een hoge keyword density is voor een zoekmachine eerder een aanwijzing dat er (over)geoptimaliseerd wordt dan dat de pagina heel relevant voor dat zoekwoord is.

    Ik sluit me aan bij de mensen die hier zeggen dat de meta description, ondanks dat deze geen invloed heeft op je rankings, heel belangrijk is. Dit is dé mogelijkheid om een zoeker te overtuigen dat hij naar jouw website moet gaan en niet naar die van de concurrent. Als je je website goed gestructureerd hebt (één belangrijk onderwerp per pagina) is het bijna onlogisch als het zoekwoord hier dus niet in terugkomt.

    Overigens denk ik dat wanneer je praat over zoekwoord optimalisatie voor een bepaalde pagina, zoekmachines vooral letten op de linkteksten van externe links. Wat een ander over je pagina zegt is namelijk veel ‘eerlijker’ dan wat je zelf aan een zoekmachine wilt vertellen.


    14 oktober 2009 om 12:34
    sjongsma

    @Jeroen: wat je zegt is precies de samenvatting van de post en reacties. Daar zijn we het dus met z’n allen over eens 😉 Dat wat je zegt over “keyword optimalisatie” vind ik wel wat kort door de bocht. Er zijn een hoop factoren waar zoekmachines naar kijken. Zowel on-page als off-page, waarbij inkomende links wel een van de belangrijkste off-page factoren is.

    Maar daar gaat deze post eigenlijk ook niet over. Nu de keyword tag definitief overbodig blijkt te zijn, was het de uitgelezen mogelijkheid om de overige tags in de head nog eens bij langs te lopen.


    14 oktober 2009 om 15:48
    jvaneck

    @Siegfried Dat was inderdaad erg kort door de bocht. Ik had het woord ‘ook’ nog even toe moeten voegen. Maar het was meer een aanvulling op de reacties dan een reactie op je artikel. Verder ben ik het wel eens met de strekking. Misschien de volgende keer ook wat voorbeelden van bijv een canonical tag laten zien?


    14 oktober 2009 om 18:25
    Sander Schilder

    Interassant en behulpzaam artikel Siegfried!


    15 oktober 2009 om 05:08
    Jeroen van Eck

    @Siegfried Inderdaad, we zijn het eens. Wat betreft die canonical tag, die link is inderdaad goed, maar misschien is het handig om in het artikel zelf ook een voorbeeld te geven van de tag. Dit geldt overigens ook voor de meta robots tag, etc. Je legt nu uit dat het belangrijk is, maar als iemand die het nog niet gebruikt het ook wel toepassen, moet ‘ie zelf gaan Googlen hoe een meta robots werkt.


    15 oktober 2009 om 06:21
    sjongsma

    @Jeroen: goed punt! Ga ik over na denken.


    15 oktober 2009 om 06:22
    Banentop

    Bedankt voor de tips en het zeer interessant artikel ga er meteen mee aan de slag! kijk wat voor resultaat het bied!!


    15 oktober 2009 om 10:11
    sjongsma

    @Joost: ik las het vanmiddag ook. Verschrikkelijk, waar gaat het heen als je de mensen van zelf Yahoo niet meer kan geloven 😉 (goeie toevoeging trouwens!)


    15 oktober 2009 om 14:54
    Ben

    Is het iemand ook al opgevallen op het FEIT dat de zoekresultaten in Google en Bing (yahoo niet onderzocht) afgestemd worden op je surf geschiedenis?

    Ik merk namelijk zoekresultaat verschillen op als ik met mijn Gmail emailaccount ben ingelogd en niet. Bij Bing merk ik ook een zoekresultaat verschil op nadat ik de surf geschiedenis (in explorer) heb verwijderd.

    Daarbij is het zoekresultaat (1e 50, waarbij de top 5 meestal gelijk blijft) binnen google ook anders tijdens kantooruren dan daarbuiten.

    Dus wat is SEO als uiteindelijk het zoekresultaat van het surfgedrag afhankelijk is?

    Het is wel een logische stap voor de search engines, maar een nieuwe uitdaging voor je online marketing strategie. Een plan op een bestaand product waarbij men al eerder naar gezocht en geklikt heeft wordt straks echt een uitdaging.


    16 november 2009 om 08:22
    André Scholten

    @Ben: dit fenomeen bestaat al even, het wordt personalized search genoemd. Verder kunnen de resultaten ook nog verschillen per regio: local search.


    16 november 2009 om 09:00
    Arjen

    Een interessant stuk voor webdesigners en mensen die optimaliseren voor de kost. Het meest nuttige acht ik het stuk over de Canonical Tag, daar had ik zelf ook nog niet zoveel kaas van gegeten.


    17 januari 2010 om 23:25

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!