Facebook en Nielsen lanceren nieuw product: Brand Lift

23 september 2009, 03:29

{title}Op verschillende websites, zoals The Wall Street Journal, Mashable en Emerce, wordt hevig gespeculeerd over een nieuw product dat Facebook vandaag samen met Nielsen zal lanceren: Nielsen Brand Lift. Een interessante ontwikkeling omdat het product de ROI van adverteren binnen het social network meetbaar gaat maken. En dat is op dit moment één van de grootste redenen waarom bedrijven nog niet investeren in social media.

Zoals het er nu naar uit ziet zal Brand Lift de effectiviteit van online ads meten door middel van een poll die verschijnt als iemand een advertentie heeft bekeken. Vervolgens worden deze resultaten vergeleken met de respons van gebruikers die de advertentie niet hebben gezien en verwerkt in een rapport. Hier is later deze dag waarschijnlijk meer informatie over beschikbaar. Om Brand Lift te gebruiken moet je wel klant zijn bij Nielsen. Duidelijk een win-win situatie voor beide partijen.

In het kader van deze ontwikkeling ben ik benieuwd in hoeverre jullie het eens of oneens zijn met de volgende stelling:

“Op dit moment is de ROI van adverteren in social media niet goed te meten. Social networks en blogs moeten de adverteerder daarbij helpen.”

1 Reactie

    Reitse Bosma

    Vanuit een sales perspectief is de ROI van ads op facebook prima te meten. Wanneer je het over branding hebt, dan is het inderdaad een ander verhaal. Het is dus verstandig van Facebook om hier met Nielsen wat aan te doen, al betwijfel ik de effectiviteit van zo’n poll.


    24 september 2009 om 18:04

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!