Twitter: The place to be voor een pr-stunt

16 september 2009, 07:30

{title}PR-medewerkers zetten Twitter steeds vaker in om de boodschap van hun klant of bedrijf onder de aandacht te brengen van hun schaarse volgelingen. Er zijn echter nog een aantal extra leuke mogelijkheden die te vaak onbenut blijven. Je kunt natuurlijk hopen dat je bericht gelezen wordt door je volgelingen en dat een enkeling het ook een Re-tweet waard vindt. Maar waarom zou je het allemaal op eigen kracht doen?

Net als bij vele Nederlandse Twitteraars staat Maxime Verhagen bij mij in de lijst op twitter. Door alle publiciteit om zijn persoon, heb ik hem een keer toegevoegd en ben ik daarna vergeten hem te verwijderen.Hij valt ook niet echt op tussen de vele automatische nieuwsfeeds op Twitter die je overstelpen met tweets, dus je denkt er ook niet aan.

Totdat ik onlangs een leuke Tweet voorbij zag komen van Verhagen. Hij kwam te laat op een vergadering doordat hij door een aantal kaasboeren werd tegengehouden. Verhagen kon het niet laten om een stukje mee te snoepen en heeft dat zelfs digitaal vast laten leggen. Gemiste kans voor dit kaas-promotieteam want niemand weet nu wie ze zijn. De afbeelding is nu meer dan 1.000 keer bekeken; Maxime Verhagen heeft ruim 20.000 volgelingen. Mijn tip voor pr-bureaus en marketeers die een nieuw product onder de aandacht willen brengen: wacht Maxime Verhagen op, overstelp hem met je product, zorg dat je merknaam duidelijk in beeld is en laat Verhagen het, desnoods onder dwang, op Twitter zetten. Je bereikt in één keer 20.000 mensen.

Als de volgelingen van Maxime Verhagen niet tot jouw doelgroep behoren, kun je het ook proberen bij een aantal andere BT’ers (bekende twitteraars). Er lopen in Nederland veel twitteraars rond die een heel arsenaal aan volgelingen hebben.

Zo heeft Paul de Leeuw ook een redelijk aantal volgers, maar zal hij minder snel over te halen zijn. Denk goed na welke BN’er goed bij jouw merk zou passen en volg deze op Twitter. De meeste BN’ers vinden het heerlijk om altijd te vertellen waar ze zijn of waar ze naartoe onderweg zijn. Het moet dus niet al te moeilijk zijn om ze te onderscheppen. Succes verzekerd.

Jan Willem Alphenaar is trainer en consultant voor het inzetten van LinkedIn voor marketing en advertising. Als LinkedIn Trainer traint hij organisaties in Europa. Met zijn bedrijf Next Business Academy ondersteunt hij organisaties op het gebied van Social Selling, Advertising, Lead Generation en Content Marketing. Hij schreef meerdere (e-)boeken over social media. Begin 2016 ontwikkelde hij het P.E.A.S. (c) Model voor Social Selling met LinkedIn. Ondertussen wordt deze aanpak door meer dan 210 (inter-)nationale organisaties toegepast.

Categorie
Tags

7 Reacties

    onlinemarketeerTV

    Beste Jan Willem,

    Leuk verhaal. Je noemt BN’ers, heb je voorbeelden van organisaties die Twitter succesvol voor een PR-stunt hebben gebruikt?


    16 september 2009 om 08:35
    Martijn de Bie

    tis wachten op maurice de hond die via twitter gaat aanbevelen welke stroom we moeten gebruiken…


    16 september 2009 om 08:42
    Martijn van Well

    Dus eigenlijk stel je voor om BN-ers in te zetten voor een media campagne? Geweldig, geniaal, dat had nog niemand bedacht…

    Vergeef me de cynische toon, maar ik vind dat dit topic aangeeft dat sommigen alleen de nieuwe “hypes” kunnen zien.


    16 september 2009 om 13:17
    Jan Willem Alphenaar

    @martijn. De post is eigenlijk cynisch bedoeld. Dat komt dus niet echt over 🙂


    16 september 2009 om 15:04
    Paul Hottinga

    Ik vind het mooi geschreven! We weten natuurlijk allemaal dat Twitter hier juist niet geschikt voor is 🙂


    17 september 2009 om 05:21
    Kayli

    Hej nu är jag här, IGEN! :pSåg ju nu att du också håller dig grön när det kommer till maten.Jag är så intsreserad av maten å allt skit som finns i den med.Det är inget du hade kunnat tänka dig att skriva ett inlägg om lite då och då. Kanske då i samband med nåt recept?


    25 april 2016 om 22:45

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!