Online autohuurders kiezen voor SunnyCars.nl

10 september 2009, 04:08

{title}

Wanneer respondenten online op zoek gaan naar een huurauto voor een gezinsvakantie in Lissabon, is de kans het grootst dat ze kiezen voor een wagen uit de vloot van Sunny Cars. Dat wijst onze recente Web Performance Scan uit. SunnyCars.nl werd vooral gewaardeerd vanwege de overzichtelijkheid. Ook easyCar.nl werd positief beoordeeld, maar de vindbaarheid van deze website blijkt sterk voor verbetering vatbaar.

Web Performance Scan

Voor dit onderzoek nodigden we veertig respondenten uit, allen tussen de twintig en achtenveertig jaar oud en ervaren met het gebruik van internet. Ze voerden een online zoektocht uit aan de hand van de volgende casus:

‘Je wilt een auto huren in Lissabon, om vier dagen met je gezin rond te kunnen reizen. Ga op het internet op zoek naar een huurauto.’

Met een deel van de respondenten vond na de zoektocht een groepsdiscussie plaats, die op video is vastgelegd. De verschillende Web Performance Scores, zoals die hierboven staan gepubliceerd, zijn uiteindelijk berekend aan de hand van alle verzamelde data. Tijdens het onderzoek naar online autoverhuurders bezochten de respondenten in totaal 74 verschillende websites, wat resulteerde in 278 individuele beoordelingen.

SunnyCars.nl duidelijk en overzichtelijk

Geen enkele verhuurder werd door meer dan 60% van de respondenten gevonden. Sunny Cars doet het met 47,5% dan ook relatief goed. De conversie van de website is nog beter: 20% van de deelnemers besluit er een auto te willen huren. Uit de verschillende beoordelingen blijkt dat de website als duidelijk en overzichtelijk wordt ervaren, en dat het grote aantal zoekopties gewaardeerd wordt. Een respondent: ‘Het is een hele overzichtelijke site, je ziet meteen wat inclusief is qua verzekeringen, dat vergeten mensen nog wel eens.’ Ook geven respondenten aan dat Sunny Cars betrouwbaar overkomt. Sunny Cars heeft als bemiddelaar geen eigen wagenpark, maar werkt op iedere verhuurlocatie samen met verschillende partners.

EasyTerra en Hertz volgen

Ook de websites van EasyTerra en Hertz werden door minder dan de helft van de respondenten gevonden, maar wisten dit niet te compenseren met een hoge conversie. EasyTerra.nl doet het met een potentieel marktaandeel van 12,5% nog het best van de twee. De website scoort echter onder de maat op gebruiksvriendelijkheid en vormgeving, en straalt volgens de deelnemers weinig betrouwbaarheid uit: ‘De website is misleidend. Het beweert een vergelijkingswebsite te zijn, maar je krijgt helemaal geen vergelijking tussen aanbieders. Je krijgt alleen maar een lijst met auto’s.’

De website van Hertz geeft een betere indruk, en komt betrouwbaar over, maar weet niet te overtuigen vanwege een gebrek aan informatiewaarde. Zo blijken soms huurprijzen te ontbreken zonder vermelding van reden: ‘Op een gegeven moment krijg je een lijst met auto’s waar je uit kan kiezen en bij een gedeelte staat de prijs er niet bij als je op “toon alle auto’s” klikt. Het is niet helemaal duidelijk waarom niet, zijn deze bijvoorbeeld niet beschikbaar?’

{title}

EasyTerra: ‘geen vergelijking tussen aanbieders, maar een lijst met auto’s’

easyCar beste conversie maar niet zichtbaar genoeg

De conversie van de website van easyCar is nog het meest indrukwekkend. De site werd door slechts 20% van de respondenten gevonden, maar door driekwart hiervan als favoriet aangewezen. easyCar.nl scoort eerste plaatsen op de deelaspecten imago, kwaliteit, vertrouwen en informatiewaarde. De betrouwbaarheid komt voort uit de herkenning van het merk als onderdeel van de easyGroup (easyJet, easyCruise), en het ontbreken van een tussenpersoon: ‘(easyCar is) betrouwbaar, want je haalt de auto direct bij hun balie op, in tegenstelling tot veel bemiddelaars als Holiday Cars, Sunny Cars en Book and Drive.’ Kanttekening bij dit citaat is dat easyCar niet overal als directe aanbieder opereert, en op bepaalde locaties wel degelijk samenwerkt met andere verhuurders. Onder de streep blijft staan dat easyCar.nl veel bezoekers overtuigt, maar een hoge notering in de uiteindelijke ranglijst wordt (vooralsnog) onmogelijk gemaakt omdat de website relatief weinig wordt gevonden.

{title}

Wat beoogde betrouwbaarheid betreft scoort easyCar verreweg het best

Hoge vindbaarheid geen garantie voor succes

De drie websites die het vaakst werden gevonden, weten gezamenlijk slechts 10% van de respondenten te overtuigen. Holiday Cars, AVIS en Auto Europe wisten allemaal meer dan de helft van de deelnemers naar de website te lokken, maar verloren vervolgens zeer snel de interesse van de potentiële klanten. Veel respondenten besloten zelfs na de eerste aanblik al af te haken. HolidayCars.nl wordt een te drukke lay-out verweten, terwijl de website van Auto Europe niet duidelijk en overzichtelijk genoeg blijkt. AVIS.nl is niet gebruiksvriendelijk genoeg, omdat er te veel gegevens ingevoerd moeten worden voordat een auto gekozen kan worden.

Conclusie

Hoewel geen enkele website door meer dan 60% van de respondenten wordt gevonden, weet een aantal partijen toch een groot deel van de klandizie binnen te halen. Sunny Cars (20%), easyCar (15%) en EasyTerra (12,5%) krijgen van veel deelnemers de voorkeur, maar om verschillende redenen. Sunny Cars wordt van de drie nog het vaakst gevonden, en weet dit in combinatie met een overzichtelijke website redelijk goed te converteren . EasyTerra.nl wordt bijna net zo vaak gevonden, maar verzuimt dezelfde conversie te behalen vanwege onvoldoende gebruiksvriendelijkheid en een slecht beoordeelde vormgeving.

De 15% van easyCar zijn echter behaald met nog niet de helft van het bezoekersaantal van de twee concurrenten. Een knappe prestatie, maar het toont eveneens aan dat easyCar door de slechte vindbaarheid een hoop potentiële klanten misloopt. Mochten de verantwoordelijken bij easyCar deze situatie de komende maanden weten te verbeteren, dan maakt de verhuurder een aardige kans op de overwinning bij onze volgende scan naar deze markt.

De kritieken en suggesties die we tijdens dit onderzoek noteerden tonen aan dat er voor elke website wel iets te winnen valt. De respondenten voelen zich vooraf nog niet verbonden met een bepaalde aanbieder, en laten hun keuze daarom in bijzonder hoge mate bepalen door de websites die ze tijdens hun zoektocht tegenkomen. Als de verschillende autoverhuurders de komende maanden gaan werken aan de verbetering van hun online profilering, dan zouden we bij onze volgende scan wel eens hele andere resultaten kunnen gaan zien.

Klaas Kroezen
Directeur bij WUA B.V.

Klaas Kroezen is sinds 1999 actief als internetondernemer. Samen met zijn broer Henk Kroezen is hij oprichter van WUA: de wereldwijde marktleider in Digital Experience Benchmarking.

Categorie
Tags

7 Reacties

    Dave

    Mja een zoekopdracht “auto huren lissabon” levert EasyTerra als 1e resultaat in Google. Logisch dat deze gevonden werd – maar dat deze site de voorkeur krijgt is voor mij onbegrijpelijk. Het straalt geenszins betrouwbaarheid uit, al heeft hebben ze voor het logo wel goed naar Expedia gekeken. Dan vraag ik mij af – hoe veel waarde hecht men aan merk en betrouwbaarheid tegenwoordig. Moet alles snel en goedkoop, ten koste van andere factoren?


    10 september 2009 om 06:18
    mvkranenburg

    Wat ik het lastige vind aan dit soort onderzoeken zijn twee belangrijke dingen. In het eerste geval gaat het om een betaald onderzoek (is prima want dat is ook het werk van WUA) maar voor de betrouwbaarheid van de resultaten zou ik ook graag willen zien wie de initiatiefnemer is van het onderzoek, dat geeft veel meer een authentiek karakter. En dat zouden de heren Kroezen als schrijvers van het (goede boek overigens) Review moeten weten :-). Dus graag zou ik in dit onderzoek maar ook toekomstige de initiatiefnemer van het onderzoek vermeld willen zien.

    Een ander punt blijft natuurlijk altijd de discussie in hoeverre 40 mensen representatief zijn om tot een derlijke lijst te komen. Wat ik zelf ervaar is dat er in de beleving van een website toch een heel verschil zit bij het testen. Ga je de site en de website testen (als tester) of zit je erachter dat het je echt geld kost, je dus echt gaat boeken en dus in dit geval rond de 300 euro neertelt. Geloof me dan kijk je toch anders, en kritischer naar een webisite en ga je ook kritischer het aanbod vergelijken. En dan weet ik niet of de lijst er ook zo uitziet.


    10 september 2009 om 12:47
    kroezen

    @ Dave

    Het is het inderdaad zo dat de case een bepalende rol heeft in of een aanbieder goed gevonden wordt of niet. Wij willen de respondent echter een bepaalde richting geven waardoor de verschillende autoverhuurwebsites goed met elkaar worden vergeleken en dat de respondent in dit geval geen tijd kwijt is met het bepalen in welke plaats hij een auto gaat huren. Verder is het zo dat bijna alle autoverhuurwebsites in elke stad kunnen leveren.

    Verder is EasyTerra ook goed gepositioneerd in andere steden zowel in de organische zoekresultaten als in adwords. Dus is het denk ik niet heel bepalend geweest dat ze ook goed gepositioneerd staan voor Lissabon.

    @Martin

    Bedankt voor je complimenten voor ons boek!

    De initiatiefnemers voor de onderzoeken die wij publiceren zijn wij zelf. Wij zijn geheel onafhankelijk in hoe wij een case opstellen en welke markt wij onder de loep nemen. Wij investeren eerst in het onderzoek en bieden de complete rapportage vervolgens aan de verschillende aanbieders aan. Om het wellicht meer in de trant van ons boek te doen is het interessant om hier te vragen welke cases we in de toekomst moeten gaan doen 🙂 Als jij (of iemand anders) suggesties hebt wat interessante online markten zijn om te onderzoeken dan hoor ik het graag.

    Uiteraard is het zo dat met hoe meer mensen we testen hoe scherper het onderzoeksresultaat. Wij hebben veel getest met verschillende aantallen respondenten en kwamen erachter dat het heel vergelijkbaar werkt als met Usability onderzoek. Na een bepaalde groep respondenten is de hoeveelheid extra informatie van extra respondenten minimaal. Met een relatief kleine groep valt daarom heel goed te bepalen wie de winnaars en wie de verliezers zijn in het online oriëntatieproces.

    Verder blijft het natuurlijk een discussie in hoeverre iemand zich kan inleven in een case en kan doen alsof het zijn eigen geld is. Het proces gebeurt bij ons in een gecontroleerde onderzoeksruimte waarin de respondenten zeer bewust moeten beargumenteren waarom ze bepaalde keuzes maken. Is dit voldoende denk je dan? Dit blijkt het beste uit de partijen die bij ons het onderzoek afnemen en binnen korte tijd grote verbeteringen boeken.


    14 september 2009 om 08:21
    Tjeerd Kramer

    Wij zijn blij met deze beoordeling en gaan proberen lering te trekken uit de conclusies van het panel. Een nieuwe site is in ontwikkeling en hopelijk dat we daarmee nog iets beter uit de bus komen om bij het volgende onderzoek op #1 te staan!

    @Dave

    Wat is voor jou de reden om te stellen dat wij “geenszins betrouwbaarheid” uitstralen? De gelijkenis met het Expedia logo ontgaat me eerlijk gezegd een beetje.


    15 september 2009 om 06:52
    Klaas Kroezen

    Hi Tony,

    We hebben heel veel herhalingen gedaan. Binnenkort starten we een nieuw onderzoek.

    Kan je contact met mij opnemen via mail? Dan spreken we even verder. Klaas.kroezen@wua.nl

    Grt Klaas


    29 november 2017 om 13:55
    ryan mille

    That’s so beautiful !!


    24 mei 2018 om 15:41

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!