Boekrecensie: Never use White Type on a Black Background

25 augustus 2009, 04:19

{title}Never Use White Type on a Black Background (zie ook deze recensie van Patrick Petersen en dit bericht op MT) lijkt op een reeks freecards met citaten van de grootheden der aarde. Je kunt het ook open deuren noemen, die citaten. Maar het is wel een leuk cadeautje en het is ook een aardig overzicht van tegelwijsheden in de ontwerpwereld en daarbuiten. Naast de titel vinden we onder andere Kiss (Keep It Simple, Stupid), Dress to impress, Kill your darlings en Less is more.

Een auteur of samensteller stelt zich niet uitvoerig aan ons voor, maar laat zich wel uit het colofon halen: Anneloes van Gaalen. Deze ‘writer, editor, curator, producer and all-round creative’ laat op haar site paperdollwriting.com zien waar ze allemaal mee bezig is. Van haar treffen we dus niet zoiets aan dat lijkt op beweegredenen of uitleg over de logica of ordening in het boekje, behalve dan een korte introduction. Zijn deze gezegden wijsheid en inspiratie of beperkende regels en dogma’s?, stelt zij daar.

Achterin het boek staat een index met zoektermen als copycats, god en gay, al kun je je afvragen wie daar op zoekt. Daarnaast is er nog een index op naam van degenen die de uitspraken deden (Coco Chanel, Leo Burnett, T.S. Eliot en Oscar Wilde). De illu-straties maken het boekje bijna nog het meeste waard. Een bonte reeks van kunstenaars illustreert elk van de 51 ‘ridiculous design rules’. Bronnen staan achterin, maar een motivatie voor de keuze ontbreekt, evenals de link met de oneliner. NUWToaBB voegt weinig toe, maar is gewoon leuk om te hebben of te geven. (MP)

Never Use White Type on a Black Background

Bis Publishers 2009

160 pagina’s