Layar 2.0: Augmented Reality Browser wereldwijd toegankelijk

18 augustus 2009, 08:21

De lancering van Layar in juni genereerde al een grote berg aandacht. Augmented Reality is hot, happening en de wereld is er klaar voor. Er komen steeds meer Android handsets op de markt en dat is koren op de molen. Het team van Layar (Raimo van der Klein, Claire Boonstra, Maarten Lens-Fitzgerald, geen onbekenden hier op M!) zit in een rollercoaster: gisteren lanceerden ze in de Amsterdamse Rode Hoed alweer Layar 2.0 (óók op TechCrunch, Engadget). In bovenstaande video legt Raimo van der Klein, de ceo jawel, uit wat de veranderingen zijn.

Layar gaat nu wereldwijd: iedereen kan met de dienst aan de slag. Er zijn 500 extra API-keys beschikbaar gekomen om zelf een Layar te ontwikkelen. Dat schijnt niet eens zo moeilijk te zijn… Hieronder een aantal filmpjes die gisteren de revue passeeden. Uit Japan, Duitsland, Amsterdam en de VS.

In onderstaande presentatie van gisteren in de Rode Hoed (vrij rap favoriet op SlideShare deze ochtend) zie je de verschillednde “screens” van Layar achter elkaar.

In deze video (hoe embed je die dingen) zie je hoe Raimo van der Klein het nieuws aankondigde in de Rode Hoed. In onderstaande video’s impressies van hoe je zelf als bedrijf aan de slag kunt met Layar:

Japan

Stuttgart

Frankrijk

Augmented Reality demo using Google Android + Layar from MeilleursAgents.com on Vimeo.

BrightKite

Why we love developing for Layar from Brightkite on Vimeo.

Tweetmondo

EyeTour

Verrijk de werkelijkheid

Dit zijn slechts een paar voorbeelden. Er zijn, en dat noemt Raimo van der Klein ook in de video, nog veel layars in ontwikkeling. De toepassingen varieren dus enorm: van pizzeria’s vinden tot het lokaliseren van tweeps. En er is veel, heel veel meer mogelijk. Overal waar je informatie kunt toevoegen aan de werkelijkheid, zou je Layar kunnen toepassen. Eindeloze kansen. Het is hip en happening. De grote vergeten vraag in het interview is natuurlijk: Leuk zo’n kekke dienst. Hoe verdienen jullie ook alweer geld?

Van april 2007 tot juni 2011 was ik freelance editor/ communitymanager / hoofdredacteur bij Marketingfacts. Tussendoor werkte ik bij Insites Consulting, IDG Nederland, Saatchi&Saatchi;/Leo Burnett (voor Samsung) en voor onderzoeksbureau WUA. Vanaf 1 november 2021 vorm ik samen met Luuk Ros de hoofdredactie van Marketingfacts.

Categorie
Tags

11 Reacties

    Annet

    Prima verslag Matthijs. En informatief Raimo. Een veelbelovende techniek in de context van branding, informatievoorziening en gebruikersgemak. Geweldig dat jullie in zo’n korte tijd zoveel succes hebben. Gefeliciteerd.

    Een aantal vragen:

    – jullie claimen de status van eerste augmented reality browser van de wereld te bezitten (lees DutchCowboys). Maar Wikitude was eerder, right? (just for the records)

    – augmented reality – is dat volgens jullie een verrijkte realiteit, of een toegevoegde realiteit. Een essentieel verschil. De toevoeging zie ik zeker. Browselagen over mijn blikveld heen. Maar waarin zit hem de verrijking als het gaat om beleving?Op welke wijze biedt Layar mij een nieuwe beleving/dimensie? Zoals bijvoorbeeld in Gamaray, waar je 3D objecten in de fysieke ruimte kan plaatsen en eromheen kan lopen?

    – wat zijn jullie plannen in te toekomst als het gaat om de shared funfactor? (brand)gaming!

    – voorspel: in welk jaar lopen wij allemaal met een rayban zonnebril op, waarin Layar geïntegreerd is? 😉


    18 augustus 2009 om 09:05
    Jan de Burgh

    Mooie ontwikkeling. Zoals met alles zal ook dit vallen en staan met de aangeboden content. Er wordt echter teveel aan een aantal dingen voorbijgegaan mijns inziens.

    1) Er zijn niet veel mensen (in ieder geval niet in Europa) die over mobiele telefoons beschikken met alle benodigde services (gps, kompas etc.)

    2) Dan zullen er nog uit deze kleine groep veel mensen afvallen m.b.t. het gebruik omdat ze hun telefoon simpelweg gebruiken voor het bellen. Je ziet steeds meer dat er smartphones worden verkocht puur en alleen om de hype / gadgetfactor, en niet echt om alle mogelijkheden er ‘uit te halen’.

    3) De gebruiker is niet dom. ‘Layers’ klinkt wel heel leuk (verrijkte werkelijkheid klinkt nog beter), maar eigenlijk zijn het gewoon POI’s (points of interests) die op een geinige manier in je schermpje opduiken.

    Het lijkt me dan ook niet verstandig om net te doen alsof hier het wiel opnieuw is uitgevonden. In het filmpje van de mazda dealer werd er bijvoorbeeld gebruik gemaakt van een 2d barcode. Ik kan me herinneren dat ik een aantal jaar terug al mee heb gedaan in een project waarmee je eerst thuis een link om kon zetten naar zo’n 2d barcode (bijvoorbeeld een link naar informatie betreffende een standbeeld in je woonplaats), deze link kon je dan uitprinten en daarna onder dat standbeeld bevestigen (liefst geplastificeerd 😉 ). Iemand anders kon dan met de toen nog slechte mobiele cameraatjes die barcode ‘inscannen’ en een java applet opende dan de webbrowser en de url (dus de info betreffende het standbeeld waar men fysiek naar stond te kijken) kwam in beeld. M.a.w. zo nieuw is dit alles ook weer niet.

    Tip van flip: Samen met de grote bedrijven zullen al snel de wat kleinere bedrijven komen. Deze bedrijven geven zelden info gratis weg. Je zult dus al snel ’teasers’ met info gaan krijgen. De rest zul je dan kunnen opvragen met een sms o.i.d. Daarna zullen er Layers komen waarvoor men dient te betalen etc. etc. Als dit soort dingen te snel hun intrede doen dan verlies je al heel snel de goodwill van de early adopter.

    Maar zeer zeker een zeer spannende ontwikkeling die het volgen waard is!


    18 augustus 2009 om 10:13
    Richard Straver

    Echt te gek om te zien dat Nederlandse ‘bedrijfjes’ eindelijk leading-edge worden in de techbranch.

    Het ziet er supergelikt uit – en de toepassingen zijn bijna eindeloos.

    Anyhoe big thumbs up to the peops from Layar!


    18 augustus 2009 om 12:42
    Emile Muijsson

    Layars: fantastisch.

    Natuurlijk is het nodig om weer te roepen dat het niet helemaal origineel is, dat er niet zoveel telefoons zijn die geschikt zijn, etc

    Maar laten we vooral trots zijn op wat men hier aan het realiseren is. Natuurlijk zal het businessmodel op dit moment nog niet floreren, dat komt in een volgende fase, daar heeft men vast rekening mee gehouden.

    Marketeers van Nederland; omarm dit initiatief en ga er iets mee doen.

    (nee heb geen aandelen, ben gewoon enthousiast over dergelijke ontwikkelingen)


    18 augustus 2009 om 19:08
    Raimo

    @Annet

    Een aantal vragen:

    – jullie claimen de status van eerste augmented reality browser van de wereld te bezitten (lees DutchCowboys). Maar Wikitude was eerder, right? (just for the records)

    Voor onze lancering is het woord AR browser nooit gebruikt. Ik zie wikitude meer als een app.

    – augmented reality – is dat volgens jullie een verrijkte realiteit, of een toegevoegde realiteit. Een essentieel verschil. De toevoeging zie ik zeker. Browselagen over mijn blikveld heen. Maar waarin zit hem de verrijking als het gaat om beleving?Op welke wijze biedt Layar mij een nieuwe beleving/dimensie? Zoals bijvoorbeeld in Gamaray, waar je 3D objecten in de fysieke ruimte kan plaatsen en eromheen kan lopen.

    Je hebt helemaal gelijk. Stapje voor stapje.. 😉

    – wat zijn jullie plannen in te toekomst als het gaat om de shared funfactor? (brand)gaming!

    Groots!

    – voorspel: in welk jaar lopen wij allemaal met een rayban zonnebril op, waarin Layar geïntegreerd is? 😉

    2 jaar


    19 augustus 2009 om 07:13
    Annet

    Thanks Raimo, jou virtueel kennende zullen de inhoudelijke kwaliteit en mogelijkheden van AR een focus blijven. ik heb me er gisteren behoorlijk in verdiept en ik ben erg enthousiast. Het nodigt direct uit tot creatieve spinsels. Ook op Twitter bedenkt men gezamenlijk allerlei layars die een succes zouden kunnen zijn. Neerlands bedrijfje verovert de wereld met Layar! Klasse!


    19 augustus 2009 om 07:47
    evroekel

    @raimo: En wat is het antwoord op de allerlaatste vraag in het artikel: “Leuk zo’n kekke dienst. Hoe verdienen jullie ook alweer geld?”


    19 augustus 2009 om 15:30
    Emile Muijsson

    layars bouwen, heel veel neem ik aan!


    20 augustus 2009 om 12:49
    Raimo

    @Erik @Emile

    We zijn momenteel verschillende modellen aan het uitwerken. Er zijn genoeg angles die we kunnen inzetten..


    20 augustus 2009 om 20:11
    Michiel

    Ik ben heel benieuwd of Layar ook voor andere platformen gaat uitkomen? Nokia S60, Windows Mobile enz


    25 augustus 2009 om 06:10
    Jolanda

    Raimo,

    Ziet er goed uit! En heb je ook voor ogen hoe bedrijven Layars kunnen inzetten en benutten. Specifiek: non-profit organisaties?

    En hoe wordt dit verder ontwikkeld om het ook levendig te houden? Ben je niet bang dat het dood bloedt uiteindelijk?

    Komt er ook een soort interactie element in? Misschien a la Geocaching?

    Gr.

    Jolanda


    25 augustus 2009 om 07:16

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!