Bas blikt op de week: De patenten van Apple en ‘The Swimming City’

13 juli 2009, 05:48

{title}Bij deze weer een terugblik op de redactieweek van Idealize, zolang hoofdredactrice Kim Swagemakers offline blijft om te herstellen van een hersenschudding neem ik de honneurs waar. Vorige week schreef ik onder meer over een hotelservice via Twitter, design in Iran, de eerste commerciële ruimtevaartbasis en het content-partnership met de gemeente Rotterdam.

Wat viel op in het nieuws? In ieder geval een aantal patentaanvragen van Apple en ook Samsung. Apple denkt na over de verwerking van hapic feedback in haar mobiele telefoons, evenals vingerafdrukherkenning, een RFID-circuit en een ‘actieve verpakking’.

Samsung blijkt op haar beurt de bouw van een gevleugeld toetsenbord te overwegen. Ik vind persoonlijk een ‘actieve verpakking’ één van de mooiere ideeën. Op die manier is het mogelijk om mobiele telefoons die de fabriek uit zijn, toch nog van software-updates te voorzien. Ook kun je met een actieve verpakking een mobiel opladen, zonder dat je hem uit het plastic haalt. Gevolg is dat je hem kunt testen vóór de aankoop. Straks proberen we dankzij deze toepassing eerst de nieuwste iPhone nog bij de schappen uit.

{title}

Verhagen’s Tweetup

De minister van Buitenlandse Zaken, Maxime Verhagen, zag bij het ingaan van het zomerreces direct zijn kans schoon om zijn twitter-followers te ontmoeten op de #BuZa meetup (daar is hier op Marketingfacts ook al ruim aandacht aan besteed). Alleen kon het ministerie niet al zijn volgelingen verwelkomen. Gelukkig brachten Martijn Snels en Pieter Bas Elskamp redding: zij organiseerden, eerst als grap bedoeld, een extra Twitter-meetup. Het werd een groot succes: “Hij straalde!”, zo zag een bediende aan Verhagen, die bij het ingaan van zijn vakantie eens een keer geen typische ambtenarenmeeting meemaakte.

Ijs via Facebook

Ander ‘zomergerelateerd’ nieuws was er natuurlijk ook. Zo kunnen Amerikaanse Facebook-gebruikers door een deal tussen Facebook, Unilever en Starbucks deze dagen ijscoupons bestellen via een speciale promotiepagina. En wie ondanks het stijgende aantal bioscoopbezoeken liever buiten een film wil gaan kijken: er is een groeiende beweging die user-generated drive-in bioscopen opzet. Het enige wat je nodig hebt, is een auto met een projector, een elektronische omzetter, een dvd-speler, een fm-antenne en een windschild. Met de autodeur open (en overdag in de schaduw) vind ik dat best een aardige buitenervaring.

{title}

‘De zwemmende stad’

Toegegeven: een echt relaxt zomergevoel heb je eerder als je verblijft op ‘The Swimming City’, een platform op zee. De Hongaar Andra Gyorfi ontwierp het eiland naar aanleiding van een designwedstrijd van het Seasteading instituut. Zijn ontwerp wordt (jammer genoeg?) niet daadwerkelijk gerealiseerd, maar het instituut beloonde hem wel met de hoofdprijs en is bezig met de ontwikkeling van een andere zeestad.

Oh ja, mocht je van je laptoptas af willen: bekijk dan eens deze laptoptassen.

Sebastiaan van Essen
Content Marketing Manager bij -

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!