Hoe ontwikkel je het museum van de toekomst?

Hoe ontwikkel je het museum van de toekomst?

Hoe ontwikkel je het museum van de toekomst?

Gisteren lanceerde het Nationaal Historisch Museum (NHM) de Nationale Portrettengalerij. Het veelbesproken jongste museum van Nederland laat hiermee voor het eerst zijn online ambities zien. Het NHM wil het meest innovatieve en toonaangevende (online) museum ter wereld te worden. Deze eerste campagne is daarom ook een vingeroefening in de inzet van sociale media, moderne communicatie technologie en online marketing voor musea.

Het bezoeken van een museum was eeuwenlang een redelijk passieve ervaring. In een mooi gebouw werden mooie dingen neergezet en dat moest voldoende zijn om het publiek te vermaken. Het Nationaal Historisch Museum wil dit veranderen. Het bezoek aan een museum moet een tot de verbeelding sprekende belevenis zijn. Voor het NHM speelt online hierbij een belangrijke rol.

Wereldwijd benutten maar weinig musea de kansen van online. Het MoMA en het Brooklyn Museum in New York twitteren enthousiast en het Powerhouse Museum in Sydney is vooral sterk in educatieve toepassingen (zie ook: The Future Museum: Connected, Social, Open). Op Flickr ontplooien verschillende musea op zich staande leuke activiteiten. Het is echter vooral nog pionieren en proberen wat werkt. Tijdens het jaarlijkse congres Communicating the Museum, vorige week in Malaga, gingen museumprofessionals aan de slag met sociale media planningen en werd gediscussieerd over zenden tegenover communiceren.

Hoe kan een museum online inzetten om een groter publiek op een meer interactieve manier te bereiken? Hoe kan het NHM met de inzet van social media en online marketing campagnes als de Nationale Portrettengalerij een succes maken?

Samen met Jasper Visser (communitymanager NHM) en Eight Media (internetbureau) proberen we antwoord te vinden op die vraag. Het eerste resultaat is een gelikte website, ingericht op de bezoeker, en een bescheiden marketingstrategie, waarbij vooral “uitproberen van verschillende ideeën” centraal staat. Er zijn Google AdWords aangekocht, een Facebook applicatie ontwikkeld en er wordt aangestuurd op gerichte linkbuilding activiteiten. Een verloting van tien portretten moet mensen nog extra motiveren om deel te nemen aan de campagne.

Is dit voldoende? En belangrijker, kan het NHM met campagnes als de Nationale Portrettengalerij zich profileren als een innovatief online museum? Wat zou het NHM verder kunnen en moeten doen om zijn publiek actief te bereiken en betrekken bij het museum? De komende tijd zal Jasper Visser of ik hier regelmatig verslag doen van onze speurtocht naar het museum van de toekomst. Suggesties van jullie zijn uiteraard meer dan welkom!


Geplaatst in

Delen

0
0


Er zijn 32 reacties op dit artikel

  • Nog een idee: Ontsluit het via de Augmented Reality browser Layar.

    Stel je voor: je staat op de brug in Nijmegen, richt je mobiel op de stad en je ziet waar het hevigst gevochten werd tijdens operatie Market Garden in 1945, waar de vrede van Nijmegen werd getekend in 1591 en waar het Romeinse 10e legioen gelegerd was in 105. Met tekst en beeld.

    Alles via je mobiel die je richt op de plek waar je meer informatie wilt hebben. In het camera beeld op het scherm wordt de historisch informatie weer gegeven. Met een schuifknop ga je 'terug in de tijd'.

    Oh, en het is gratis te downloaden.

    @jasper, heb je al een database?

    geplaatst op
  • Hier een visualisatie

    @marco kan je dat IN de comment zetten ipv alleen een link?

    En ja de vrede van Nijmegen was in 1678 en niet in 1591. Wat was er toen wel?

    8-).

    geplaatst op
  • Met dit vraagstuk heb ik me afgelopen maanden ook druk bezig gehouden voor mijn stageopdracht voor het CBK West-Brabant. Ondertussen is de ontwikkeling van een virtuele expositieruimte in volle gang en zal worden toegepast in een educatieve omgeving, een actieve samenwerking tussen kunstenaars en scholieren moet deze virtuele ruimte gaan vullen met objecten / kunst en daartussen zullen relaties worden gelegd. (http://www.virtualarthouse.nl)
    Ik bewaak het proces en trek conceptueel vaak de vergelijking met een traditioneel museum. In mijn ogen zijn is er nog een heleboel te verkennen voor musea om hun collecties dichter naar de mensen te kunnen brengen via diverse media.

    geplaatst op
  • @maarten Layar heeft zich in zeer korte tijd goed op de kaart weten te zetten. Gefeliciteerd! Ik zie een miljoen kansen voor Layar en het NHM. Probleem (waar we al eerder over spraken) is onze database... die hebben we nog niet. Maar die komt wel en op dat moment zitten wij al lang om tafel!

    @sebastian Wat een geweldig project en wat een mooi initiatief. Kan ik daar een kijkje "achter de schermen" komen nemen? Ik ben heel erg benieuwd. Daarnaast: wat is er in jouw mening nog te verkennen? Welke kant denk je vooral op?

    geplaatst op
  • @ Jasper, voor meer informatie rondom het project kunt u contact opnemen met Esther de Vries (.(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)) van Centrum voor Beeldende Kunst en Vormgeving West-Brabant. Zij is de projectleider.

    Op het gebied van nieuwe manieren van communicatie kan een museum een veel breder publiek bereiken ben ik van mening. De huidige musea zijn vaak te passief en met de komst van internet is het tegenwoordiger makkelijker om meer informatie in te winnen dan werkelijk naar een museum te gaan. Zelf ben ik geen musea liefhebber, toch bevindt ik me op een kunstacademie waar het juist om kunst draait. Nu richt ik me persoonlijk voornamelijk op de nieuwe media-kunst, maar zonder eerst in de geschiedenis te kijken zal ik niet beginnen aan een nieuwe idee. Mijn bron: internet. Interessante vraagstelling is dan; waarom zou ik niet naar een museum gaan om juist dat als primaire bron te gebruiken. Hoe kan een museum een primaire bron aan informatie worden? Ik noem maar even een voorbeeld in mijn persoonlijke situatie.
    Ik denk zelf vooral in de kant van de beleving / interactie, als interactie ontwerper binnen een kunstomgeving. Dit kan op velen manieren, de techniek is er. Het zal echter wel moeten beginnen met een duidelijke doelstelling.
    Op jijmaaktgeschiedenis.nu vind ik het meest interessante de discussies die daar zullen ontstaan, ik mis zelf daar een duidelijke motivatie van een Nederlander waarom hij/zij een portret kiest als inspiratiebron. A + B, maar juist de + (de relatie) is het belangrijkste in mijn ogen.

    geplaatst op
  • wij zijn vanuit De Kleuver marketingcommunicatiegroep (http://www.dekleuver.nl) inmiddels al sinds begin 2009 bezig met de ontwikkeling van een virtueel museum met een sterke haal en breng functie (social media) voor historisch museum Het Kleine Veenloo in Veenendaal. In opdracht van het bestuur is een concept geschreven en hebben we gezamenlijk een subsidieaanvraag gedaan bij De Utrechtse Schatkamer. Inmiddels heeft trouwens de Rabobank een subsidie toegezegd vanuit het participatiefonds. De regionaal opererende Rabobank Vallei en Rijn steunt dit initiatief van harte vanwege de innovatie en maatschappelijke functie. Overige financiering zal plaatsvinden door sponsoren uit het bedrijfsleven. Het online museum wordt in Q4 ingericht en er zal een sterke nadruk liggen op crossmedia. Zo kan men bijvoorbeeld middels mobiele LBS zien wat er op een bepaalde plek volgens een tijdlijn gebeurd is en worden bewoners aangemoedigd de collectie aan te vullen en zullen vanuit de virtuele collectie weer fysieke thema tentoonstellingen worden ingericht. Daarnaast zijn we in gesprek met een aantal andere musea voor een dergelijke strategie en concept.

    geplaatst op
  • Goede idee om iets mat Augmented Reality te doen. Ook het Virtual Art House vind ik een goed project. Alleen het gevaar dreigt wel dat het van techniek af blijft hangen. De gemiddelde museumbezoeker is niet echt een 20-jarige whizzkid, dus ook zonder mobieltjes met layer moet er een intrigerende meerwaarde gemaakt kunnen worden. Belangrijker nog is dat medewerkers van musea zelf het ook moeten begrijpen (wat vaak een behoorlijke opgave is). Maar bij NHM zal dat misschien nu nog niet ter sprake zijn.
    Het virtual art house doet dat door een leerpakket erbij aan te bieden, slim.
    Misschien kan er in de geschiedenislessen iets door het NHM georganiseerd worden?
    En hoe leren we de digibete bezoeker wat meer bij door het laagdrempelig te houden?
    Ik zal er nog eens rustig over nadenken.. wie weet!

    geplaatst op
  • Afgezien van de discussie of het NMH bestaansrecht heeft, is voor mij het fascinerende van een museum dat je heel dicht bij objecten of kunstwerken uit het verleden bent. Deze worden door het museum in een bepaalde context geplaatst (en die is altijd discutabel), want geschiedenis wil laten zien 'hoe het geweest heeft kunnen zijn'. Door teveel van de originele bronnen af te gaan en allerlei reconstructies, interactieve animaties en andere presentatie hoogstandjes kom je niet dichter bij de bron. Reconstructies van de Akropolis zijn leuk en geven een ander beeld, maar de authentieke beelden in het British Museum zijn veel indrukwekkender. Daar komen de bezoekers voor, niet voor de verpakking erom heen. Natuurlijk is het gebouw en de inrichting ook belangrijk om de collectie tot zijn recht te laten komen, maar als je een collectie hebt die er echt toe doet, is het vrij irrelevant of je twittert of augmented reality inzet. Behalve als je daar je geld mee verdient;-) Ik denk dat het NHM eerst zijn bestaansrecht moet verdienen, zodra dat er is weten bezoekers de weg wel te vinden.

    geplaatst op
  • @Sebastiaan Bedankt voor contactgegevens. Je persoonlijke verhaal herken ik en de vraag die je stelt is juist (en één die wij ook willen beantwoorden): hoe maak je van een museum een primaire bron van informatie?

    Wat je schrijft over beleving/interactie is de spijker op de kop, denk ik. Zeker voor een museum over geschiedenis (weet je nog, middelbare school, saai vak?). We werken keihard aan het ontwikkelen van een strategie om nieuwe media in te zetten om geschiedenis levend te maken. Beleving, ervaring, emotie. Als je hier meer ideeën over hebt, voorbeelden van of in je eigen werk hier over nadenkt (wat wel lijkt), dan ben ik benieuwd naar do's en dont's uit jouw ervaring.

    @Boudewijn Interessant. Is het al mogelijk hier iets meer van te zien?

    @William We gaan een prachtige digitale lespakketen opzetten. En, we houden in alles rekening met onze diversiteit aan bezoekers. Dat is een mooie uitdaging, vol kansen en ideeën, waarbij we altijd open staan voor goede suggesties.

    @Justin Voor zover ik weet heeft het Acropolis Museum al een enorme wachtlijst. Bezoekers komen dus ook voor de reconstructie. Bovendien ben ik het met je oneens dat een museum op de traditionele manier nog werkt. Kijk naar alle belangrijke musea in de wereld en je ziet dat ze heel actief zijn met het ontwikkelen van online strategieën, het proberen van Twitter etc. Niet meegaan in deze beweging, is een museum bouwen dat ondanks de inhoud al bij opening achterhaald is.

    geplaatst op
  • @ Jasper
    Ik ken alleen de kant van de bezoeker wat betreft musea, dus ik heb geen professionele informatie over je stelling dat traditionele musea niet meer werken. Maar al de keren dat ik in het het British Museum was, Modern Tate of het Rijksmuseum was het er heel erg druk, geen idee wat de rol van Twitter of andere online media hierbij was. Naar mijn idee komen bezoekers omdat het prachtige musea zijn met (of door hun) bijzondere collecties die iedereen eens in het echt gezien wel hebben. Ongetwijfeld dat je door een uitgekiende (online) marketingcampagne nog meer bezoekers weet te trekken, maar naar mijn idee blijft de essentie van het museum je collectie. Dat lijkt me de grootste uitdaging voor een museum dat zich richt op de nationale geschiedenis (en dan kom je weer terug bij de discussie over het bestaansrecht waar dit topic niet over gaat), wat behandel je wel en wat niet en in welke context.

    De website bezoekers zetten Pim Fortuyn op 1 zie ik; wil je serieus op zulke response ingaan, dan bestaat het risico dat de waan van de dag gaat overheersen. Wat niet vreemd is als je er vanuit gaat dat het nationaal historisch besef laag is bij de bevolking, onder meer daarom dient een museum komen en vervolgens vraag je aan degene die weinig besef er van hebben wat ze willen terugzien in het museum.

    geplaatst op
  • Koppel geschiedenis aan persoonlijke verhalen en ervaringen. Laat mensen context meegeven aan plekken, voorwerpen, gebeurtenissen door hun eigen ervaringen en verhalen toe te voegen. Dan blijft geschiedenis levend. Zie hoe http://www.powerhousemuseum.com dat doet. Bijvoorbeeld: fotocollectie op Flickr wordt verrijkt doordat mensen foto's uit hun eigen collectie toevoegen (hoe ziet het er nu uit), door ervaringen toe te voegen e.d. Maak geschiedenis levendig en persoonlijk.

    geplaatst op
  • @Justin, Natuurlijk, the British Museum, Tate en het Rijksmuseum zijn prachtige musea met internationale allure. Er staan lange rijen omdat iedere stadsgids ze aanprijst (om maar een voorbeeld te noemen). Ze doen ook uitgebreid aan online marketing, maar zonder dat zou het er ook druk zijn. het MoMA is nog zo'n voorbeeld. Het MoMA verrijkt de ervaring van de bezoeker én de niet bezoeker echter ook door te Twitteren. Als je interesse hebt in (media)kunst raad ik je aan ze te volgen. Per dag een mooie portie inspiratie.

    Een ander voorbeeld is het Powerhouse Museum. Een lokaal georiënteerd, nogal suf museum, heeft internationale sterallure gekregen met misschien wel de beste online strategie van alle musea.

    Wat verder belangrijk is om te melden, is dat de collectie van het NHM soms wat lastig naar een museum te slepen is (of je moet het doen zoals het British Museum, maar dat is niet meer zo geaccepteerd ;) ). De Hunnebedden, bijvoorbeeld. Nederlandse historie, maar wel in Drente. Of het Rijksmuseum, ook historie, maar dat gaan we niet in ons museum krijgen. Daarom moet het NHM ook digitaal sterk zijn, zodat je op het moment dat je bij die locaties staat, wij daar ook zijn en je meer kunnen vertellen, kunnen triggeren, geschiedenis kunnen laten beleven.

    Over het historisch besef, wat ik overigens een terechte opmerking vind: We vragen Nederlanders om hun inspiratiebron. Dit is geen Grootste Nederlander verkiezing. Het doel van de portrettengalerij is ook om mensen te laten zien "zij waren ook Nederlanders." De uitkomst van deze campagne komt dan ook niet zomaar in het museum, daar gaat een grote redactieslag overheen. We geeft het ons inzicht in wat Nederlanders nu denken. Heel waardevol.

    geplaatst op
  • @Erwin, Dat is precies (deel van) ons plan. Er zijn Flickr ToenΝ kanalen, die zijn heel interessant. Later dit jaar starten we een Beeldencampagne, die op dit soort zaken in moet spelen. Het NHM wil geschiedenis ook laten zien aan de hand van beelden (ipv. alleen verhalen) om zo de verbeelding te prikkelen, en beleving te veroorzaken. Niet alleen officiële beelden, maar juist ook persoonlijke beelden. Dank voor je bijdrage aan de discussie:)

    geplaatst op
  • @jasper er wordt nog gewerkt aan het artwork...ik zet het tzt online

    Wat wel een interessante kan zijn; Hoe kom je tot een succesvolle subsidie-aanvraag, want geld is er wel...

    wij kunnen daar in ondersteunen

    geplaatst op
  • Verder bordurend op het idee wat Erwin hierboven noemt zou ik hetzelfde willen doen met video. Start eerst video kanalen waarin achtergrond informatie gegeven kan worden. Geef daarnaast bezoekers de vrijheid om zelf reportages te maken door ze bijvoorbeeld te laten experimenteren met Flip video’s en het museum en dit met hun eigen vrienden online te delen door dit in dezelfde soort video kanalen te zetten.

    Belangrijk is hier om niet een eigen oplossing te starten maar te gebruiken wat er al is. Als een bezoeker YouTube of 123video of een andere video website kent en vertrouwt, geef ze dan de vrijheid dat te gebruiken. Slimme tools als Dik.nl kunnen vervolgens weer zorgen dat de video content gevonden en verzameld kan worden in een promotiekanaal voor het museum.

    geplaatst op
  • @Remco, Prachtig idee. Binnenkort zit ik met archiefbeeldspecialisten om bijvoorbeeld het Nederlands historisch beeld beter toegankelijk te maken voor Nederlanders. Er liggen zulke schatten verstopt in kelders etc. Tijdens een debat over "het beeld van Nederland" op 22 juni, liet inhoudelijk directeur Valentijn Byvanck enkele amateur videos zien van net na de Tweede Wereldoorlog. Prachtige (en aangrijpende) beelden waar de zaal stil van viel. Toen was daar geen podium voor, nu wel. Tijd om ze in ere te herstellen.

    geplaatst op
  • @Jasper
    Persoonlijke documenten associeer ik eerder met micro-geschiedenis, niet met 'nationaal historisch'. Dan denk ik eerder aan de grote verhalen waar al weer snel de hunebedden e.d. bij komen kijken. Als je die niet tot je beschikking hebt, moet je er op een andere manier invulling aan geven. Wellicht online en met veel beeld om zo de boodschap nog over te brengen. Is dan het fysieke museum dan nog essentieel? Anyway, ik ben benieuwd hoe jullie het gaan aanpakken, ik heb alvast het visiedocument besteld. Waarschijnlijk krijg ik er dan een beter beeld van. En MoMa heb ik toegevoegd, dank voor de tip.

    geplaatst op
  • Dank voor de suggesties zover, zitten erg goede ideeen tussen!

    Ook via Twitter komen reacties binnen:

    @ArcoBrouwer: @keesvanhethof @Marketingfacts Zou interessant zijn om een Brandbook en advies voor @nhm_nederland op te stellen. Museum van de toekomst?!

    @keesvanhethof: @marketingfacts Wat dacht je van een groep studenten die zich buigen over het merk. Ik heb studenten voor je uit de minor branding.

    @franxine: @marketingfacts verhalen van kunstwerken, zoiets als meisje met parel, maar dan in blogs. dan ziet een kunstwerk er heel anders uit.

    geplaatst op
  • Ongekend hoe constructief de Marketingfacts community meedenkt en meedoet. Wat een heerlijke groep mensen komt hier!

    In reactie op de tweets: Parallel aan het uitwerken/opzetten van de online strategie, werken we ook hard aan de invulling van het museum én het merk. Op alle fronten timmeren we aan de weg en de vruchten daarvan moeten snel te plukken zijn.

    geplaatst op
  • prima nieuws - voor onze gespreksgroep Celit - ontstaan vanuit Limburgs Museum
    zie ook http://www.museumtechnology.nl/

    @marco ik kom er apart op terug, morgen naar Philips Lightning, lunch bij ons lid http://www.woutersontwerpers.nl/item/Home/
    en 'smiddags naar TNO - je moet toch wat op je vrije vrijdag.........

    goed weekend groetsels Dick Sax http://www.fontys.nl/iemes

    geplaatst op
  • In 2007 heb ik de studenten van de minor e_cultuur aan de Reinwardt Academie de opdracht gegeven om crossmediale concepten te bedenken voor het NHM, waarbij de locatie niet van belang is. Ik heb deze concepten destijds na een gesprekje met Jan Vaessen (toenmalige directeur/voortrekker NHM) naar hem gestuurd. Ik denk dat die niet goed zijn aangekomen. Dus stuur ik ze binnenkort opnieuw.

    Wat ik er nu over lees, klinkt allemaal heel goed, er wordt ook terecht naar bekende voorbeelden gekeken (Brooklyn, Powerhouse, MoMa, Smithsonian), die volop inspiratie bieden. Ik weet echter nog steeds niet goed wat het NHM nu wil zijn; een kennisinstituut, een vitrine, een ontmoetingsplek? Ik zou voor die laatste kiezen, een ubiquitous museum, waarbij de ontmoetingen zowel op locatie als online plaats kunnen vinden. En de vraag is dan waar gebruikers het zoal over hebben, op die ontmoetingsplekken. Kijk ook naar de persoonlijke verzamelingen / collecties die gebruikers online aanleggen. Probeer daar met hoogwaardige content en vakkennis een bijdrage aan te leveren.
    En voor het fysieke bezoek: biedt een gratis 2e kaartje aan bij achterlating van een beknopt profiel. Help bezoekers vervolgens dat profiel gaandeweg te verrijken.

    Plaats de vraag ook bij de Museum 3.0 Ning (http://museum30.ning.com) en op de linkedin groep van Erfgoed 2.0 (http://www.linkedin.com/groups?gid=1160637&trk=hb_side_g).

    geplaatst op
  • @Theo, Als je deze concepten nogmaals wil sturen, mag ik je dan vragen dit naar de huidige directie en/of mij te doen?

    Je idee online bijdragen offline te belonen spreekt me aan. Helaas is het NHM voorlopig nog voornamelijk online en tijdens debatten te bezoeken, maar daar is zo'n koppeling ook mogelijk.

    geplaatst op
  • @Jasper, natuurlijk stuur ik die concepten nu naar jou en de directie :-) Ik had hierover ook al contact gehad met Durkje vd Wal, die inhoudelijk betrokken is bij het NHM.

    Ik bedoelde beide kanten op: online bijdragen offline belonen en offline bezoek online belonen.
    Ik ben benieuwd naar de debatten, hoe en waar die georganiseerd gaan worden.

    Aardige bijkomstigheid is wel dat het webog Erfgoed 2.0 (http://erfgoed20.com) aanvankelijk begonnen is als discussieplek voor de studenten ter ondersteuning van hun praktijkcase (een virtueel NHM). Naast de Linkedin groep is er recent ook een Ning bijgekomen (http://erfgoed.ning.com/), op verzoek van enkele leden. Daar zou je de vraag ook nog kunnen plaatsen.

    geplaatst op
  • Nav het aanstippen van het idee van primaire bron, en mijn eigen gedachte 'wanneer zou ik naar dit museum willen gaan' :

    Hoe vaak rij je door een straat met een interessante naam uit het verleden?
    Er staat verder weinig bij, en verteld mij dan ook weinig.

    Er zijn tegenwoordig van die RFID-barcodes meen ik (QT?)
    Stel dat je die in de straatnaam bordjes verwerkt. Ik scan het bordje, zit op het bankje en lees over de historie van die naam, danwel de historie van die plaats.

    Ook het layar idee lijkt me sterk, maar hoeft natuurlijk niet exclusief daarin gebracht worden. Ik kan me het NHM ook voorstellen als GoogleMAP over nederland heen, of verschillende maps per periode..

    Andere gedachte was de koppeling aan de stadsarchieven. A'dams gemeentearchief is best goed, heb zelf een foto van mijn buurt van 50 jaar geleden, maar als je dit voor heel NL centraal kunt ontsluiten via NHM dan wordt het voor mij al snel een primaire bron..

    geplaatst op
  • @AnderS, Yes! Die Google Maps (of in die richting) staat op de planning. Nederlandse geschiedenis ontsluiten via tijd en plaats. Die straatnaambordjes: Geweldig! Hoe werkt dat? Is een iPhone camera voldoende goed om zoiets te doen (gecombineerd met een App)?

    geplaatst op
  • Dinsdag 8 september organiseert Mediamatic 'Kom je Ook? 2', een bijeenkomst over web2.0 in kunst, erfgoed en cultuur. Naast( internationale) sprekers ook de DOEN-pitch.

    ANP historisch archief en het Filmmuseum wonnen vorig jaar een prijs in de DOEN-pitch: Beiden hebben hun fotoarchief gedigitaliseerd en staan op het punt dat online te ontsluiten. Beiden hebben eenzelfde missie: met behulp van amateurs historische kennis opbouwen over de foto's. Het ANP kiest voor een eigen community website. Het Filmmuseum kiest voor het gebruik van 'Flickr The Commons' http://www.flickr.com/commons. Één ding is zeker: ze kunnen veel van elkaars ervaringen leren. En wie weet is dit een begin van een langdurigere samenwerking, of een gezamenlijk project.

    Dit jaar kan er weer gepitchd worden. Ideetje voor NHM?

    geplaatst op
  • Grappig ik wist niet dat NHM een online museum moest worden. Het lijkt mij wel een goed plan want het is nu natuurlijk zonde van het geld om voor dit volstrekt overbodige museum een gebouw neer te zetten. En als twitter een maatstaf is voor of musea wel of niet online goed bezig zijn, waarom dan twee buitenlandse voorbeelden noemen? Er zijn in Nederland talloze musea die twitter gebruiken om hun doelgroep te bereiken en te betrekken. Ik noem bijvoorbeeld een van mijn klanten het interactieve en multimediale Geldmuseum (http://www.geldmuseum.nl) in Utrecht (tevens de gelukkige bezitter van een weblog, een rss feed, een overzicht van de belangrijkste feeds op het gebied van geldnieuws, mogelijkheden voor bezoekers om hun eigen homepage te pimpen en nieuwsbronnen toe te voegen, spelletjes te doen enz. enz.). Ook zijn veel musea in Nederland momenteel bezig met het opstellen en uitvoeren van informatieplannen (http://www.den.nl/kennis/thema/informatieplan). Deze plannen voorzien in het digitaliseren en online ontsluiten van museumcollecties en er wordt in dit verband ook goed nagedacht over hoe de doelgroepen betrokken kunnen worden (dus ook via welke moderne technieken). Daar zijn subsidies voor te verkrijgen en heel goede adviesbureaus (http://www.gordion.nl) voor in te schakelen. Dus als nu alle (belangrijke) Nederlandse musea hun collecties digitaliseren en online ontsluiten en op basis daarvan een online NHM wordt samengesteld, bespaart dit de belastingbetaler een hoop centen en politiek gezeur over waar het gebouw moeten komen te staan en hoeven Jasper cum suis het wiel niet opnieuw uit te vinden. Zo ontwikkel je het museum van de toekomst.

    geplaatst op
  • @jasper:

    Ik ben geen expert, maar die digitsale barcodes: QR zijn wel steeds meer ingeburgerd:
    http://en.wikipedia.org/wiki/QR_Code

    Japan doet er veel mee, ook in VS en bijv. Hongarije wordt er al n beetje mee gewerkt.Volgens mij is Unilever actief hiermee aan het experimenteren.

    Voornaamste probleem is dat je in een land een bepaalde standaard moet overeen komen (zijn blijkbaar verschillende technieken mogelijk) tussen telco's, adverteerders/sponsors en media. Geen idee hoe ver dat in NL is inmiddels.
    iphone+app moet voldoende zijn, in principe kan elke smartphone(dus met browser) met camera dit aan, hoeft nauwelijks een aparte app bij.
    Je grootste uitdagingen zijn:
    a) relevante informatie over de straatnamen rep. de straten/locaties zelf in een database krijgen (misschien gewoon wiki-stijl met user generated + NHM moderatie)
    + koppelen aan andere musea, gemeentearchieven etc.
    b) De QR stickers er fysiek op krijgen (liefst ingebed natuurlijk, maar dan ga je heel langzaam met vervangingsgolf mee)

    En als het eenmaal op gang is, wordt je voornaamste probleem het managen van overvloed van informatie.. daar zou ik alvast wat stagaires opzetten..

    Succes!

    geplaatst op
  • @Jasper: ik nodig je van harte uit om te komen pitchen tijden Kom je ook?
    http://www.mediamatic.net/doenpitch

    @Gerjanne: bedankt voor het noemen van de DOEN Pitch

    Even kort een update over het plan van het ANP Foto-archief. Tijdens de DOEN clinic die zij vorig jaar wonnen hebben ze hun idee verder uitgewerkt tot een plan voor een Historisch Platform. En jawel, dat komt aardig in de richting van wat Cees ten Thije oppert. Waarom een hele nieuwe database bouwen, als je een aantal bestaande databases en archieven met elkaar kunt verbinden. In het plan van ANP staat het verbinden van historische archieven met community-sites centraal. Zo kun je archief materiaal verriijken met verhalen van mensen, en andersom kun je community en verhalensites verrijken met archiefmateriaal. Een mooi plan. Wie worden de partners?
    http://www.mediamatic.net/page/97289/nl

    geplaatst op
  • @Martine: Sowieso kom ik ook naar "Kom je ook?" Het al dan niet pitchen van een idee hangt af van of we tegen die tijd een volledig uitgewerkt idee kunnen presenteren. De ontwikkelingen en nieuwe inzichten volgen elkaar zo snel op.

    Het ANP Fotoarchief is een prachtig initiatief. Rondkijkend op de website van Nieuwe Groeten Uit... (http://www.nieuwegroetenuit.nl), een project waarin we samen partner zijn, zie ik al hoe het archiefbeeld het beeld uit 2009 versterkt en van context voorziet. Ook websites als Nu&Toen; (http://nuentoen.nl) bieden aan de hand van historisch beeld context aan actueel nieuws. Ach, de lijst met vergelijkbare initiatieven is bijna eindeloos. Wat leuk om daar mee aan de slag te mogen!

    geplaatst op
  • @Jasper: voor de Pitch hoeven ideeën nog niet helemaal uitgedacht zijn. Je pitch plannen of ideeën waarvan je denkt dat ze potentie hebben om verder ontwikkeld te worden.
    Zie je de achtste!

    geplaatst op
  • Als dit de aftrap is van het nieuwe filmmuseum,
    dan denk ik dat ze hard opweg zijn om niet de
    eerste maar wel de beste van nederland te worden.

    http://www.youtube.com/watch?v=yxzauU2OSHY

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.