• Usability & design
    wordt gesponsord door

Weekoverzicht Webanalisten (48): Conversie is geen kwestie van geluk

Weekoverzicht Webanalisten (48): Conversie is geen kwestie van geluk

Webanalisten zoeken websiteWekelijks geeft Webanalisten.nl hier op Marketingfacts.nl een samenvatting van het belangrijkste nieuws op haar website. Webanalisten.nl bevat informatie en praktijktips uit de webanalyse en marketing optimalisatie wereld. Webanalisten.nl informeert je niet over hoe je bezoekers naar je website krijgt, maar juist hoe je zorgt dat je (meer) waarde uit het bezoek haalt! Door deze wekelijkse samenvatting van belangrijkste artikelen blijf je ook via Marketingfacts.nl op de hoogte.

Deze week:

  • Conversie is geen kwestie van geluk
  • Emetrics Londen 2009 - Neil Mason: ‘I’m not a number’
  • Dennis Mortensen over de toekomst van Web Analytics

Conversie is geen kwestie van geluk

‘We staan aan het begin van een nieuwe levensstijl. Mensen zullen minder consumeren en ervaringen overstijgen de waarde van producten’, meent Eric Schaffer, ceo van Human Factors International. Hij pleit voor een online-omgeving die volledig is ingericht om klanten te overtuigen.

Het is geen verrassing dat de consument zich steeds meer online begeeft. Daarmee groeit ook het besef dat de algehele klantervaring door usabilitydesign kan worden gemaakt of gebroken. ‘De term online voldoet eigenlijk al lang niet meer’, stelt Eric Schaffer, ceo van Human Factors International. ‘Digitale gebruikers ontstijgen vaste aansluitingen en computers. Zij staan in contact met bedrijven via een diversiteit aan nieuwe digitale omgevingen. Om al deze interactiemomenten te blijven bedienen, is innovatie nodig die inspeelt op verschuivingen in digitaal consumentengedrag. Een user-experienceproject gerund door een paar specialisten volstaat niet langer.’

Schaffer staat aan het hoofd van een organisatie die ongeveer de helft van de bedrijven uit de Fortune 500 adviseert over verbetering van hun online-conversieresultaten. Schaffer: ‘De marktleiders van de toekomst bereiden op deze veranderende levensstijl nu al hun organisaties voor. Ook zijn klanten eigen klanten beginnen dit in te zien: ‘Goede user-experienceontwerpers overbruggen daarom interne silo’s in de organisatie: van sales en marketing tot technologie. Ze moeten kunnen denken als een bedrijfsstrateeg. Evengoed zal in de top van het bedrijf het besef moeten doordringen van het belang van een geïntegreerde user experience. In het beste geval stelt een bedrijf hiertoe een CXO - chief user experience officer - aan; dat gebeurt nog maar zelden. Een interne champion op senior-managementniveau die het belang van user experience begrijpt, lijkt mij echter een absolute voorwaarde voor succes.’

Alleen wat zet mensen aan tot klikken?

Emetrics Londen 2009 - Neil Mason: ‘I’m not a number’

Op 18 en 19 mei was Egan van Doorn samen met zo’n 40 personen (kredietcrisis??) aanwezig op de Emetrics in Londen. Neil Mason, director of Analytical Consulting bij Foviance gaf hier een presentatie met de titel ‘I’m not a number’.
Mason begint zijn verhaal met een situatieschets. We zijn eigenlijk op dit moment in webanalyse-land nog vooral bezig met het zorgen dat de tools correct geïmplementeerd zijn en dat er ‘schone’ data uitkomt. De stappen naar het inzetten van de data voor marketingoptimalisatie worden op dit moment gezet maar het daadwerkelijk werken rondom de klant (customer centricity) is echter nog toekomstmuziek.

We bieden bezoekers en klanten online vooral een ‘One size fits all’ experience’ en dat moet veranderen volgens Mason. Want ondanks de tools en ondanks het feit dat elke klik van iedere individuele bezoeker wordt geregistreerd hebben we geen idee wie onze klant eigenlijk echt is. Lees de hele samenvatting van zijn betoog.

Dennis Mortensen over de toekomst van Web Analytics

Als inleiding voor de toekomst komt Mortensen met een anekdote. Hierin vergelijkt hij het “veranderen” binnen zijn eigen bedrijf, en als onderdeel van Yahoo. Bij zijn eigen bedrijf, zo vertelt hij, was veranderen een kwestie van een idee hebben op dag 1, het programmeren op dag 2, een derde dag vol bugs en problemen en uiteindelijk op dag 4 een werkend product. Bij Yahoo duurt dit proces 4 maanden, inclusief de vele feasibility studies en rapportages voor managementlagen en technische afdelingen.

Wat betreft webanalyse noemt Mortensen zichzelf teleurgesteld. We zijn ver gekomen, van de verzameling logfiles naar Software-as-a-Service (SaaS) voor marketing. Van “supernerdy to half-nerdy”. Maar toch is hij teleurgesteld dat er nooit een stop-and-pause is ingelast om eens te kijken waar nu eigenlijk behoefte aan is. Want de oplossingen zijn nu vooral one-size-fits all, maar soms kunnen ze bij de marketing niet eens met draaitabelletjes werken. Hetgeen ooit zo simpel was, is té geavanceerd geworden. “We’re not serving the people we might want to serve” , maar zijn verzeild geraakt in een feature race. Lees het volledige verslag van Jeroen Langendam over de presentatie van Dennis Mortensen.


Delen

0
0


Er zijn 0 reacties op dit artikel

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.