PR 2.0 is in beta en zal dat nog wel een tijdje blijven

28 mei 2009, 08:34

{title}Op de kop af twee jaar geleden stond er op Marketingfacts al een erg goed verhaal van Caroline Korsten over PR 2.0 en hoe daar vanaf de traditionele PR te komen. Daarin geeft zij aan wat de overstap naar 2.0 zoal behelst en vraagt zij zich af hoeveel bedrijven al met social media releases werken en gericht één op één bloggers en andere influencers benaderen. Nu, twee jaar later, is die vraag nog steeds actueel, vrees ik. Zijn we eigenlijk wel opgeschoten?

Ik denk dat het net zo is als met de softwareversies waar de term 2.0 van is afgeleid: de stap van 1.0 naar 2.0 blijkt helemaal niet zo eenvoudig. Ik denk dat we op veel terreinen wat PR betreft namelijk nog niet veel verder zijn dan versie 1.1 en misschien is dit cijfer ook wel een goede weergave van het gemiddelde. Natuurlijk, er zijn ongetwijfeld al organisaties die helemaal 2.0 zijn. Of misschien al 3.0, wie zal het zeggen? Maar het is wel een minderheid, denk ik. En wat heb je daaraan als je doelgroep zelf nog niet verder is dan 1.0? Aan wie ligt dat dan?

In mijn beleving zie ik het veld vooral uiteengerafeld worden. Met koplopers die ver voor het peloton uitrijden, echter zo ver dat er nog nauwelijks publiek langs de kant staat. De innovators. Dan een kleine kopgroep die goed bezig is, maar ook nog niet iedereen bereikt. De early adopters dus. En pas dan komt de early majority, de organisaties die nu, in 2009, massaal lijken te gaan overstappen naar online communicatie. Mede met dank aan de crisis, overigens, die offline publiceren erg kostbaar heeft gemaakt. En dan heb je natuurlijk nog de achterhoede, de laggards, die nog nauwelijks door lijken te hebben wat ze overkomt, en wat het voor hen betekent.

Het wemelt nog steeds van media die zelf nauwelijks een goede online aanwezigheid hebben: journalisten die mailboxen hebben die geen high res foto’s aankunnen, niet weten hoe ze bestanden moeten downloaden, geen video’s kunnen bekijken en niet beschikken over messenger-toepassingen. En zo kan ik nog wel even doorgaan.

Business to business vakpers en twitteren? Communiceren via sociale netwerken binnen, pak hem beet, de metaalbewerkingsindustrie? Ik dacht het niet. Naast de wondere wereld van het internet speelt zich nog steeds een hele off-line economie af.

Tegelijkertijd heb je te maken de andere kant van het spectrum, met een groeiende groep bloggers en twitteraars die een bericht zonder foto of video al snel als oninteressant betitelen, en alleen persoonlijk aangesproken willen worden.

Dé media bestaan dus niet. Evenmin als dé blogger. Ik ken bloggers die vreselijk nijdig zijn als ze niet als pers worden behandeld, en bloggers die vreselijk nijdig zijn als ze wél als pers worden behandeld. Daaruit blijkt maar weer: groepsdenken, dat is pas echt 1.0. De beste benadering is natuurlijk de één op één benadering, transparant, open en met oprechte interesse in elke andere netdeelnemer. De instrumenten om mensen op deze manier te bereiken zijn er, alleen de tijd ontbreekt vaak.

Kortom: We zien op dit moment een hele reeks van benaderingen naast elkaar, van 1.0 tot 3.0. Voor PR-bureaus natuurlijk een unieke kans om toegevoegde waarde te laten zien, maar zeker niet eenvoudig. Een moving target, in meer dan één opzicht. Veel extra werk, met op het oog steeds minder resultaat. Meer versnippering ook.

Voor PR –bureaus betekent dit dat ze voor sommige klanten, media, producten en afnemers op niveau 1.0 moeten communiceren, en tegelijkertijd voor anderen op niveau 3.0. De gevraagde flexibiliteit en deskundigheid is dus groter, evenals het noodzakelijke vermogen tot improvisatie en loslaten. Regie 2.0 betekent volgens mij: minimale regie. Goed luisteren en het dan zo proberen aan te bieden als de ontvanger het wil hebben. Eerder woordhoorder zijn dan woordvoerder. De PR-mensen die alleen kunnen zenden zullen uitsterven. Maar die waren toch al niet bezig met ‘het bevorderen van wederzijds begrip’, het basisprincipe van PR.

En nu ik het toch over woordhoren heb: ik ben heel benieuwd naar reacties op de stelling: “PR 2.0 is in beta en zal dat nog wel een tijdje blijven.”

Willemijn Vader
Creative Director bij Whizpr

Willemijn Vader heeft ruim 11 jaar ervaring in PR en sinds 2006 social media actief aan het inzetten binnen PR. Ze is Creative Director en mede-eigenaar van PR&Social; Media-adviesbureau Whizpr, gespecialiseerd in technologie en lifestyle.

Categorie
Tags

4 Reacties

    remcojanssencom

    Life is a beta, zegt Jeff Jarvis;-)

    Even zonder dollen. Ik heb nog niet heel goed gezocht, dat geef ik toe, maar zelfs door casual browsen ben ik nog geen eensluidende definitie van PR 2.0 tegengekomen. Zelfs niet op de blog van Brian Solis, toch de man die in google op één verschijnt.

    Had het er gisteren nog over met Jan Willem Alphenaar van Progress Communications, offline op Tweede Nederlands Medianetwerkevent in Haarlem. Laten we eerst maar eens met een goede definitie van PR 2.0 formuleren, dan weten we (ik dus ook) pas waar we over praten. Morgen maar eens een blog van brouwen.

    (Trouwens, plug plug, Jan Willem is op Nederlands Medianetwerk een Online PR en PR 2.0 group gestart.)


    28 mei 2009 om 09:42
    willemijnvader

    @Rien, ik ben benieuwd naar je scriptie. Met name naar je antwoorden. Wil je die delen? In de tijd dat ik nu bezig ben met PR2.0 merk ik dat het een containerbergrip is, met verschillende tool die je voor iedere verschillende klant op en andere manier inzet. De een wil bloggen, de andere gebruik maken van sociale netwerken, de volgende alleen beter scoren in Google en dan nog een die nodig zijn reputation online moet managen. Niet te vatten in een aanpak. Dus een eenduidig antwoord is er niet te geven. Ik zit daarmee op een lijn met Daan. Totaal PR met een hele hoop oude en nieuwe instrumenten om het gewenste effect te bereiken.


    28 mei 2009 om 18:33
    luuk.ros

    Kunnen we eens ophouden met dat 2.0-geneuzel? Verzin wat beters zoals Vista 😉

    Volgens mij verandert PR nooit en is het eerder zaak een bruikbare definitie te vinden (zelf hou ik het op Grunig and Hunt: the management of communication between an organization and its publics). Hoe organisaties dat doen, wie, via welke media, gericht op welke doelgroepen, verandert per klus, account, organisatie tijdvak, noem maar op. Alle middelen zijn geoorloofd. Blog je je suf: noem het 2.0, het blijft gewoon PR.

    Dat er in de PR-praktijk nog wel wat te verbeteren valt, ben ik wel met je eens, maar goed PR-beleid begint met een heldere probleemstelling of verlanglijst en een goede strategie. Of het in dat kader handig is een volledige virtuele Marskolonie te bouwen of gewoon een politicus uit een luchtballon te laten springen is executie. PR is PR, verder is er niks. En in de praktijk van een PR-bureau is PR trouwens ook heel vaak ‘dat wat de klant PR noemt’.


    29 mei 2009 om 07:19

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!