Kim’s Keek op de Week: Antikraak boten, folie in de groenbak en upcoming talents

22 mei 2009, 09:48

{title}De innovatieportal Idealize werd in september door Ilse Media aangekondigd (zie dit bericht van Marco Derksen, hier op Marketingfacts: ‘Ilse media start nieuwe innovatieportal IDEALIZE’). Dat was september, het werd oktober. We zijn nu ruim een half jaar live, en er is veel, heel veel gebeurd. Het was een stortvloed van vernieuwende ideeën en creatieve concepten.

Als hoofdredacteur van Idealize deel ik de meest inspirerende en opvallende ideeën op en rondom Idealize.nl in een ‘Editor’s Pick’. Vorige week schreef ik over sticky straattrends en georganiseerde creativiteit. Deze week: Nederlandse creatieven kruipen uit hun schulp

Vorige week vroeg ik me hier nog af of Nederlands talent te bescheiden is of dat het hen aan lef ontbreekt. Die boodschap kwam blijkbaar aan, want sindsdien melden zich dagelijks creatieve pioniers met nieuwe ideeën op Idealize. En zoals ik al zei: daar word ik blij van.

Een kijkje in de kraamkamer van Idealize:

{title}Leuk je ontmoet te hebben

Zo schreef ‘pragmatisch mens’ Tessa Cramer een column over haar beleefwereld als icoon van de generatie Y of Einstein of XTC. Ik spotte haar laatst nog op de TWOTY Awards waar ze was genomineerd als upcoming talent. Hoogste tijd voor een plek op het Idealize podium om te vragen waarmee Tessa de hemel gaat bestormen: “Trend onderzoek in een nieuw jasje, of eigenlijk in mijn jasje. Pragmatisch, maatschappelijk bewust, concreet en vooruitstrevend.” Thinkstyle Wibren speelt met zijn idee handig in op de huidige trend om een sloep te hebben. Hij paste het anti-kraak model toe op te koop liggende boten met Skibb. Iedereen die ervan droomt om bootbezitter te zijn, kan een te koop liggende boot huren. Slim.

Folie in de groenbak

Isa bedacht ‘s werelds eerste composteerbare chocoladewikkel. De redenatie is mooi in zijn eenvoud: chocolade maakt de mens gelukkig, dus een volledig afbreekbare chocoladereep maakt de wereld een beetje gelukkiger. Hij gebruikte plantaardige inkt, de folie kan zo de groenbak in en nou ja, fietsremlicht. Briljant.

Als ik de wereld zou mogen visualiseren, zou ik een ideeënwolk bij iedereen plakken. Aangezien nieuwe ideeën, nieuwe ontwerpen en nieuwe oplossingen altijd voortkomen uit een beperking, een gemis of een probleem, kan het niet anders dat iedereen met een goed idee rondloopt. Ik heb nu eenmaal het ambitieuze plan opgevat om al die ideeën te willen verzamelen.

Ambitieus, maar niet onmogelijk, want naast bovenstaande 3 hebben zich al veel creatieve denkers gemeld. Who’s next?

Kim Swagemakers
Site owner Idealize.nl bij ilse media bv

Nu als site owner Idealize.nl 24/7 bezig met alles rondom vernieuwende ideeën in NL. Continue op zoek naar nieuwe concepten, ontwerpen, maar vooral ook nieuw talent. Dat is mijn baan, maar is nog meer mijn natuur. In 1996 startte ik mijn eigen tekstbureau en stapte meteen de www-wereld binnen. Uiteindelijk via wat digitale omzwervingen bij ilse media beland en via VrouwOnline, ilse.nl en Web-log.nl nu bij Idealize. Mijn andere passie is mode en deze twee hebben alles met elkaar te maken. De invloed van internet op de traditionele fashionindustrie is groot en dat leg ik als FashionGeek haarfijn uit in workshops en lezingen. daarnaast doe ik nog een poging her en der te bloggen, voorlopig is Marketingfacts een vaste stek.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!