Telegraaf verkoopt Sugababes.nl aan voormalig personeel

19 mei 2009, 08:53

{title}Afgelopen vrijdag heeft de Telegraaf Media Groep (TMG) Sugababes.nl en Superdudes.nl aan de internet startup Swigle verkocht. Swigle is opgericht door oud-personeelsleden van Sugababes, daarmee zijn beide sites weer terug bij het team dat tot juli verleden jaar het management over de community voerde. Reden voor TMG om de communities af te stoten is een strategische heroriëntatie.

Voor Swigle was de aankoop van Sugababes een zich onverwacht aandienende opportunity. Oprichter Jurgen van Dulst zegt dat Sugababes.nl goed aansluit bij het nieuwe bedrijf Swigle:

“Swigle wil medio dit jaar een nieuw web 2.0 gebruikersplatform introduceren. Omdat dit concept alle ruimte biedt voor de vorming van nieuwe online communities, past Sugababes uitstekend binnen de visie en het DNA van de onderneming.

Voor ons is de overname geslaagd wanneer we naast de grote social network sites als Hyves en Facebook een kleine maar actieve jongeren community kunnen laten bestaan. Een unieke plek waar jongeren op het internet nieuwe mensen kunnen leren kennen, naast hun bestaande vrienden, met wie ze al contacten onderhouden via Hyves. Het recept daarvoor is wat ons betreft niet zo moeilijk: heel goed luisteren naar dat wat de community van ons als techneuten verlangt. Zij zijn de baas en wij mogen ze van geschikte diensten en faciliteiten voorzien.”

Van Dulst geeft ook aan dat de community een belangrijk deel van haar vroegere populariteit heeft verloren. Hij hoopt het verkeer op het huidige niveau te kunnen stabiliseren.

Ilse Media verkocht onlangs ook al de aandelen van haar jongeren community Yourscene terug aan het management. Ook CU2 en Kaboem werden verkocht, dit keer aan twee ex-medewerkers. Ilse Media deed dit omdat de communities niet bij de kernactiviteiten van het bedrijf passen.

Opvallend dat TMG en Ilse Media beiden in korte tijd hebben besloten te stoppen met de jongeren communities. Het zet je in ieder geval aan het denken of dit echt niet bij de strategie van beide bedrijven past of dat er geen geld met deze communities valt te verdienen. Hoe denken jullie hierover?

Oprichter Timan Rebel zegt via Twitter dat hij zelf ook heeft meegeboden. Minder dus, dan Swigle.

Bram Fasseur
Product Leader bij Fast Forward Thinking

Categorie
Tags

6 Reacties

    lbroekman

    “Het zet je in ieder geval aan het denken of dit echt niet bij de strategie van beide bedrijven past of dat er geen geld met deze communities valt te verdienen.” Ik denk inderdaad dat een community niet past binnen een groter bedrijf. De community moet alle aandacht krijgen, vraagt een andere dynamiek, dat kun je niet ‘erbij’ doen. Het is ook niet vreemd dat ex-medewerkers/ex-management het wel aandurven om er in te stappen. Die kennen de regels van het spel beter, hebben met hun/haar voeten in de blubber gestaan. En dan nog wordt het lastig. Zoals eerder gesteld: communities moeten iets toevoegen, een behoefte invullen, gemist worden als ze er niet zijn. In de praktijk zal moeten blijken of CU2 en Sugababes bestaansrecht hebben naast Hyves.


    19 mei 2009 om 10:24
    Kasper de Wijs

    Jurgen, Theo en consorten: veel succes!


    19 mei 2009 om 11:30
    media

    Zoals Lode al aangeeft, communities hebben aandacht nodig, aandacht die veel bedrijven niet kunnen geven. Vallen dan ook de inkomsten tegen (en voor modellen gebaseerd op advertentie-inkomsten is dat op dit moment zeker het geval), dan trek je er al snel de stekker uit. Wel opmerkelijk inderdaad dat vooral jongerensites het moeilijk lijken te hebben. Zet je aan het denken.


    20 mei 2009 om 03:21
    Jeroen Derwort

    Ik denk inderdaad ook dat het gebrek aan aandacht en innovatie het probleem is waar de communities mee te kampen hadden. Er valt wel degelijk geld mee te verdienen. Maar de grote bedrijven die deze communities kopen missen het ondernemerschap van de oprichters waardoor het al snel bergafwaarts gaat.

    Dat ze de sites terugverkopen aan personeel vind ik dus een goede zet.


    20 mei 2009 om 05:06
    Rolf

    Focus is het belangrijkste, want het bereiken van jongeren is iets compleet anders dan het maken van een site voor een bedere doelgroep. Denk dat het in het kader daarvan verstandig is dat (veel) jongerensites niet meer bij de grote uitgevers liggen, maar bij specialisten die de focus kunnen aanbrengen en zich sterk kunnen maken binnen een niche. Want met de juiste inspanning, strategie en contacten is het zeker mogelijk een winstgevend platform te (blijven) ontwikkelen wat zich richt op jongeren. Sites zoals http://www.girlscene.nl laten zien dat met een goede focus (meiden 14-18) en de juiste kennis (nl mensen uit de doelgroep) succesvolle sites ontwikkeld kunnen worden. En zo zijn er natuurlijk nog meerdere voorbeelden te noemen..


    20 mei 2009 om 07:08
    Andreas Lischer

    Erg jammer dat superdudes.nl en sugababes.nl allemaal nu nep profielen zijn geworden. Want had 10 tallen berichten gestuurd van vrouwen die ook contact met mij wil en moest je ook 1.30 betalen per gesprek!. En paar minuten later komen gelijk net zoveel terug op de zelfde tijdstip. Dan klopt er zeker niet dan is het 1 woord fake!. Begin er ook niet meer aan kost je enorm energie! En vroeger was gratis en was veel leuker ook. Want 2006 had ik sugababes leren kennen en paar dagen later had ik superdudes.nl account aangemaakt. Was tenminste echte datingsite voor pubers! Ik hoop dat weer als vroeger was zou veel mensen leuk vinden en is verdiende loon waar je allemaal voor betaald hebt.

    Vriendelijke groet : Andreas Lischer


    1 juni 2015 om 04:32

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!