Zes tips voor het toepassen van de long tail in marketing

7 mei 2009, 04:28

{title}

Online presence is belangrijk, menig marketeer buigt zich dan ook over de online activiteiten en strategie. Wat kan long tail hier aan toevoegen? (via HubSpot)

Voor iedereen die nog niet weet wat de Long Tail is, de term is bedacht door Chris Anderson. De Long Tail staat voor de strategie die e-Tailers zoals Amazon.com toepassen. Zij verkopen een groot volume van enkele duizenden producten (rood in onderstaande grafiek) en daarnaast een kleiner volume van honderdduizenden andere meer specifiekere (niche) producten.

De staart van de grafiek bestaat dus uit een groot aantal producten die ieder voor zich kleine markten aanspreken. Voor de traditionele retailers is het niet interessant om deze producten te verkopen. Door deze staart te laten groeien kan een e-Tailer een groot publiek aanspreken en hoge omzetten draaien. De ondertitel van het boek van Anderson is dan ook: “Why the Future of Business is Selling Less of More.”. Hieronder zes tips om het long tail principe in de marketingstrategie toe te passen.

Optimize Your Site for Tons of Keywords

SEO is heel belangrijk, maar vergeet de long tail key phrases niet. Deze zoekterm levert misschien weinig verkeer op, maar alle long tail key phrases samen leveren veel traffic op. Ook blijkt dat bezoeken via een long tail key phrase betere leads opleveren, er wordt namelijk specifiek gezocht.

{title}

Create a lot of content

Het komt niet als een verrassing dat sites die veel content creëren ook de meeste bezoekers aantrekken. Door regelmatig content op het internet te plaatsen zal het aantal bezoekers op de website toenemen. Ziet het bedrijf kansen in het werven van online leads dan is dit zeker aan te raden. Bouw bijvoorbeeld een bedrijfsblog.

{title}

Grow Your Followers and Fans Base

Een onderdeel van de strategie moet het krijgen van meer ‘fans’ op de social networks zijn. Er is meestal een harde kern die informatie aan anderen doorgeeft (bijvoorbeeld via Twitter). Tegelijkertijd zijn er mensen die minder regelmatig actief zijn op de social networks. Dit is vaak een grotere groep, die samen een enorm bereik hebben. Richt je strategie dus ook op deze groep mensen.

Invest in a Link Building Strategy

Er zijn genoeg sites die een link naar jouw content kunnen plaatsen en sommige van deze sites leveren veel traffic op. Merk je dat een bepaalde site voor veel leads zorgt, dan kan je nadenken over bijvoorbeeld een samenwerking.

{title}

Spread Your Content Around

Door actief content te delen op verschillende sites kan veel bezoek worden aangetrokken. Hieronder staat een grafiek met het verkeer dat HubSpot heeft weten te genereren door actief content op social media sites te delen.

{title}

Het is interessant om te zien hoe het delen van content doorwerkt in het aantal leads, zoals in onderstaande grafiek is weergeven. De sites die een minder bezoekers opleveren, zorgen toch weer voor een paar honderd leads.

{title}

Maximize Your Website Footprint

Vergroot de ‘footprint’ van je website door meerdere tools aan te bieden, zoals een blog of Twitter. Onderstaand staan twee grafieken die betrekking hebben op HubSpot. De eerste geeft het aantal bezoeken aan de verschillende tools weer, de tweede laat zien hoeveel bezoek dit voor HubSpot.com heeft opgeleverd.

{title}

{title}

Het verhaal van BlogSpot vind ik inspirerend, maar het roept ook een vraag op. Ik zou willen weten of de activiteiten die in staart van de long tail worden genoemd uiteindelijk ook winstgevend zijn (kosten/baten). Zijn er hier bedrijven die de long tail in marketing toepassen?

Bram Fasseur
Product Leader bij Fast Forward Thinking

Categorie
Tags

6 Reacties

    Rick Vugts

    Tribal Internet Marketing past de Long Tail (succesvol) toe door middel van hun eigen ontwikkelde programma ADChieve (www.adchieve.com). De redenen geef je al aan in het artikel. Als je al die kleine hoeveelheden aan bezoekers optelt, krijg je ineens veel extra bezoek.

    Dat bezoek is ook nog eens zeer specifiek op zoek naar een niche (of zelfs 1 product) en zijn daarom vaak verder in het koopproces.

    Eén van de uitdagingen is om grote hoeveelheden (100.000+ producten) beheersbaar te houden. Daar kan je dus bijvoorbeeld tools zoals ADChieve voor gebruiken.


    7 mei 2009 om 05:59
    Rick Vugts

    Bij de Long Tail in SEA zijn er een aantal zaken waar je op moet letten, die met name met beheersbaarheid te maken hebben.

    * Hoe zet je al die producten online?

    * Hoe zorg je ervoor dat bij een dynamisch aanbod, de niet beschikbare producten uit je campagne gehaald worden en nieuwe producten er weer ingezet worden?

    * Hoe kan je voor 100.000+ producten toch nog goede advertentieteksten maken?

    Als je dit handmatig wil doen ben je of full time bezig of het is niet eens mogelijk. Vaak kan je hier het beste tools voor gebruiken die de campagnes beheersbaar maken.

    Overigens kan Google Adwords wel enigzins traag worden bij accounts waar je 100.000+ producten moet managen.

    Interessant is het zeker! Het bezoek is zeer specifiek op zoek naar een niche (of zelfs 1 product) en zijn daarom vaak verder in het koopproces.


    7 mei 2009 om 07:21
    koningwoning

    Nou Rick, dat is een aardige salespitch.

    Kun je ook inhoudelijk reageren op dit artikel?

    Daar zitten wellicht meer lezers van dit blog op te wachten – waarbij je iets minder overduidelijk je product probeert te verkopen.

    Dat WCEend WCEend aanraadt snappen we – maar ik zie niets wat bovenstaand artikel verder verheldert. Jammer… want wellicht heb je wel een goede visie als je zo dicht op de materie zit!


    8 mei 2009 om 07:40
    chi666

    Ben het (voor de afwisseling) geheel eens met Koningwoning. Jammer dat je blijkbaar zo weinig verstand hebt van social media en reageren op weblogs dat je geen kennis deelt en puur commerciële reacties geeft. Imago van Tribal daalt in mijn ogen wel met deze reactie.


    9 mei 2009 om 14:26
    Rick Vugts

    Er werd gevraagd naar bedrijven die ervaring hebben met long tail in de marketing, vandaar dat ik de naam noemde. Helaas is dat ander opgevat, mijn excuses.

    Inhoudelijk had ik al enkele zaken aangekaart, maar hier iets concreter. Er zitten voor Google Adwords enigzins haken en ogen aan long tail (keyword) marketing:

    – Minimum bod wat hoog genoeg moet zijn (lastig als de marges op producten niet zo groot zijn).

    – Adwords die zoekwoord/advertentiegroep/campagne/account limieten kent. Denk van te voren dus goed na over hoe je het account(s) opzet. Dit is een belangrijke.

    – De adwords editor wordt enorm traag! Zowel met openen, doorvoeren, binnenhalen etc.

    – Let er goed op of je Breed, Zinsdeel of Exact gaat adverteren.

    Een extra voordeel van long tail keywords daarentegen is dat er vaak (nog) niet veel adverteerders op zijn (dat maakt het adverteren weer goedkoper).


    11 mei 2009 om 12:26
    Alexandra

    Hallo

    Ik doe de cursus online marketing en nu krijg ik de vraag welke onderdelen van een website tot de longtail behoren.

    Kan iemand mij hier mee helpen?

    Alvast hartstikke bedankt.

    Groetjes Alexandra


    14 maart 2018 om 10:49

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!