Het is voor ieder bedrijf (B-to-B en B-to-C) belangrijk om een goede inschatting te maken van de toekomst. Hoe ziet de consument van de toekomst eruit? Wat vindt hij/zij leuk, belangrijk? Door wie laat hij/zij zich beïnvloeden en op welke plekken en welke momenten gebeurt dit. In dit perspectief is een kijkje in de toekomst van het sociale web zeer interessant. Het web (internet) is namelijk de plek die voor steeds meer consumenten dé plek is waar producten worden vergeleken, ratings, reviews en aanbevelingen door peers en vrienden worden gelezen en bekeken.
Met de komst van sociale media (waaronder sociale netwerken) verschuift langzaam de macht van de bedrijven naar de consument. Zo zorgt een steeds socialer wordend web voor meer transparantie, meer waardevolle inzichten in elkaars activiteiten, meningen en ervaringen. Dit sociale web zorgt ook voor een snelle verspreiding van deze informatie. Zo worden bedrijven/merken steeds kwetsbaarder en de consument steeds bepalender in de toekomst van jouw product of dienst: zoals het eigenlijk zou moeten zijn. Bedrijven hebben nu de mogelijkheid om te participeren, waarde te creëren en aan vertrouwen en relaties te bouwen, of aan de zijlijn toekijken en de strijd om de consument verliezen. Marco Derksen publiceerde al begin 2008 over Charlene Li’s (ex-Forrester Analyst) visie op de toekomst van social networks. Jeremiah Owyang, Senior Analyst bij Forrester en social media goeroe, publiceerde op 27 april 2009 over zijn visie op de toekomst van het sociale web.
Deze visie zal hij voor het eerst in Nederland (dit rapport) zelfs voor het eerst in Europa) toelichten op de CSN Conference op 14 mei in Amsterdam. Bekijk hieronder het interview met Owyang over zijn laatste rapport en lees mijn zeer korte samenvatting van zijn visie. Een uitgebreider, uitstekende samenvatting vindt je op het blog van Martin Kloos.
Owyang vertelt in het Forrester rapport “The future of the social web” over de ontwikkeling van het internet van social networks als eilandjes met profielen en activiteit naar een internet waar je jouw sociale identiteit, activiteit en vrienden kunt meenemen naar iedere website. Een tijdperk waar communities zeer bepalend zullen zijn in welke merken zullen overleven en hoe de producten en diensten eruit moeten zien. Dit heeft implicaties voor de 5-jaar-strategieën van merken, social networks en menig websitebouwer.
Meerdere tijdperken van het sociale web zullen we doorlopen: van het tijdperk van sociale relaties waar we ons nu in bevinden tot het 5e tijdperk: Tijdperk van sociale commercie waar we in 2011-2013 in belanden.
De vijf tijdperken die Owyang beschrijft zijn:

- 2003 – 2007 Het tijdperk van sociale relaties Mensen verbinden zich op sociale netwerken met behulp van simpele profielen en link(friending)functionaliteiten.
- 2007 – 2012 Het tijdperk van sociale functionaliteit De sociale netwerken ontwikkelen zich verder door implementatie van sociale applicaties om meer waarde te kunnen creëren binnen het platform en de communities. De relaties tussen de leden zijn echter nog steeds ingesloten in het netwerk.
- 2009 – 2011 Het tijdperk van de sociale kolonisatie Technologieën zoals OpenID en Facebook Connect stellen mensen in staat om over het internet te surfen met hun sociale identiteit en connecties. Zo vervagen de grenzen tussen sociale netwerken en traditionele websites.
- 2010 – 2012 Het tijdperk van de sociale context Zodra websites de sociale identiteiten en relaties van bezoekers kunnen herkennen wordt het mogelijk om de bezoekers een beleving aan te bieden die past bij hun voorkeuren, gedrag en “vriendenportfolio”. Social networks zullen in dit tijdperk functionaliteiten als email volledig integreren en transformeren naar een soort van “base of operations” voor de online ervaring van internetgebruikers.
- 2011 – 2013 Het tijdperk van de sociale commercie Social networks worden dé vergaarbakken voor indentiteiten en relaties. Ze zullen in deze fase nog machtiger worden dan corporate websites en CRM systemen. Ze worden de drijvende kracht achter innovatie voor bedrijven. Het gevolg is dat merken alles zullen doen om communities en de grote influencers daarbinnen aan zich te binden. Dit resulteert in een verdere machtsverschuiving naar de “connected customer”.
Dit Forrester rapport is mijns inziens van grote waarde voor het bedrijfsleven en zal menig CEO en CFO de ogen doen openen voor het steeds socialer wordende web. Ik ben benieuwd wat jullie vinden van de visie van Owyang!