Weekoverzicht Webanalisten (42): Versleutel jij je trackingcode?

Weekoverzicht Webanalisten (42): Versleutel jij je trackingcode?

Webanalisten zoeken websiteWekelijks geeft Webanalisten.nl hier op Marketingfacts.nl een samenvatting van het belangrijkste nieuws op haar website. Webanalisten.nl bevat informatie en praktijktips uit de webanalyse en marketing optimalisatie wereld. Webanalisten.nl informeert je niet over hoe je bezoekers naar je website krijgt, maar juist hoe je zorgt dat je (meer) waarde uit het bezoek haalt! Door deze wekelijkse samenvatting van belangrijkste artikelen blijf je ook via Marketingfacts.nl op de hoogte.

Deze week:

  • Versleutel jij je campaign trackingcode?
  • Conversie tips: Bookmarks, email en printen
  • Google Analytics API voor iedereen beschikbaar

Versleutel jij je campaign trackingcode?

Bijna iedereen gebruikt ze: trackingcodes. Ze worden gebruikt om online campagnes door te meten. Door de URL van de landingspagina, die gekoppeld zit aan online uitingen (of mailings), te voorzien van enkele parameters kan in het webanalyticspakket achteraf bekeken worden hoe effectief de campagne en de uitingen geweest waren. De trackingcodes zijn vaak in de URL opgenomen als beschrijvende, leesbare tekst. Dit is een voordeel, maar ook direct het nadeel: de hele wereld leest mee en weet zodoende welke informatie jij opslaat. Nog een nadeel: een aanpassing in de URL kan leiden tot een andere meting (of geen meting) in je webanalyticspakket. Ook kan iedereen nieuwe campagnes en herkomsten aanmaken (informatie creëren) die jij terugziet in je webanalyticspakket. Reinout Wolfert behandelt de voor en nadelen van trackingcodes en bekijkt de mogelijkheden om misbruikt en fraude te voorkomen.

Conversie tips: Bookmarks, email en printen

Heb je ooit wel eens goed bekeken wat de beginpagina’s waren van de bezoekerssessie waarin een daadwerkelijke conversie plaatsvond? Viel het daarbij, naast de standaard ingangen zoals de homepage en landingspagina’s vanuit zoekmachines, op dat een substantieel deel van de bezoekers binnenkwam op een pagina al halverwege de conversiefunnel, waarbij de bezoeker niet afkomstig was vanaf een andere webpagina? Dit zijn nagenoeg altijd bezoekers die een pagina hebben gebookmarkt of naar zichzelf gemaild om op een later moment nogmaals de pagina te bezoeken en te besluiten om tot actie over te gaan.

In sommige branches kan het aandeel van bezoekers die een pagina diep in de funnel bezoeken en binnenkwamen als type-in, oplopen tot 50%. Wanneer de aankoop niet een eenvoudige en noodzakelijke uitgave is, is de kans groot dat de bezoeker niet direct converteert, maar op een later moment terugkeert om dit alsnog te doen. Met deze kennis zul je anders kijken naar de inrichting van deze funnelpagina’s, maar nog veel belangrijker: je dient het je bezoekers zo eenvoudig mogelijk te maken om de pagina waar men wil terugkeren op één of andere manier op te slaan. In dit artikel geeft Ton Wesseling 7 tips hoe daar mee te helpen.

Google Analytics API voor iedereen beschikbaar

De volgende stap in de strijd tussen gratis en niet gratis web analyse software is gezet. Google heeft de API vrijgegeven waarmee het mogelijk is om via verschillende protocollen informatie uit te lezen uit de Google Analytics database. Hierdoor kun je van de tellers op jouw website zelf de informatie bewerken.

Het betreft hier niet de mogelijkheid van het importeren van alle gegevens in bijvoorbeeld een data warehouse omgeving waardoor je de webdata per bezoeker kunt koppelen aan niet web gerelateerde zaken of hier met externe tools eens flink op kunt dataminen. Het betreft een vast protocol met geaggregeerde gegevens. Dit betekent wel dat, vanwege het feit dat de tool gratis is, er nu een open source vloedgolf van professionals gaat komen die gratis plugins gaan aanbieden die gebruik maken van de API waardoor je jouw webanalytics data eenvoudig kunt gebruiken binnen andere applicaties. Denk aan een desktop notificatie systeem, jouw stats op je browser startpagina, maar ook een notificatie per email, sms of twitter wanneer de website prestatie significant afwijkt van het normale beeld.


Delen



Er zijn 2 reacties op dit artikel

  • Je kunt versleutel wat je wil, maar zolang je dit soort informatie uit je GET parameters haalt geef je gebruikers de mogelijkheid om te knoeien met informatie die in je webanalyticspakketten terecht komen. Dit is onoverkomelijk, dus ik vraag me af in hoe verre het zin heeft moeite te gaan doen met versleuteling. Geef hooguit je variablen wat minder herkenbare namen, dat verkleint in ieder geval de kans dat iemand zich geroepen voelt URI's aan te passen.

    geplaatst op
  • @Koen, volgens mij is het uitgeven van een unieke URL (versleutelt of niet) per impressie wel een goede oplossing. Als de unieke code niet bekend is bij de uitgever, wordt er ook geen informatie in het webanalyticspakket aan de view/visit gekoppeld. In mijn ogen een prima oplossing.

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.