‘Dagblad De Pers naar Wegener’

8 april 2009, 08:51

{title}Journalist Eric Smit verliet alweer een jaar geleden de redactieburelen van Dagblad De Pers. Hij publiceerde een uur geleden op PlusPost dit artikel: ‘Boekhoorn doet Houdini-deal met Wegener’. De uitgever van Dagblad De Pers, Mountain Media, zou onder de vlag van Wegener terecht komen. De dagbladuitgever gaat de advertententieverkoop, de distributie en de drukwerkzaamheden uitvoeren. Marcel Boekhoorn was volgens Smit niet bereikbaar voor commentaar. De uitgever van De Pers, Ben Rogmans zegt in het artikel op PlusPost: ‘Ik kan er niets over zeggen. Ik weet ook niet of het waar is’.

Bij Dagblad De Pers zullen de banen verdwijnen die direct met de door Wegener over te nemen activiteiten hebben te maken. ‘De redactie van de gratis kwaliteitskrant zal intact blijven,’ schrijft Smit. Smit baseert zich volledig op ‘goed geïnformeerde bronnen’. Toch sprak hij niet (inhoudelijk) met Rogmans, niet met Wegener, en niet met Marcel Boekhoorn zelf. Smit analyseert:

“De crux van de deal zou zijn gelegen in de afspraken die Boekhoorn met Wegener heeft gemaakt over de advertentie-inkomsten. Hoe aantrekkelijk die voor De Pers zijn, is niet bekend. Maar daar het hier een meerjarige strategische overeenkomst zou betreffen, lijkt het niet onwaarschijnlijk dat Boekhoorn een aantal zekerheden uit heeft weten te onderhandelen. De Apeldoornse uitgever heeft de beschikking over een groot en sterk verkoopapparaat dat in staat moet worden geacht de inkomsten van De Pers significant te laten toenemen.”

Als het allemaal klopt, is dit een interessante ontwikkeling in dagbladland. Wegener sukkelt, snijdt, en is al jaren aan het bezuinigen om het hoofd boven water te houden. Ook bij De Pers zullen ze het met de credietcrisis moeilijk hebben. Interessant partnership. Bronnen op de redactie van De Pers melden, schrijft Eric Smit in een update om 12.32, dat uitgever Ben Rogmans vanmiddag om half zes een redactiebijeenkomst heeft gepland waarop hij een toelichting gaat geven.

Van april 2007 tot juni 2011 was ik freelance editor/ communitymanager / hoofdredacteur bij Marketingfacts. Tussendoor werkte ik bij Insites Consulting, IDG Nederland, Saatchi&Saatchi;/Leo Burnett (voor Samsung) en voor onderzoeksbureau WUA. Vanaf 1 november 2021 vorm ik samen met Luuk Ros de hoofdredactie van Marketingfacts.

Categorie
Tags

4 Reacties

    media

    @Matthijs: artikel op NU.nl is niets anders dan een link naar het artikel waar jezelf ook naar verwijst. Is het inmiddels duidelijk wat er nu gaat gebeuren? Inderdaad interessante move waarbij ik me wel afvraag of je van twee zinkende schepen nog een varend schip kunt maken.


    8 april 2009 om 17:18
    mgvandenbroek

    @Marco: Bij De Pers houden ze hun mond dicht tot morgen….


    8 april 2009 om 17:26
    Raymond

    Vraag me als drukker af waar de krant gedrukt gaat worden


    13 april 2009 om 12:52

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!