Social Media Stappenplan (Verslag Social Networking World Forum Deel 5)

3 april 2009, 06:19

{title}Op 9 en 10 maart vond het tweedaags congres Social Networking World Forum plaats in het Olympia Conference Center in Londen, Engeland. Een congres met sprekers van social media bedrijven, social media specialisten, social networks als LinkedIn, MySpace en Xing. Voor sprekers van MySpace en Ariadne Capital, zie deel 1 van mijn verslag. Sprekers van vriendjesnetwerk Bebo white label community software SocialGO en Netlog komen in deel 2 terug. Xing en Friendster komen in Deel 3 naar voren. . In deel 4 wordt de social strategy van Coca Cola belicht en komt social media in de recessie aan bod. In dit vijfde deel bespreek ik het Social Media Stappenplan voor beginners van Danny Meadows-Klue

Social Media voor beginners stappenplan

Danny Meadows-Klue, CEO van Digital Training Academy, geeft over de hele wereld trainingen in onder andere marketing en social media. Hij heeft een stappenplan ontwikkeld waarmee iedereen aan de slag kan binnen social media.

Stap 1: Experience

Ervaar social media, leer de taal, bouw aan je intuïtie en kennis van social media.

Stap 2: Luister

Gebruik brand monitoring tools zoals Google Blog Search

Stap 3: Stel je open

Verwijder de barrières binnen je bedrijf en betrek je netwerk.

Stap 4: Wordt lid

Wordt lid van social networks en abonneer je op interessante blogs en fora en wordt onderdeel van de conversatie.

Stap 5: Houd contact

Blijf in contact met de communities binnen deze sociale media. Stop niet met participeren zonder dat te melden aan de communityleden.

Stap 6: Denk webspace, niet website

Wordt onderdeel van de conversatie waar je doelgroepen zijn op het web, probeer niet altijd iedereen naar jouw website te sturen. Hoeveel consumenten bekijken tegenwoordig nog een brand website? Ze praten over jouw merk en jouw producten met hun vrienden, collega’s en peers op omgevingen die zij fijn vinden: social networks, blogs, forums en vergelijkingsites. Wees zichtbaar en aanwezig op deze relevante omgevingen.

Stap 7: Laagdrempelig

Zorg dat communityleden gemakkelijk kunnen participeren in jouw social media activiteit. Verlaag de drempel zoveel mogelijk.

Stap 8: Initieer

Verwelkom nieuwe leden persoonlijk, start discussies en interactie. Faciliteer leden met de tools om met elkaar en met jou (jouw merk) te converseren.

Stap 9: Content

Voorzie de leden van interessante content die ze kunnen delen, aanpassen en gebruiken als onderdeel van hun profiel. Zo verspreid jouw content viraal

Stap 10: Deel

Stimuleer de opgebouwde relaties met jouw brand ambassadeurs en geef ze de tools om die ambassadeursrol te vervullen door branded content te delen met hun netwerk (Tell-a-Friend, Recommend).

Stap 11: Tools en Content, NIET Marketing

Geef je community de tools en content waar ze behoefte aan hebben om hun doelen te bereiken. Ga niet over op push advertising en duw ze producten onder de neus.

Stap 12: Stimuleer

Stimuleer creatievelingen om te creëren. Schrijf een wedstrijd uit voor een nieuw design of nieuw product en geef ze de content en tools om te creëren.

Stap 13: Versterk

Versterk de effectiviteit van je Offline marketing door blended networking in te zetten. Verweef online met offline ontmoetingen van de community.

Stap 14: Eerlijk

Wees jezelf, wees transparant en eerlijk.

Stap 15: Niemand heeft de controle

Onthoud dat je geen of weinig controle hebt over de conversatie. Door aan de slag te gaan met social media stel je je open voor positieve en negatieve klantsignalen. Indien je hier op een juiste manier mee omgaat, dan gaat social media, sociale netwerken voor jou werken: het is net-werken. Dus richt je organisatie zo in dat je iets kan doen met deze signalen zorg voor terugkoppeling aan de community. Dan bouw je aan betrouwbaar merk en dat is waar het nu om draait.

Menno Braakman
Digital Director bij JustBuzzit

Allround Digital Strateeg, creëert synergie tussen paid, owned & owned media om de bedrijfsdoelstellingen en campagnedoelstellingen te realiseren. Streeft naar waardecreatie in de nu ontwikkelende betekeniseconomie en een constructief benutten van de digitale snelweg..

Categorie
Tags

7 Reacties

    Marga Groot Zwaaftink

    Mooi lijstje, bij mij viel hierdoor het kwartje: denk in je totale aanwezigheid op het web. Soms ook wel eng: wat je er eenmaal opzet, blijft forever staan (dit dus ook). Goed nadenken dus, wat soms de spontaniteit wellicht hindert.


    5 april 2009 om 05:40

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!