Weekoverzicht Webanalisten.nl (37): SEO-copywriting kost conversie en het meten van short URL’s

24 maart 2009, 09:32

Webanalisten zoeken websiteWekelijks geeft Webanalisten.nl hier op Marketingfacts.nl een samenvatting van het belangrijkste nieuws op haar website. Webanalisten.nl bevat informatie en praktijktips uit de webanalyse en marketing optimalisatie wereld. Webanalisten.nl informeert je niet over hoe je bezoekers naar je website krijgt, maar juist hoe je zorgt dat je (meer) waarde uit het bezoek haalt! Door deze wekelijkse samenvatting van belangrijkste artikelen blijf je ook via Marketingfacts.nl op de hoogte.

Deze week:

  • SEO-copywriting kost conversie
  • Het meten van Short URLs (Tinyurl.com, Bit.ly, etc)
  • Verslag SES Amsterdam

SEO-copywriting kost conversie

Kijk uit met SEO-copywriting. Die les kun je leren uit een verrassende A/B-test van titels boven een landingspagina. De test is gedraaid met 2 verschillende paginatitels. Een titel met daarin 2 keer een SEO-zoekwoordcombinatie van 4 woorden, en een meer persuasieve, verleidelijke titel met daarin maar 1 keer de zoekwoordcombinatie.

De verleidelijke titel converteerde 200% beter dan de titel vol met SEO-keywords.

Op de landingspagina wordt een boek verkocht over vliegvissen in Alaska. De titel van de landingspagina was gelijk aan de titel van het boek. Ook de boektitel werd op deze manier dus getest. Aartjan van Erkel geeft aan de hand van deze test enkele tips voor copywriters.

Het meten van Short URLs (Tinyurl.com, Bit.ly etc)

URL’s van websites kunnen vaak erg lang worden. Bijvoorbeeld wanneer de URL extreem geoptimaliseerd is voor zoekmachines, of wanneer het CMS hele lange (onbegrijpelijke) URL’s genereert. De URL kan zonder problemen meer dan 2000 karakters bevatten voordat de eerste browsers (bijvoorbeeld Internet Explorer) er problemen mee krijgen, echter, voor de mens is zo’n lange URL lastig te onthouden en levert het praktische problemen op in emails (word wrapping) en (mobiele) webapplicaties zoals Twitter en chats.

Om dit probleem op te lossen zijn er een groot aantal ‘Short URL’ services beschikbaar op het internet. Zoals de Engelse naam al aangeeft bieden deze sites een korte URL verwijzend naar de originele lange URL. Maar hoe kunnen we nu het gebruik van deze short URL meten ten opzichte van de originele URL? Hiervoor zijn er een aantal opties. Marcel Dumont behandelt drie mogelijke oplossingen in zijn artikel.

Verslag SES Amsterdam

Op 17 maart vond het SES Amsterdam congres plaats in Hotel Krasnapolsky. Ongeveer 200 bezoekers keken naar een keur van presentaties die allemaal een inzicht probeerden te geven in de huidige stand van zaken in de Search wereld.

De dag begon voortvarend met Henk van Ess over de zwaar depressieve jongen Case uit Apeldoorn, die zocht naar hulp op Google. Zijn zoektocht met woorden als ‘hulp Apeldoorn’ leidde niet tot de informatie die hij nodig had. Case zocht een crisisopvang. Wat hij vond waren echter artikelen over huishoudelijke hulp in Apeldoorn. Van Ess betoogde dat zowel de bureaus als Google en de adverteerders organisatiegecentreerd werken. Ze optimaliseren campagnes op woorden die de organisatie belangrijk vindt. Dit zijn meestal niet de woorden die de bezoeker belangrijk vindt. Van Ess bekrachtigde dit probleem met het voorbeeld van de ‘Melkert Baan’. Het Ministerie van SZW heeft na het vertrek van Ad Melkert deze vorm van werkgelegenheid omgedoopt in IDBanen. Daarom hebben het Ministerie en het bureau de campagnes allemaal gericht op het keyword, ‘ÍDbanen’. Vanzelfsprekend zijn deze campagnes suboptimaal, omdat iedereen het ‘nog altijd’ heeft over ‘Melkert Banen.’ Maar met dat keyword kom je niet snel op de pagina’s van SZW waar deze banen te vinden zijn. Lees het volledige verslag van Daniel Markus.

Webanalisten.nl is sinds 2008 aanwezig op internet als platform voor online analyse en optimalisatie. Meer dan 40 gastauteurs schrijven wekelijks over hun praktijkervaringen met ons mooie vakgebied. 2 wekelijks wordt hier op marketingfacts.nl een samenvatting van geplaatst.

Categorie
Tags

1 Reactie

    Wordview

    Je kunt ook voor extra gewicht zorgen in je titel door semantische woorden te gebruiken. Zo wordt het voor (be)zoekers geen ‘overlast’ en kun je zelf beter je boodschap overbrengen.


    12 september 2009 om 04:29

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!