Weekoverzicht Webanalisten.nl (36): “Twee kleine aanpassingen en de conversie schiet omhoog”

10 maart 2009, 11:32

Webanalisten zoeken websiteWekelijks geeft Webanalisten.nl hier op Marketingfacts.nl een samenvatting van het belangrijkste nieuws op haar website. Webanalisten.nl bevat informatie en praktijktips uit de webanalyse en marketing optimalisatie wereld. Webanalisten.nl informeert je niet over hoe je bezoekers naar je website krijgt, maar juist hoe je zorgt dat je (meer) waarde uit het bezoek haalt! Door deze wekelijkse samenvatting van belangrijkste artikelen blijf je ook via Marketingfacts.nl op de hoogte.

Deze week:

  • “2 kleine aanpassingen en de conversie schiet omhoog”
  • Marissa Mayer: The Future Of Search

“2 kleine aanpassingen en de conversie schiet omhoog”

Op Zoekkinderboek.nl worden kinderboeken verkocht. Het unieke aan deze website is, behalve de niche focus, dat de gehele winst die met de verkopen wordt behaald naar het goede doel gaat. Met de vaste boekenprijs die in Nederland geldt hierdoor een bijzonder unique selling point. Waarom zou de online kinderboekenkoper nog bij Bol.com of Bruna.nl kopen, waar de prijs gelijk is, maar de winst niet naar het goede doel gaat?

Om meer verkopen te realiseren wordt natuurlijk gezocht naar manieren om de marketingboodschap onder de aandacht te krijgen, maar wordt er tegelijkertijd gewerkt aan meer verkopen per bezoeker aan de website. Voor de verkoopoptimalisatie besteedt OrangeValley op no cure no pay basis tijd beschikbaar aan Zoekkinderboek.nl. Bij de start van dit traject was er sprake van te veel uitval in de verkooptrechter op de website. Gerichte vraag aan ons was: hoe zorgen we ervoor dat een groter percentage potentiële kopers het volledige bestelproces doorloopt? Middels 2 aanpassingen in het winkelwagentraject wist OrangeValley de conversie met 124% te verbeteren. Lees hier het volledige artikel van Ton Wesseling.

Marissa Mayer: The Future Of Search

Charlie Rose interviewde Marissa Mayer (33), de vice president van Google. De titel op Techcrunch deed vermoeden dat het gesprek van een uur zou gaan over de ‘future of Google’ en de ‘future of search’. Helaas ging het voornamelijk over het eerste. Het leek mij wel leuk om een paar punten uit dit gesprek te behandelen, ook omdat volgende week het Search Engine Strategies event plaatsvindt.

Indexeren van spraak en afbeeldingen

Twee interessante ontwikkelingen binnen search zijn het vindbaar maken van gesproken tekst en afbeeldingen. Denk bijvoorbeeld aan het omzetten van het geluid van YouTube video’s naar tekst, waarbij de tekst als een ondertiteling verbonden is aan de video en waarbij gezocht kan worden op de tekst. Een zeer nuttige toevoeging, die het doorzoeken van YouTube video’s sterk kan verbeteren.

Mayer verwacht dat het doorzoeken van spraak binnen de volgende vijf a tien jaar realiteit zal worden en het doorzoeken van afbeeldingen in de volgende tien a vijftien jaar. Het herkennen / het omzetten van spraak naar tekst is makkelijker te realiseren dan het (her)kennen van afbeeldingen en patronen in afbeeldingen. Bij het doorzoeken van afbeeldingen is het bijvoorbeeld mogelijk om aan de hand van een afbeelding te zoeken, je geeft een afbeelding als input en zoekt naar afbeeldingen die daarop lijken of het patroon bevatten. Lees het volledige artikel op webanalisten.nl.

Webanalisten.nl is sinds 2008 aanwezig op internet als platform voor online analyse en optimalisatie. Meer dan 40 gastauteurs schrijven wekelijks over hun praktijkervaringen met ons mooie vakgebied. 2 wekelijks wordt hier op marketingfacts.nl een samenvatting van geplaatst.

Categorie
Tags

2 Reacties

    mmuller

    Quote: “Met de vaste boekenprijs die in Nederland geldt hierdoor een bijzonder unique selling point. Waarom zou de online kinderboekenkoper nog bij Bol.com of Bruna.nl kopen, waar de prijs gelijk is, maar de winst niet naar het goede doel gaat?”

    Dit idee is al achterhaald. Je kunt gemakkelijk kickback fee krijgen als je via Splinq.com of Euroclix koopt (afhankelijk van waar commissie hoogste is).

    Vanuit een goed doel is het wel mooi communiceren dat de winst/fee naar het goede doel gaat.


    10 maart 2009 om 12:10
    Paul Hottinga

    @ton leuk om te zien hoe je gigantisch sprongen in conversie kan maken!


    11 maart 2009 om 06:24

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!