Microsoft start testen zoekmachine Kumo: Eerste screenshots

Microsoft start testen zoekmachine Kumo: Eerste screenshots
{title}

Microsoft is gisteren intern begonnen met het testen van de nieuwe zoekmachine Kumo. ‘Kumo moet in de toekomst Google uit de markt gaan stoten,’ schrijft Nu.nl. Want Kumo zou slimmer moeten worden dan Google. Op cNet is het eerste ‘gelekte’ screenshot te zien van Kumo.

Vraag is, of Kumo gebruikt wordt om zaken intern te testen, of dat Kumo het nieuwe merk zal worden voor de zoekmachine van Microsoft. Daarmee zou de merknaam LiveSearch komen te vervallen. Op MarketingPilgrim een officiële reactie vanuit Microsoft:

Microsoft is using the Kumo.com URL for internal testing purposes only. Given the depth and breadth of our current online service offering, we recognize a need to sharply define and align our online brands. However, we have nothing new to announce at this time.

In een tevens uitgelekte memo aan werknemers van Microsoft schrijft Satya Nadella:

The Search team needs you.  We’ve been working hard to improve our search service and want to share the progress we are making with you.  We are launching a new test program called kumo.com for employees to try and provide feedback. Kumo.com exists only inside the corporate network, and in order to get enough feedback we will be redirecting internal live.com traffic over to the test site in the coming days. Kumo is the codename we have chosen for the internal test.

En ook:

We believe we can provide a better and more useful search experience that helps you not just search but accomplish tasks. During the test, features will vary by country, but you’ll see results organized in a way that saves you more time. An explorer pane on the left side of results pages will give you access to tools that help you with your tasks. Other features like single session history and hover preview help accomplish more in search sessions.


Geplaatst in

Delen

0
0


Er zijn 4 reacties op dit artikel

  • Ziet er niet erg spectaculair uit.

    Natuurlijk zegt dit niks over de techniek die hier achter hangt, die kan natuurlijk erg goed zijn.

    geplaatst op
  • Google heeft de zoekmarkt toch al wel op slot. Ik betwijfel het ten zeerste dat Microsoft daar nog indruk gaat maken. Ik bedoel maar, het zo goed als een monopolie en om daar op in te breken moet je toch met iets komen dat mensen aantrekt. Toen de OPTA de telefoon lijnen open stelde kwam Pretium met een laagste prijs garantie en trok nieuwe klanten. Maar zoeken is gratis dus het is mij een raadsel hoe Microsoft mensen ertoe gaat bewegen om bij Google weg te gaan.

    geplaatst op
  • @ Annemarie; in NL heeft Google tot nu toe zeker gewonnen, maar in de US ligt dat nog wel anders, daar is Yahoo nog steeds een goede tweede. Het verschil tussen die 2 laat zeker ruimte voor een derde "om het te proberen". Daarbij is een marktaandeel van een paar procent volgens mij al voldoende om héél wat te investeren in een zoekmachine.

    geplaatst op
  • Duidelijk is dat het voor Microsoft niet voldoende zal zijn om net zo goed te zijn als Google. Je ziet een beweging van de essentie van een zoekmachine, waar Google groot mee is geworden, naar een zoekmachine die je bij de hand neemt en je helpt te bepalen wat je eigenlijk zoekt en hoe je dat zou kunnen vinden. Een belangrijke vernieuwing die zichtbaar is in de screenshots van Kumo is de kolom met links aan de linker zijde. Als gebruikers hier inderdaad zitten te wachten op nieuwe, 'slimme' functies dan heeft de zoektechnologie van Microsoft zeker bestaansrecht.

    Op basis van de officiële reactie en interne memo verwacht ik niet echt dat de naam Live Search zal worden vervangen door Kumo. De interface van Kumo borduurt duidelijk voort op hoe Live Search er nu grafisch en functioneel uitziet.

    Het werken met codenamen voor applicaties is niet nieuw (Microsoft doet dit ook al jaren met Windows) en in het geval van een webapplicatie ook wel praktisch omdat het een concreet 'testdomein' oplevert.

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.