• Usability & design
    wordt gesponsord door

Weekoverzicht Webanalisten.nl (32): SEO = Fatsoenlijke teksten schrijven en inzicht in Sitelinks

Weekoverzicht Webanalisten.nl (32): SEO = Fatsoenlijke teksten schrijven en inzicht in Sitelinks

Webanalisten zoeken websiteWekelijks geeft Webanalisten.nl hier op Marketingfacts.nl een samenvatting van het belangrijkste nieuws op haar website. Webanalisten.nl bevat informatie en praktijktips uit de webanalyse en marketing optimalisatie wereld. Webanalisten.nl informeert je niet over hoe je bezoekers naar je website krijgt, maar juist hoe je zorgt dat je (meer) waarde uit het bezoek haalt! Door deze wekelijkse samenvatting van belangrijkste artikelen blijf je ook via Marketingfacts.nl op de hoogte.

Deze week:

  • SEO = Fatsoenlijke Teksten Schrijven
  • Inzicht in Google Sitelinks
  • Conversie optimalisatie in de praktijk (5): gratisadviseurs.nl

SEO = Fatsoenlijke Teksten Schrijven
Joost de Valk sprak op 5 februari, tijdens Vision 2009 over Search Engine Optimization (SEO). Geen technisch verhaal, een stuk historie, een stuk advies, een paar goede voorbeelden en een prachtige conclusie: we kunnen weer ‘normaal’ gaan schrijven, ook voor zoekmachines. Zoekmachines (lees Google) worden steeds slimmer waar het gaat om het achterhalen van het onderwerp van een tekst. Ze worden / zijn in staat om woorden die bij elkaar horen te ‘herkennen’ en te groeperen, waardoor onderwerpen duidelijk worden.

Joost geeft als voorbeeld de volgende woorden, de vraag is: waar gaat het over?

  • Passagier
  • Reizen
  • Station
  • Stoom
  • TGV

Inderdaad, het goede antwoord is ‘trein’. Bij welk woord wist je dat het over een trein ging? Waarschijnlijk bij woord drie. Wij mensen kunnen heel goed de verbanden leggen tussen deze woorden, maar voor zoekmachines is dit erg lastig. Gelukkig worden de zoekmachines steeds ’slimmer’ waardoor ook zij deze verbanden kunnen gaan leggen. Het simpelweg spammen van je zoekwoorden op pagina’s is dan niet meer voldoende. Het gaat erom dat je teksten schrijft die over het onderwerp gaan. Klinkt logisch, klinkt als: schrijf maar normale, fatsoenlijke teksten, ook voor zoekmachines. Bekijk de presentatie (video en slides) van Joost de Valk.

Inzicht in Google Sitelinks
Sitelinks? Zou je wellicht denken. Jawel, dat zijn de links in Google onder een zoekresultaat waarmee je sneller naar een subsectie van een website kunt gaan.
Zoekkinderboek Sitelinks

Deze sitelinks worden door Google automatisch gegenereerd en worden alleen getoond wanneer Google vermoed dat je écht naar één specifieke site op zoek bent (en er voldoende links zijn en je site groot genoeg is). De sitelinks zijn eigenlijk een navigatie van een website binnen Google (zeer waarschijnlijk de belangrijke (meest bezochte) pagina’s).

Een sitelink ziet er technisch zo uit:

http://www.google.nl/url?q=http://www.zoekkinderboek.nl/categorie/59/informatieve_boeken.html&sa=X&oi=smap&resnum=1&ct=result&cd=4&usg=AFQjCNERI3BhgvLSZ3AEfDb2rNWgqQrNDQ 

Het kan niet!

Ik heb geprobeerd om de sitelinks in Google Analytics visueel te maken door bijvoorbeeld de parameter ‘oi’ af te vangen, deze heeft de waarde smap, wat waarschijnlijk zal staan voor sitemap. Ik kwam er alleen achter dat de sitelinks via een 302 redirect naar een pagina verwijzen. Hierdoor is het niet mogelijk om direct te meten welke sitelink is aangeklikt en welk zoekwoord gebruikt is. Waarom Google dit op deze manier doet is mij niet duidelijk. Waarom gebruiken ze niet dezelfde manier van linkopbouw, zoals ze dat ook doen bij de normale verwijzingen in de zoekresultaten? Mogen ze niet gemeten worden? Of heeft de 302 redirect (verwijzing) een andere betekenis / gevolg voor de pagina’s waarnaar verwezen wordt?

Lees hoe je toch inzicht krijgt in Google Sitelinks en hoe je ze kunt optimaliseren.

Conversie optimalisatie in de praktijk (5): gratisadviseurs.nl
In de optimalisatiecase van gratisadviseurs.nl hebben we 2 experimenten benoemd waarvan we in het vorige artikel een experimentopzet hebben gemaakt met als doel de bouncerate te verlagen. Dit experiment loopt inmiddels. Om meteen door te pakken naar het 2e doel, het verhogen van de conversie van bezoeker naar vraagsteller, vraag ik opnieuw jullie input.

Wat gaan we doen? Experiment 2 Doel = Conversie van bezoeker naar vraagsteller verhogen. Denk en experimenteer mee op webanalisten.nl!


Delen

0
0


Er zijn 4 reacties op dit artikel

  • SEO = fatsoenlijke teksten schrijven bevestigd de conclusie in mijn recente post op usablecopy.nl. Goede internet teksten zijn op lange termijn goede SEO teksten.

    geplaatst op
  • @Evert Exact. Leuk stuk ook!

    geplaatst op
  • Zorg er daarnaast in ieder geval voor dat teksten foutloos worden geschreven. Prima artikel.

    geplaatst op
  • Leuk artikel.

    Wat goede teksten in combinatie met goede technieken vermogen, wordt duidelijk gedemonstreerd door het nieuwe SEO website promotie bedrijf WASSEO.

    Binnen enkele weken na lancering werd deze site bezocht via SEO gerelateerde termen als "SEO Consult" en "SEO Scan". Een prestatie slechts gebaseerd op goede techniek en goede teksten.

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.