Weekoverzicht Webanalisten.nl (32): SEO = Fatsoenlijke teksten schrijven en inzicht in Sitelinks

10 februari 2009, 10:00

Webanalisten zoeken websiteWekelijks geeft Webanalisten.nl hier op Marketingfacts.nl een samenvatting van het belangrijkste nieuws op haar website. Webanalisten.nl bevat informatie en praktijktips uit de webanalyse en marketing optimalisatie wereld. Webanalisten.nl informeert je niet over hoe je bezoekers naar je website krijgt, maar juist hoe je zorgt dat je (meer) waarde uit het bezoek haalt! Door deze wekelijkse samenvatting van belangrijkste artikelen blijf je ook via Marketingfacts.nl op de hoogte.

Deze week:

  • SEO = Fatsoenlijke Teksten Schrijven
  • Inzicht in Google Sitelinks
  • Conversie optimalisatie in de praktijk (5): gratisadviseurs.nl

SEO = Fatsoenlijke Teksten Schrijven

Joost de Valk sprak op 5 februari, tijdens Vision 2009 over Search Engine Optimization (SEO). Geen technisch verhaal, een stuk historie, een stuk advies, een paar goede voorbeelden en een prachtige conclusie: we kunnen weer ‘normaal’ gaan schrijven, ook voor zoekmachines. Zoekmachines (lees Google) worden steeds slimmer waar het gaat om het achterhalen van het onderwerp van een tekst. Ze worden / zijn in staat om woorden die bij elkaar horen te ‘herkennen’ en te groeperen, waardoor onderwerpen duidelijk worden.

Joost geeft als voorbeeld de volgende woorden, de vraag is: waar gaat het over?

  • Passagier
  • Reizen
  • Station
  • Stoom
  • TGV

Inderdaad, het goede antwoord is ‘trein’. Bij welk woord wist je dat het over een trein ging? Waarschijnlijk bij woord drie. Wij mensen kunnen heel goed de verbanden leggen tussen deze woorden, maar voor zoekmachines is dit erg lastig. Gelukkig worden de zoekmachines steeds ’slimmer’ waardoor ook zij deze verbanden kunnen gaan leggen. Het simpelweg spammen van je zoekwoorden op pagina’s is dan niet meer voldoende. Het gaat erom dat je teksten schrijft die over het onderwerp gaan. Klinkt logisch, klinkt als: schrijf maar normale, fatsoenlijke teksten, ook voor zoekmachines. Bekijk de presentatie (video en slides) van Joost de Valk.

Inzicht in Google Sitelinks

Sitelinks? Zou je wellicht denken. Jawel, dat zijn de links in Google onder een zoekresultaat waarmee je sneller naar een subsectie van een website kunt gaan.

Zoekkinderboek Sitelinks

Deze sitelinks worden door Google automatisch gegenereerd en worden alleen getoond wanneer Google vermoed dat je écht naar één specifieke site op zoek bent (en er voldoende links zijn en je site groot genoeg is). De sitelinks zijn eigenlijk een navigatie van een website binnen Google (zeer waarschijnlijk de belangrijke (meest bezochte) pagina’s).

Een sitelink ziet er technisch zo uit:

http://www.google.nl/url?q=http://www.zoekkinderboek.nl/categorie/59/informatieve_boeken.html&sa=X&oi=smap&resnum=1&ct=result&cd=4&usg=AFQjCNERI3BhgvLSZ3AEfDb2rNWgqQrNDQ

Het kan niet!

Ik heb geprobeerd om de sitelinks in Google Analytics visueel te maken door bijvoorbeeld de parameter ‘oi’ af te vangen, deze heeft de waarde smap, wat waarschijnlijk zal staan voor sitemap. Ik kwam er alleen achter dat de sitelinks via een 302 redirect naar een pagina verwijzen. Hierdoor is het niet mogelijk om direct te meten welke sitelink is aangeklikt en welk zoekwoord gebruikt is. Waarom Google dit op deze manier doet is mij niet duidelijk. Waarom gebruiken ze niet dezelfde manier van linkopbouw, zoals ze dat ook doen bij de normale verwijzingen in de zoekresultaten? Mogen ze niet gemeten worden? Of heeft de 302 redirect (verwijzing) een andere betekenis / gevolg voor de pagina’s waarnaar verwezen wordt?

Lees hoe je toch inzicht krijgt in Google Sitelinks en hoe je ze kunt optimaliseren.

Conversie optimalisatie in de praktijk (5): gratisadviseurs.nl

In de optimalisatiecase van gratisadviseurs.nl hebben we 2 experimenten benoemd waarvan we in het vorige artikel een experimentopzet hebben gemaakt met als doel de bouncerate te verlagen. Dit experiment loopt inmiddels. Om meteen door te pakken naar het 2e doel, het verhogen van de conversie van bezoeker naar vraagsteller, vraag ik opnieuw jullie input.

Wat gaan we doen? Experiment 2 Doel = Conversie van bezoeker naar vraagsteller verhogen. Denk en experimenteer mee op webanalisten.nl!

Webanalisten.nl is sinds 2008 aanwezig op internet als platform voor online analyse en optimalisatie. Meer dan 40 gastauteurs schrijven wekelijks over hun praktijkervaringen met ons mooie vakgebied. 2 wekelijks wordt hier op marketingfacts.nl een samenvatting van geplaatst.

Categorie
Tags

2 Reacties

    webanalisten.nl

    @Evert Exact. Leuk stuk ook!


    11 februari 2009 om 10:10
    Harry

    Zorg er daarnaast in ieder geval voor dat teksten foutloos worden geschreven. Prima artikel.


    14 februari 2009 om 12:12

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!