Case mobiel.9292ov.nl: keuzes, reacties en resultaten

Case mobiel.9292ov.nl: keuzes, reacties en resultaten
, ANWB
@mdebruin

{title}Op 10 december vorig jaar vroeg ik aan de lezers van Marketingfacts waarover ze meer wilden lezen in 2009. Wouter, Matthijs en Marco merkten terecht op dat we te weinig cases beschrijven. Eerst was ik terughoudend om een case van mijzelf te beschrijven, maar Matthijs wist mij te overtuigen.

Dit keer beschrijf ik een eigen case: de doorontwikkeling van de mobiele site van 9292, de OV routeplanner voor trein, bus, tram, metro en veerboot. Ik neem jullie mee naar de lancering van een simpele iphone app die gekoppeld is aan mobiel.9292ov.nl, de ontvangst van die app door de immer kritische iphone community, de reactie van 9292 hierop, de toename van de bezoekcijfers en het meten van de mobiele site met Nedstat.

Stroomversnelling
Bij 9292 zijn we al jaren aan het nadenken over een mobiele applicatie die weet waar je bent en je met een simpele interface de weg in openbaar vervoer wijst. Nu de penetratie van mobieltjes met GPS aan boord steeds verder toeneemt, werd dat idee steeds helderder. Met KPN hadden we al de eerste ervaringen opgedaan met location based services, dus we wisten dat de markt het interessant vond. Met de lancering van de iPhone vorig jaar kwam dit alles in een stroomversnelling, want opeens was er 1 telefoon die door heel veel mensen gebruikt werd. Dan wordt het interessant om iets te gaan ontwikkelen. Tegelijkertijd had 9292 een zeer goed bezochte mobiele website die een aantal gewenste functies als adresboek bezit, die als de eerste STIR meting in mei bekend worden ongetwijfeld hoog eindigt. Ook heeft 9292 helaas geen ongelimiteerde budgetten om voor iedere interessante mobiele telefoon applicaties te laten ontwikkelen. Zodoende ontstond het idee om te kiezen voor een mogelijkheid om toch aan te sluiten bij de marktplaatsen van populaire mobiele telefoons als de iPhone.

Mobiele strategie 9292
We kozen er voor om de voor 9292 meest interessante eigenschap van een iPhone app (de GPS locatiebepaling die onbereikbaar is voor browsers) te koppelen aan de mobiele site. We kozen voor een gefaseerde aanpak: (1) de GPS knop aanbieden aan Apple, (2) de mobiele site gelikter maken voor de iPhone in combinatie met de lancering van nieuwe opstartpagina en (3) het aanbieden van extra locatiegebaseerde functies aan gebruikers van wie wij de locatie weten.

Lancering opstartapplicatie
{title}Rond de kerstdagen heeft 9292 een zeer simpele opstartapplicatie die als enige functie had de GPS coördinaten door te geven aan de mobiele site van 9292. De mobiele site veranderde toen nog niet. Voor mij als marketing manager was de lancering erg spannend. Het betreft een nieuw kanaal en een nieuwe doelgroep. De reacties logen er niet om kan ik jullie melden. iPhone gebruikers zijn zeer kritische gebruikers weet ik nu. Er is een kleine harde kern die bijna alle gratis applicaties die worden aangeboden via iTunes afkraken. Ook al probeerde 9292 de gebruiker uit te leggen dat dit slechts de eerste fase was en dat wij zelf ook liever niet de term applicatie op ons product van toepassing vonden, de recensies logen er niet om.

Vergruist werden we. Ook verschenen er reviews in de iPhone pers (1) (2). Want, de opstartapplicatie werd in een paar dagen tijd meer dan 22.000 maal gedownload en zodoende stonden we op nummer 1 bij de gratis applicaties. En dan ben je niet meer onzichtbaar.

Er kwamt zelfs een anti-9292 app in iTunes terecht genaamd OVV-GPS die zelfzelf verkoopt met teksten als “Ook ontevreden over de officiële 9292ov client voor trein, bus en metro?”. Natuurlijk heb ik die applicatie ook geprobeerd, maar het blijkt pulp te zijn.

De recensies over de 9292 GPS app maakten natuurlijk wat los in mijn bedrijf. Liefhebbers kunnen de bloemlezing lezen via iTunes. Sommige van de recensies waren verbetertips (die we natuurlijk ter harte nemen) en andere recensies vergeleken ons met betaalde applicaties als Trein en iHome, applicaties van slimme studenten die de sites van NS, Connexxion en 9292 al dan niet illegaal leegtrekken en zelf alleen een “mooie jas” hebben gemaakt. En vervolgens ook nog geld hiermee verdienen.

{title}Sommige opmerkingen waren erg nuttig en die hebben we direct meegenomen in de tweede versie van de opstartapplicatie. De terugkoppeling van de locatie zat te diep weggestopt, de nauwkeurigheid van de locatiebepaling bleek soms onnauwkeurig te zijn en de gebruikers zagen niet altijd het nut van de applicatie in.

Lancering versie 1.1
Drie weken later hebben we (zoals we bij de lancering van de 1.0 versie al hadden aangegeven) de nieuwe versie gelanceerd. De distributie door Apple duurde 6 dagen, zelf vond ik dat best lang. Je ziet als marketing manager de negatieve recensies binnendruppelen terwijl je al een betere versie hebt aangeboden.

In deze nieuwe versie koppelen we de nauwkeurigheid van de locatiebepaling terug aan de gebruiker zodat die de keuze heeft om de meting te accepteren of om een nieuwe meting te doen. Ook is de site nu voor de gebruikers van een iPhone anders opgemaakt. Het ziet er nu uit als een applicatie, ook al is het een mobiele site. Ook is de startpagina aangepast.

{title}De locatie waar je op dat moment is het vertrekpunt geworden. Dat betekent voor 9292 een hele andere manier van denken. Al 17 jaar denken wij dat je met 9292 van een bekende locatie (huis, werk, etc) naar een onbekende plek reist. Nu verandert die denkwijze voor onze mobiele site: je reist daarmee vaak van een onbekende plek (je huidige locatie) naar een bekende locatie. Ook worden de functionaliteiten die wij aanbieden anders gebruikt op de mobiel, denk alleen maar eens aan de kaart/plattegrond.

Resultaten
Gelukkig werden de recensies wat milder. Natuurlijk zullen er altijd gebruikers zijn die liever een native app willen als trein. Die mensen kunnen we (nog) niet tevreden stellen. Maar de vele negatieve recensies staan gelukkig in schril contrast met de geweldige stijging van de bezoekcijfers. Sinds een paar maanden meet ik mijn mobiele site met de software van Nedstat. Daarmee kan ik de bezoekers van mijn mobiele site makkelijk segmenteren op basis van device. De meetpixel wordt de komende tijd nog verder geoptimaliseerd aangezien het meten van mobiele

  • Gemiddeld 2500 mobiele gebruikers per dag in december 2008 -> Gemiddeld 4100 mobiele gebruikers per dag in januari 2009 (+65%)
  • 53.966 unieke mobiele bezoekers in december -> 91.916 unieke mobiele bezoekers in januari 2009 (+70,3%)
  • Momenteel 10.000 adviezen per dag waarvan bijna 2.000 GPS adviezen (KPN & iPhone)!
  • In december 138.000 pageviews met iPhone -> in januari 361.000 (+161%)
  • Tot afgelopen zondag 11.000 updates geïnstalleerd (van de 22.000 downloads)
  • Per dag ook nog steeds 500 nieuwe gebruikers, we blijven in de top 25 hangen.

Hoe verder
De komende tijd volgen er meerdere uitbreidingen. De eerste zal binnen een paar weken plaatsvinden. In de komende maanden willen wij als 9292 een speciale routeplanner die werkt met lat/long coördinaten beschikbaar stellen aan een select groepje programmeurs/studenten om hiermee de ultieme OV reisassistent te laten bouwen. Ongetwijfeld komen daar gave toepassingen uit voort.


Geplaatst in

Delen

0
0


Er zijn 15 reacties op dit artikel

  • Toch noch een vraagje: er komen steeds heel handige iPhone apps uit, maar het tweede platform, zijnde Windows Mobile, leent zich mijns insziens ook prima hiervoor. Loont het niet de moeite om deze andere (kritische) doelgroep je app te laten uitproberen en te kijken wat deze doelgroep van je app vindt? In plaats van je te richten op early adaptors en coole dudes die vanwege de uitstraling een iPhone willen, eens kijken wat mensen die hun telefoon (ook) voor hun werk gebruiken, ervan vinden?

    geplaatst op
  • He Mark,
    Goed dat je het oppakt. Goede case volgens mij en ook goed dat jullie je niet hebben laten tegenhouden door alle kritiek.

    geplaatst op
  • Ok, ik ga de app toch maar een keer proberen, had daar tot nu toe na het lezen van de reviews van afgezien. Overigesn, niet zo'n kinnesinne naar de trein app: die ie gewoon vanaf het begin fantastisch en ik heb er die paar euro graag voor over gehad. Dan had de NS (en jullie misschien) maar zelf sneller moeten zijn.

    geplaatst op
  • @Gitta: Zeer binnenkort lanceren we de app ook voor de N95/96. Ik werk de lijst met meest gebruikte internetmobieltjes af ;-)

    @wouter: dank!

    @Joop: Begrijp mij niet verkeerd: ook ik vind die trein-app gelikt en gebruik hem veel. Natuurlijk kun je het nooit iedere individuele klant tot zijn/haar zin maken, maar de planner zoals wij die momenteel hebben is samengesteld door onze miljoenen klanten (ieder jaar doen we klantenpanels en marktonderzoek). Hopelijk komen er wat gave ideeen uit de programmeerwedstrijd zodat we een kansje maken om in de buurt te komen van de trein-app ;-) Ik ben wel benieuwd welke zaken jij het meest waardeert van de trein-app. Dan kan ik dat meenemen in de verdere ontwikkeling.

    geplaatst op
  • Mark,

    Volgens mij vergis je je met je volgorde van meest gebruikte mobieltjes.

    Windows Mobile is en veel grotere groep dan de Nokia N-series (die nog steeds erg instabiel zijn en vaak vastlopen etc.) en zeker ook groter dan de iPhone.
    Je slaat de plank nu volledig mis. Je staart je nu blind op iedere keer 1 type toestel.
    Je kunt gewoon voor het GPS gedeelte de NMEA standaard gebruiken, hoef je maar 1 app te ontwikkelen en alle Windows Mobile devices kunnen het gebruiken.

    Het lijkt er op of je bewust de Windows Mobile gebruikers probeert te ontwijken, waarschijnlijk omdat je bang bent voor de enorme hoos aan reacties, waaronder ongetwijfeld een hoop kritiek.

    Misschien moet je je vraag eens neerleggen bij communities zoals Pocketinfo.

    geplaatst op
  • @Mark

    leuke case inderdaad. Zoals ik hem nu lees denk ik niet dat dit direct open innovatie is (antwoord op jouw vraag ong twee weken geleden) maar wel een leuk voorbeeld van (ongewild) crowdsourcen. Ik hoop dat jullie samenwerking met studenten enz zorgt voor de nieuwe (gewilde) killer app die, hoewel enigsinds logisch, een uitkomst zou bieden aan veel reizigers, die nu meerdere applicaties gebruiken.

    geplaatst op
  • @Jantje: ondersteuning van WM staat op het programma dit jaar. De volgorde die we nu hebben is gebasseerd op onze statistieken van gps gebruikers van onze mobiele site. Het kan zijn dat ik in jouw ogen de plank mis sla, zelf denk ik dat het meevalt. Iphone en N95 staan bij ons op 1 en 2 in aantallen. Maar zoals gezegd: andere gps toestellen (wm, g1, bb) zullen volgen.

    @Tobas: ik denk dat je gelijk hebt.

    geplaatst op
  • @Mark

    Ik geloof dat je het niet goed begrijpt, je kijkt naar specifieke toestellen, dat is dom en echt iets voor een marketeer. Je moet naar functionaliteiten kijken. Als je standaarden hanteert zoals ik al eerder heb aangegeven, oftewel NMEA, dan werkt het op elk willekeurig toestel die zich aan die standaard confirmeert.

    Jij kijkt naar types. Als ik jou zo hoor dan ontwikkel je niet voor een Windows machine, maar je gaat het lijst je af en je begint met de HP machine met een Intel processor, dan doe je de Acer met AMD enzovoort.

    Het WM platform is veel groter dan iPhone en Symbian voor de N-series.

    Gelukkig zijn er anderen die soortgelijke applicaties wel ontwikkelen op basis van de criteria die ik heb genoemd, en dat kost je klanten, oftewel inkomsten.

    Domme beslissing.

    geplaatst op
  • @"Jantje": heb je voor mij als "domme marketeer" een URL waar ik meer kan lezen over hoe ik die NMEA standaard kan laten toepassen op mobiele telefoons? Ik heb wat zitten googlen en kom nog niet verder dan "In 1980 is er een ‘taal’ ontwikkeld, NMEA genaamd, om het mogelijk te maken om diverse apparaten aan boord van een schip met elkaar te laten communiceren, bijvoorbeeld een radar en een GPS-systeem. Deze taal, inmiddels geëvolueerd tot het NMEA 0183 protocol, maakt het dus mogelijk om met zo’n apparaat te communiceren. Dit is uiteraard alleen mogelijk als beide apparaten het protocol ondersteunen.". De voorbeelden die ik vind hebben te maken met navigatiesystemen als TomTom en GPS ontvangers....

    En heb je voorbeelden van applicaties die deze standaard gebruiken, maw kun je namen noemen? Dan kan ik die bestuderen en daarvan leren.

    geplaatst op
  • Het grootste bereik behaal je door samenwerking.

    Google biedt geweldige openbaar vervoer routeplanning aan binnen hun Google Maps applicatie. Hiervoor werken ze samen met nationale/regionale vervoersbedrijven.

    Helaas is deze dienst niet in Nederland te gebruiken, maar Google staat open voor nieuwe partnerships en laat zien wat de mogelijkheden en voordelen zijn voor zowel gebruiker als vervoerder.

    Google heeft een enorm bereik over verschillende platformen: BlackBerry, Windows Mobile, Symbian, Java, Palm. Investeringen die zij doen om geschikte applicaties te (blijven) ontwikkelen zijn niet bij te houden, waardoor je als kleinere partij altijd achter de feiten aan zult lopen.

    Door ipv applicaties te ontwikkelen te investeren in het bruikbaar maken van je data voor partijen als Google zul je de grootste slag slaan, en de meeste mensen bereiken.

    Is zo'n samenwerking al overwogen?

    geplaatst op
  • @Patrick: wij werken al een heel klein beetje samen met Google Maps (voorbeeld). Het is nog niet zo's diepe samenwerking als jij suggereert, maar toch. Werkt Transit op de mobiel ook al, ik kan daar niets over vinden.

    geplaatst op
  • Transit werkt zowel in een gewone webbrowser als op je mobiel. Op hun site vind je een uitlegvideo over Transit op je mobiel. Op de Engelse site hebben ze ook een helder overzicht gemaakt van welke steden en landen ze dekken.

    Probeer het maar eens in Google Maps op je iPhone (Bijv. Prince Street naar Wall Street). Van bijv. New York hebben ze de time tables en krijg je de route dus ook via openbaar vervoer. Voor Nederlandse adressen is deze functie uitgeschakeld omdat Google de informatie niet heeft.

    Om 9292OV ook toe te voegen moeten er bepaalde feeds worden aangeboden in een door Google gespecificeerd formaat.

    Misschien is het wel het makkelijkst om eerst even contact met ze op te opnemen? Dan kunnen ze het vast even uitleggen. Bijvoorbeeld via het contactformulier op hun Engelse site of even bellen met hun Nederlandse kantoor.

    Succes!

    geplaatst op
  • Pulp that I hacked up in a few hours... I'm not native, it wasn't meant to be a personal attack. You on the other hand have no excuse.

    geplaatst op
  • 9292 heeft zojuist de app voor Android gelanceerd (meer info).

    geplaatst op
  • Inmiddels is er een vervolg op bovenstaande verhaal te melden.
    9292ov heeft een volwaardige app gelanceerd.

    Meer informatie: http://www.marketingfacts.nl/berichten/20090904_het_verhaal_achter_de_lancering_van_iphone_app_9292ov_pro/

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.