Economisch weerbericht (16): WWGD?

Economisch weerbericht (16): WWGD?

{title}Deels profetie, deels gedachtenexperiment, deels manifest en deels survival-handboek: dat is WWGD? Maar dan weten de meesten nog niks. “What Would Google Do?” is het nieuwe boek van Jeff Jarvis, waarin hij 40 vuistregels geeft voor succesvol ondernemen. Als we iets kunnen gebruiken in het huidige economische klimaat, dan dat wel. Op de achterkant prijzen Graig Newmark (van Craigslist), Marc Benioff (van Salesforce), Clay Shirky, Seth Godin en Don Tapscott WWGD? regelrecht de hemel in, terwijl Chris Anderson op de cover belijdt hoe onwijs belangrijk dit boek is.

Al deze mensen, en jammer van met name Shirky, hebben daarmee voor mij afgedaan. Ik bekeek het onderweg van München naar Amsterdam en had na 30 seconden door wat er met de 250 WWGD?-pagina’s aan de hand is. Jarvis vindt zijn vraag zo fundamenteel, dat pagina 1 voor de omineuze afkorting WWGD? is gereserveerd; mijn antwoord is ROFL! Het eerste deel van dit opendeuren-worshipboek heet “Google Rules,” and it goes like this, waarbij ik een paar paragraaftitels oversla:

  • Give the people control and they will use it
  • Your worst customer is your best friend
  • Your best customer is your partner
  • The link changes everything
  • Join a network
  • Be a platform
  • Think distributed
  • If you’re not searchable, you won’t be found
  • Life is public, so is business
  • Your customers are your ad agency
  • Small is the new big
  • Join the open-source gift economy
  • The mass market is dead - long live the mass of niches
  • Google commodifies everything
  • Atoms are a drag
  • Middlemen are doomed
  • Free is a business model
  • There is an inverse relationship between control and trust
  • Trust the people
  • Listen
  • Make mistakes well
  • Life is a beta
  • Be honest
  • Be transparent
  • Collaborate
  • Don’t be evil
  • Answers are instantaneous
  • Life is live
  • Mobs form in a flash
  • Encourage, enable and protect innovation
  • Simplify, simplify
  • Get out of the way

Tja, wat er tussen dit lijstje op de eerste 90 pagina’s aan tekst staat, is volstrekt duidelijk. Daar hoef je het “boek” echt niet voor te lezen. Bovendien zijn de topics keurig ondergebracht in 10 “New”-secties: van Relationship en Architecture, via Society en Economy tot Ethic, Speed en Imperatives. Allemaal even “New”.

Voordat we dan aanbelanden bij het afsluitende deeltje “Generation G” dendert Jarvis nog 100 pagina’s door met 20 voorbeelden van wat een Googleization van verschillende bedrijfstakken zou betekenen in het deel “If Google Ruled the World”.

Met onder meer Nick Summers (“According to author Jeff Jarvis, taking a page out of the company’s playbook could put the economy back on track”) en Andrew Keen begrijp ik hier dus helemaal niets van. Het lijkt wel of Web 2.0 anno 2009 nog moet worden uitgevonden. In elk geval zullen de volgende vijf staccato zinnetjes uit Jarvis’ “boek” me altijd bijblijven:

“Now talent of many descriptions and levels can express itself and grow. We want to create and we want to be generous with our creations. We will get the attention we deserve. That means crap will be ignored. It just depends on your definition of crap.”

Precies!


Geplaatst in

Delen

0
0


Er zijn 24 reacties op dit artikel

  • Ik zag het boek ookal verschijnen via Seth's blog, maar door enkele negatieve Amazon reviews toch afgemaakt met bestellen die min-of-meer hetzelfde noemen als jij.

    geplaatst op
  • Heel goed Yvo, ik stuur je mijn exemplaar als je wilt GRATIS toe ;)

    geplaatst op
  • @Jaap: zonder het boek te hebben gelezen, heb ik wel het idee van Jeff Jarvis gebruikt in mijn presentatie 'Uitgeven in crisistijd' eerder deze week. Denk dat er namelijk zeker lessen zijn te trekken uit de visie van Google. Maar ik begrijp dat ik het boek daarvoor niet hoef te lezen?

    geplaatst op
  • @Marco: ik had hem bijna aangeschaft naar aanleiding van je presentatie op de HAN gisteren.. maar nu weet ik het niet hoor. Ook van Seth Godin kreeg ik tehoren dat ik hem koste wat kost moest gaan aanschaffen. Maar dat zijn natuurlijk ook allemaal vriendjes van mekaar.

    Ook zie ik op Amazon een erg positieve review (5 sterren) van Marc van der Chijs, wiens mening toch ook wel wat waard is lijkt me.

    Ik weet het niet meer hoor! ;)

    geplaatst op
  • @Joshua: ik heb van een aantal mensen gehoord dat het een goed boek is (o.a. collegablogger Marc van der Chijs); Jaap heeft blijkbaar een andere mening en ik ben dan ook wel benieuwd naar de inhoud. Ik ga hem dus wel aanschaffen!

    geplaatst op
  • @Marco, Joshua, Yvo,

    Nou hoor ik dus niemand zeggen: goh Jaap, als jij jouw (gratis op de DLD gekregen) exemplaar weggeeft, dan wil IK dat wel hebben. Zo diep zit de recessie dus kennelijk (nog) niet, immers: laten we nav deze posting "economisch" blijven ;)

    Nee, alle gekheid -- het zit zo: het bovenstaande lijstje-van-JJ kun je gewoon uit de inhoud halen, en de opsomming van zo-zou-Google-deze-bedrijfstakken-aanpakken ook. Qua moi allemaal niet zo "disruptief" eigenlijk, ook weinig nieuws, maar wel handig. Gewoon een aangekleed handig lijstje in boekvorm, maar beslist geen BOEK à la The Black Swan van Nassim Taleb -- ik noem maar wat.

    Wat me vooral tegenvalt, is de enorme hijgerige HYPE -- van de "bewonderaars" op de buitenkant, en van JJ binnenin. IK vind dit boek die eer absoluut niet waard, ook zijn geld niet, en nog veel meer niet. Bovendien denk ik zeker niet, dat als-we-nou-maar-gewoon-zoals-Google-doet zouden doen -- dat een bedrijfstak of onderneming dan beter af zou zijn.

    IK vind eigenlijk, dat er over de hele (web-economie)linie meer diepgang en achtergrond zou moeten zijn, en ik verwacht, dat de huidige financieel-economische crisis die zal helpen teweegbrengen. Kijk, Web 2.0 en alle heisa eromheen konden alleen maar ontstaan vanwege een revival van flowerpowertechno-optimisme uit de Valley. Niet dat eea helemaal onwaar is -- ik ben van het én-én. Maar ik denk dat het eerder in de richting gaat van de Mass Intelligence-gedachte, zoals de Economist die laatstelijk uitdroeg.

    Tuuk zijn Anderson (ook maar een DUN verhaal hoor, die Long Tail), Godin, Shirky en Tapscott vriendjes, die volgaarne elkaars geurvlag besprenkelen. Alleen vermoed ik, dat hun openlijke incest en hijgerige hype de geloofwaardigheid van het lijstje van JJ meer kwaad doet dan goed. Terwijl er veel waarheid in zit. Mits je de "crap cut", zoals Jarvis zelf terecht opmerkt. Maar da's misschien een kwestie van smaak, en het diep-ironische van zijn eigen opmerking ziet Jeff vast niet in.

    Bodemlijn: ik had het WWGD?- "boek" in een halve minuut uit, en nogmaals: waar kan ik het naartoe sturen? Want de inhoudsopgave staat gewoon op Amazon. En die is voldoende.

    geplaatst op
  • Overigens: gefeliciteerd met Hare Majesteit !

    geplaatst op
  • Het is wel ongelofelijk hoe die gare JJ zijn marketing voor elkaar heeft: zie BusinessWeek nota bene.

    geplaatst op
  • Ik eerst, ik eerst! Ik mail je mijn adres wel even goed? Benieuwd of ik het 'boek' ook in een halve minuut uit krijg.

    Hee Joep, ik zie nou dat jij het boek geschreven hebt, welke ik nu aan het lezen ben: 'Me the media'. Goeie shit!

    geplaatst op
  • Bingo Josh, ik heet trouwens Jaap: .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken) ;)

    Ennuh, de WorldWide Edition van Me the Media is nog VEUL beter en gaat donderdag in druk.

    geplaatst op
  • Damn, ga ik even boodschappen, ben ik tweedst voor het gratis boek! ;-)

    Jaap, denk dat je gelijk hebt; maar dat ik heb met alle Amerikaanse boeken, flinterdun, in half uurtje gelezen en ze bevatten vaak één kernboodschap die je ook van de achterflap kunt lezen. Je kunt beter met die ene boodschap in bad gaan zitten, uurtje over nadenken en dan je eigen visie daarop formuleren. Dat zal ongetwijfeld ook met JJ's boek zijn.

    Joshua, wil nu natuurlijk wel een samenvatting van je ;-)

    geplaatst op
  • @Jaap: is goed, dan mag jij mij extra gratis kopie van tribes (seth godin). Mijn email is mijn voornaam + mijn website domain. Lekker weekend lezen nu google 'down' is en het hele internet kapot heeft heeft gemaakt:
    http://blogoscoped.com/forum/149633.html
    http://www.reddit.com/r/technology/comments/7tupm/whats_up_with_google_today_everytime_i_do_a/

    geplaatst op
  • @mezelf: mij = mijn

    En google doet het weer....

    geplaatst op
  • @Jaap: het feit dat je the long tail uitlegt als een dun verhaal en dan verwijst naar het stuk van Elberse (wat door Anderson duidelijk is aangegeven dat spelen met statistiek is omdat ze uitgaat van procentuele head en tale en geen absolute) geeft je mening voor mij ineens weer een stuk minder waarde.

    Ik ben het wel met je eens hoor dat als ik er zo over heen lees het veel is van wat wij al wisten. Maar laten we eerlijk zijn: wat verwacht je dan? Verwacht je briljant nieuwe inzichten? Van een BOEK? Iedereen die iets briljants nieuws heeft schrijft daar toch geen boek over? Die gaat daar toch mee aan de slag en bouwt een Google?

    Ik denk dat het toch vooral perceptie mangement is. Ik verwacht nu eenmaal niet te veel van een boek, net als van een lezing of seminar. Als ik er één of twee keer bij denk 'ah ha, ja, zo had ik er nog niet naar gekeken of dat is ook goed toepasbaar' heb je je winst eruit. Als het er minder zijn is het een K boek / lezing / seminar. Als het er meer zijn heb je je vakgebied niet goed bijgehouden.

    Overigens ben ik zelf wel heel erg onder de indruk van Gladwell's nieuwe Outliners. Vooral als leest wat hij echt zegt (en niet wat anderen zeggen dat hij zou zeggen, wat ik in het boek niet lees dat hij zegt, net zoals trouwens de laatste tijd bij the long tail het geval is).

    geplaatst op
  • Hallo Bas,

    1: Ga hier niet in discussie over De Lange Staart, als je het goed vindt. Wil je echter wel op het juiste spoor zetten qua appreciatie:

    Anita zegt: "Anderson again makes the argument that online markets exhibit a long tail. I agree with that assessment, and have not claimed the opposite. However, I argue the data reveal two other important patterns. First, the tail is long but extremely flat--and, as online retailers expand their assortments, increasingly so. Second, compared with heavy users, light users have a disproportionately strong preference for the more popular offerings, while both groups appreciate hit products more than they like those in the tail."

    Vlad zegt: "So a lot of long tail is garbage. And genuinely good stuff gets discovered and moved to the "head". And there are still lazy or busy people who do not need to spend hours on the Internet looking for a new movie to watch. They go and get a blockbuster from top 10 list on the main page."

    Anand zegt: "In debating the shape of the consumption curve, both you and Chris Anderson are missing the real point. There is a real Long Tail, but it's not what either you think it is."

    Bron hier, maar eigenlijk vind ik het allemaal maar koffiepraat.

    2: Mijn depreciatie van WWGD? is simpelweg gerelateerd aan de verwachting die JJ & friends wekken.

    geplaatst op
  • Gladwell's nieuwe boek heet "Outliers", niet Outliners...

    Het is wel frappant dat al die guru's elkaar allemaal aanprijzen en elkaars status nog verder proberen te versterken. Lijkt weinig onafhankelijks meer aan. Voor mij doet dat af aan hun authoriteit als guru's zijnde.

    Deze bestond trouwens ook al: "What should Google do?"
    http://images.fastcompany.com/blog/googledo.pdf

    geplaatst op
  • @ Jaap, ad Vlad: the Paradox of Choice.

    geplaatst op
  • @Jaap: laten we inderdaad niet in discussie er over gaan, want wat Anita en Vlad dus zeggen is precies wat Anderson ook zegt. Vandaar dat ik niet begrijp dat als ze hem bevestigen, jij vind dat het een zwakke theorie is :)

    En het is dus verwachtingsmanagement? Perceptie management? Maar zeg je nu dat het boek an sich slecht is? Of dat het boek niet aan je verwachting voldoet?

    geplaatst op
  • Hoi Bas,

    Van De Lange Staart krijg ik inderdaad Een Kort Lontje. Het is geen zwakke theorie, het is een open deur.

    Voor WWGD? geldt hetzelfde, maar bovendien ontstijgt dat zijn eigen inhoudsopgave niet. Daarmee is WWGD? p.d. een non-boek. Maar oordeel vooral zelf, want WWGD? is online te lezen.

    O, ja lees ook Ryan Reilly, die Publisher's Weekly aanhaalt:

    "This scattered collection of rambling rants lauding Google's abilities to harness the power of the “Internet Age” generally misses the mark."

    geplaatst op
  • Op mijn vakantie gelezen, Jarvis vindt zichzelf wel goed, de vertaling is niet al te best. Dus soms vond ik het boek slecht vertaald, soms vond ik Jarvis opschepperig over wat inderdaad van deze tijd is.

    geplaatst op
  • Dear Phileas, wat vind je van Tom Davenport over Google?

    geplaatst op
  • De oude kennismanagement-goeroe bemoeit zich tegenwoordig met Google ? Wow ! Ga het direct lezen (flashback naar oude tijden). Het is overigens de zoveelste keer in evenzoveel dagen dat er een directe relatie tussen Kennismanagement en Internet wordt gemaakt in gesprekken. Tijd om er weer wat aan te doen, blijkbaar ;-)

    geplaatst op
  • Ja Ewout en behalve Davenport is nog veel meer aan de hand op de Sogeti Executive Summit 2009 ;-)

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.