• Usability & design
    wordt gesponsord door

Weekoverzicht Webanalisten.nl (30): Testen op Gratisadviseurs.nl (Praktijkcase)

Weekoverzicht Webanalisten.nl (30): Testen op Gratisadviseurs.nl (Praktijkcase)

Webanalisten zoeken websiteWekelijks geeft Webanalisten.nl hier op Marketingfacts.nl een samenvatting van het belangrijkste nieuws op haar website. Webanalisten.nl bevat informatie en praktijktips uit de webanalyse en marketing optimalisatie wereld. Webanalisten.nl informeert je niet over hoe je bezoekers naar je website krijgt, maar juist hoe je zorgt dat je (meer) waarde uit het bezoek haalt! Door deze wekelijkse samenvatting van belangrijkste artikelen blijf je ook via Marketingfacts.nl op de hoogte.

Deze week:

  • Conversie optimalisatie in de praktijk (4): gratisadviseurs.nl
  • Verslag Web Analytics Wednesday Antwerpen januari 2009

Conversie optimalisatie in de praktijk (4): gratisadviseurs.nl
Dit is alweer deel 4 in de reeks ‘Conversie optimalisatie in de praktijk: gratisadviseurs.nl’. Wat hebben we tot nu toe gedaan? We hebben gekeken naar de doelstellingen van de website, de webanalyticsdata geanalyseerd en optimalisatiekansen geïdentificeerd. Lees hier de vorige artikelen:

1. Deel 1: De doelstellingen van gratisadviseurs.nl
2. Deel 2: Data analyse
3. Deel 3: Optimalisatiekansen identificeren

De volgende stap in het proces is de optimalisatiekansen en mogelijke aanpassingen te testen om te zien of ze daadwerkelijk zorgen voor een verbetering. Uit de data-analyse hebben we potentiële verbeterkansen geïdentificeerd en benoemd. Zo hebben we geconcludeerd dat het verlagen van de bounce-rate (en de daarmee gepaard gaande verhoging van de bezoekduur en het aantal bekeken pagina’s) de eerste stap moet zijn in het optimaliseren van gratisadviseurs.nl. Deze metric zegt (kwantitatief) immers iets over de relevantie van de site en of de bezoeker getriggerd wordt het antwoord op de vraag waar hij/zij mee zit te vinden op de website (bekijken van gerelateerde vragen etc.). Als dit niet het geval is dan zou de bezoeker moeten converteren in een vraagsteller.

We gaan derhalve twee experimenten opzetten, één waarbij we trachten de bounce-rate te verlagen en één waarbij we de conversie van bezoeker naar vraagsteller proberen te verhogen. Focus in dit artikel ligt op het eerste experiment, het verlagen van de bounce-rate. Lees het volledige artikel.

Verslag Web Analytics Wednesday Antwerpen januari 2009
Afgelopen woensdag was Ton Wesseling samen met Egan van Doorn aanwezig bij een geslaagde 1e Web Analytics Wednesday Antwerpen. Op initiatief van de Web Analytics Association België waren op het kantoor van These Days in Antwerpen rond de 50 webanalyse geïnteresseerden bijeen gekomen. Mensen met interesse in “Het meten, verzamelen, analyseren en rapporteren van internet data met als doel het begrijpen en verbeteren van het webgebruik”. Het publiek bestond grotendeels uit webanalytics specialisten van webbureau’s en vertegenwoordigers van software aanbieders. De klantzijde schitterde, op dit moment nog?, door afwezigheid.

Na een korte introductie over de WAW Antwerpen en de WAA België presenteerde Michael Notté een overzicht van zijn idee als landmanager van de WAA over het opbouwen van een webanalytics community in België. In de discussie die volgde werd enerzijds duidelijk dat het actieve initiatief vanuit slechts een handvol kartrekkers zal moeten komen en dat anderzijds de rol van de Web Analytics Wednesday in principe die is van de (2)maandelijkse ontmoetingsplek voor diegenen die actief bezig zijn met webanalyse. Zodra deze basis stabiel genoeg is kan er dan gezamenlijk effort worden gestoken in het bewerken van de eindklant over de waarde die webanalytics kan hebben voor zijn organisatie. Lees het volledige verslag van Ton Wesseling.


Delen

0
0


Er zijn 1 reacties op dit artikel

  • Was best leuk, de Web Analytics Wednesday Antwerpen! Leuk om te zien waar zij staan op dit vlak en welke discussies daar plaatsvinden. Prima initiatief. Kom de volgende keer zeker weer eens langs...

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.