Weekoverzicht Webanalisten.nl (16): De online middelen matrix helpt je bij online strategie

Weekoverzicht Webanalisten.nl (16): De online middelen matrix helpt je bij online strategie

Webanalisten zoeken websiteWekelijks geeft Webanalisten.nl hier op Marketingfacts.nl een samenvatting van het belangrijkste nieuws op haar website. Webanalisten.nl bevat informatie en praktijktips uit de webanalyse en marketing optimalisatie wereld. Webanalisten.nl informeert je niet over hoe je bezoekers naar je website krijgt, maar juist hoe je zorgt dat je (meer) waarde uit het bezoek haalt! Door deze wekelijkse samenvatting blijf je ook via Marketingfacts.nl op de hoogte.

Deze week:

  • De Online Middelen Matrix
  • Webwinkel producten volgorde voor de onbekende bezoeker
  • Wie heeft Realtime Webanalytics nodig?

De Online Middelen Matrix
Binnen het webanalytics vak zijn we steeds op zoek naar nieuwe inzichten die ons helpen de online strategie in te vullen. De uitdaging is om de organisatie te voeden met informatie welke uiteindelijk resulteert in kennis en actie. In het artikel van Jan de Vries beschrijft hij een model dat hij graag zou willen delen en bespreken met collega webanalisten.

Het model, genaamd de ‘ONLINE MIDDELEN MATRIX’, moet inzicht geven in de investeringskeuze in online marketingmiddelen (SEO, SEA, email, etc.). Welke middelen dragen het meeste bij aan het bedrijfsresultaat? Hoe zorgen we dat bepaalde middelen meer gaan bijdragen aan het bedrijfsresultaat? Moeten we investeren in de hoeveelheid traffic, de kwaliteit van de traffic of klantbeleving op de site? Het model geeft antwoord op deze vragen en is daarom een essentieel hulpmiddel voor het bepalen van de online strategie. Voor zowel de ‘externe presence’ als de strategie van je ‘winkel’.

Webwinkel producten volgorde voor de onbekende bezoeker
Als webwinkel uitbater heb je te maken met een groot aantal bezoekers die niet worden herkend bij het bezoeken van de pagina. Er is geen historie (meer) bekend, de bezoeker heeft zich (nog) niet geïdentificeerd of is gewoon echt voor het eerst op je website. Wanneer deze bezoeker niet gericht voor 1 specifiek product komt, maar zich ergens in de oriëntatie fase bevindt zullen de eerste pagina’s van het bezoek algemene pagina’s zijn. Ton Wesseling stelt de vraag welke, op dat moment bekende, profiel en omgevingsvariabelen van invloed zouden kunnen zijn op de conversie, wanneer deze informatie wordt gebruikt om de getoonde producten volgorde op algemene pagina’s aan te passen.

Wie heeft Realtime Webanalytics nodig?
Realtime is een mooi woord, maar wat is realtime eigenlijk? Voor Reinout Wolfert is realtime écht ‘nu’, wat nu gebeurt is realtime. Niet alle webanalyticspakketten kunnen hun data en rapporten in realtime presenteren. Neem bijvoorbeeld Google Analytics, daar kan ik niet zien wie er nu op mijn site is, wat er nu gebeurt. Oké, het is mogelijk om de data van ‘vandaag‘ te zien, maar het is niet gekoppeld aan een tijd, je hebt geen idee of je naar het nu kijkt, of naar een paar uur geleden. Dat is onhandig omdat je niet kan zien of veranderingen / campagnes effect hebben. Je kunt veranderingen niet direct opmerken omdat de data niet op de minuut gepresenteerd wordt (en vergeleken kan worden). Lees meer over realtime webanalytics.


Delen



Er zijn 1 reacties op dit artikel

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.