• Usability & design
    wordt gesponsord door

Weekoverzicht Webanalisten.nl (14): Hoe scrollen mensen en lezen ze onder de ‘vouw’?

Weekoverzicht Webanalisten.nl (14): Hoe scrollen mensen en lezen ze onder de ‘vouw’?

Webanalisten zoeken websiteWekelijks geeft Webanalisten.nl hier op Marketingfacts.nl een samenvatting van het belangrijkste nieuws. Webanalisten.nl bevat informatie en praktijktips uit de webanalyse en marketing optimalisatie wereld. Webanalisten.nl informeert je niet over hoe je bezoekers naar je website krijgt, maar juist hoe je zorgt dat je (meer) waarde uit het bezoek haalt! Door deze wekelijkse samenvatting blijf je via Marketingfacts.nl op de hoogte.

Deze week:

  • Een verslag van de presentatie van Andrew Chak: Getting The Next Click
  • Veel cijfers over scroll-gedrag en ‘beneden de vouw’ kijkers
  • Hoe verbeter je de laadtijd van je website?

Een verslag van de presentatie van Andrew Chak: Getting The Next Click
Andrew Chak was de eerste keynote speaker tijdens Design for Conversion. De volledige presentatie is hier te bekijken. Andrew vertelt een goed verhaal over het overtuigen van mensen. Hoe zorg je ervoor dat mensen doen wat jij van ze verwacht. Hij heeft zijn verhaal opgedeeld in drie stukken:

     
  1. Start with your users
  2.  
  3. Don’t sell, help them to buy
  4.  
  5. Remove the barriers

In de samenvatting van zijn presentatie wordt elk stuk apart behandeld.

Veel cijfers over scroll-gedrag en “beneden de vouw” kijkers
Eerder behandelde Ton Wesseling al eens ClickTale. Een tool die op Webanalisten.nl gebruikt wordt om inzicht te krijgen in scroll- en klikgedrag en het gebruik van formulieren. Hoewel ClickTale, los van het formulieren gedeelte, nog niet uitblinkt in geaggregeerde analyse (het duidelijk maken wat nu de inzichten zijn uit het gedrag van losse bezoekers van een website) stond op het bedrijfslog van ClickTale een zeer interessant onderzoek waarvoor gegevens op juist 1 aggregatie niveau hoger heel goed zijn gebruikt.

Wat kunnen we leren van alles dat ClickTale meet over alle websites? Specifiek: wat is het gemiddelde scrollgedrag van een websitebezoeker? Zijn er verschillen in kliks beneden en boven de ‘vouwlijn’ (het gedeelte tot aan waar een website binnen een browser zonder scrollen zichtbaar is)? Wie scrollt er helemaal tot onderaan en is er verschil in gedrag per resolutie? Informatie die zeer de moeite waard is. Ton behandelt de highlights.

Hoe verbeter je de laadtijd van je website?
Het optimaliseren van de Findability (Search Engine Optimization) en Usability zijn de belangrijkste aspecten waarop gefocust wordt tijdens verbetertrajecten van een (corporate) website of webapplicatie. Helaas is het verbeteren van de laadtijd van een website iets waar te weinig aandacht aan wordt besteed. Onterecht eigenlijk, want uiteindelijk staat de bezoeker (de gebruiker, klant of prospect) centraal en loadtime optimization is wel degelijk een belangrijk onderdeel van usability verbeteringen. Vincent van Scherpenseel legt in een serie van 2 artikelen uit wat er gedaan kan worden om de laadtijd van de website flink te verbeteren. Deze week deel 1.


Delen

0
0


Er zijn 2 reacties op dit artikel

  • Toch ben ik van mening dat je niet perse alles naar het Nederlands zou moeten vertalen. "Beneden de vouw" klinkt toch voor geen meter? Eigenlijk zou je het dan over 'boven de vouw' en 'onder de vouw' moeten hebben maar dan nog klinkt het in het Engels stukken beter...

    geplaatst op
  • Quote: "Toch ben ik van mening dat je niet perse alles naar het Nederlands zou moeten vertalen. "Beneden de vouw" klinkt toch voor geen meter? Eigenlijk zou je het dan over 'boven de vouw' en 'onder de vouw' moeten hebben maar dan nog klinkt het in het Engels stukken beter..."

    Ik denk dat dit een persoonlijke voorkeur is: de uitdrukking 'Beneden de vouw' gebruik ik vaker dan 'Below the fold'. Ieder zijn eigen ;-)

    OT: staan een paar interessante links in, ga ik gelijk maar even lezen

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.