Weekoverzicht Webanalisten.nl (11): Een mooie vrouw wint het van een lage prijs

9 september 2008, 06:45

Webanalisten zoeken websiteWekelijks wordt in een artikel hier op Marketingfacts.nl een samenvatting gegeven van het belangrijkste nieuws van Webanalisten.nl. Webanalisten.nl bevat informatie en praktijktips uit de webanalyse en marketing optimalisatie wereld. Webanalisten.nl informeert je niet over hoe je bezoekers naar je website krijgt, maar juist hoe je zorgt dat je (meer) waarde uit het bezoek haalt! Door deze wekelijkse samenvatting blijf je ook via Marketingfacts.nl op de hoogte.

Deze week:

  • Een mooie vrouw wint het van een lage prijs
  • ‘Porn mode’ dodelijk voor webanalytics?
  • Kredietcrisis verandert online (shop) gedrag
  • Handboek uitvoeren usabilitytest

Een mooie vrouw wint het van een lage prijs

We zijn voortduren bezig om uit te zoeken welke factoren allemaal effect hebben op de verhoging van de verkoop. Je kunt stunten met de prijs, cadeaus geven, geen verzendkosten rekenen, ga zo maar door. Roger Dooley laat resultaten zien van een test van een Zuid-Afrikaanse bank. Zij mailden (DM) 50.000 klanten een leenaanbieding en varieerden onder anderen in prijs en ondersteunende afbeelding. De bank was in de veronderstelling dat de prijs, die zij lieten variëren tussen de 3,25 procent en de 11,75 procent, de meeste invloed zou hebben op de conversie. Dit bleek niet altijd het geval: Het tonen van een foto van een vrouw (bij mannen, in plaats van een man) heeft hetzelfde effect als het verlagen van de rente met 4,5 procent!

‘Porn mode’ dodelijk voor web analytics?

Steeds meer nieuwe browsers stellen de gebruiker in staat om cookies en third party content te blokkeren. Dit geeft de gebruiker controle over de informatie die over hem wordt opgeslagen. Een gebruiker kan hierdoor bijvoorbeeld zijn bezoekgeschiedenis (history) beïnvloeden en advertenties laten verdwijnen. Deze functionaliteit wordt daarom ook wel de ‘porn’ mode genoemd. Veel web analytics pakketten gebruiken javascript tags. Deze tags worden ook gezien als third party content. De vraag die dan ook gelijk gesteld wordt is: Is de ‘Porn mode’ dodelijk voor web analytics?

Kredietcrisis verandert online (shop) gedrag

De kredietcrisis heeft niet alleen offline consequenties, maar ook online. E-consultancy deed onderzoek naar het online koopgedrag van consumenten tijdens de kredietcrisis en keek of mensen ander gedrag vertoonden in de tijd van een crisis. Ton Wesseling behandelt het rapport en geeft tips over de benadering van de consument.

Handboek uitvoeren usability test

Ben je een voorstander van kwantitatieve analyse en verbetering of ben je juist iemand die het kwalitatief aanpakt? Om geen brokken te maken bij live gaan is een usabilty test vooraf een must. Ton Wesseling behandelt een handboek, opgesteld door Stefan Wobben van Concept7, dat kan helpen bij het opzetten en uitvoeren van een usabilitytest. Lees enkele tips en/of download het volledige handboek.

Webanalisten.nl is sinds 2008 aanwezig op internet als platform voor online analyse en optimalisatie. Meer dan 40 gastauteurs schrijven wekelijks over hun praktijkervaringen met ons mooie vakgebied. 2 wekelijks wordt hier op marketingfacts.nl een samenvatting van geplaatst.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!