Wat is een realistische waarde van web 2.0?

Wat is een realistische waarde van web 2.0?

De Financial Times schreef twee weken geleden een kritisch artikel over het succes van Web 2.0 bedrijven. De beloften in termen van omzet en opbrengst zijn tot op heden niet waargemaakt. Ondanks het gebrek aan een zichtbare aanwezigheid van een gezond businessmodel is de hoop gevestigd op Twitter. Keep the faith zou ik zeggen, maar na mijn trip naar Silicon Valley heb ik eerder het gevoel dat startups erg succesvol zijn dankzij geluk dan vanwege een goed geplande strategie en een doordacht businessmodel.

Gelukkig beweren ondervraagden in het FT-artikel wel dat de impact van social media niet van tijdelijke aard is en zal blijven. Een deel van het antwoord ligt volgens mij ook gewoon in de Gartner Hype Cycle (economie 2.0) en de Adoptiecurve van Rogers (economie 1.0).

De komende periode wil ik een bijdrage aan dit thema leveren door een aantal interessante afstudeerders in het HBO aan het woord te laten over desbetreffende scriptie onderwerpen. Op dit moment staan sowieso op de agenda: de waarde van een virtuele wereld in een b-2-b omgeving en het succesvol activeren van gebruikers van social media. Er komen wellicht nog één of twee deelnemers bij. Daarnaast begeleidt ik op de HRO een groep studenten die druk doende zijn om het geheim te beschrijven achter de succesvolle businessmodellen voor gratis online dienstverlening, meer informatie zal hier volgen.

Voor het succesvol activeren van gebruikers van social media direct nog even een oproep:

De grootste uitdaging van web 2.0 is het activeren van internetters, waarvan op dit moment maar een klein deel maar écht actief is. De rest profiteert hiervan. De talloze 80/20-regels, gebruikerspiramides en –ladders brengen dit mooi in kaart, maar wat moet er nu gebeuren om een groter deel van de internetters te activeren? Om dit te weten te komen is er in opdracht van het lectoraat Digital World van Hogeschool INHolland Rotterdam een afstudeeronderzoek gestart naar de rol van online communities in de marketingmix. De resultaten moeten niet alleen de activiteiten van internetters op online communities in kaart brengen, maar ook inzicht geven in de mogelijkheden om gebruikers te activeren.

Via deze link kunt u de enquête invullen, waarbij u kans maakt op het boek ‘Search: Digital World’ (ISBN: 978-90-77812-18-1) van het Lectoraat Digital World. Bovendien krijgt u de digitale Engelse versie van het boek ‘Ondernemen aan de Maas’ na afloop van de enquête als PDF. Het invullen van de enquête duurt ongeveer 15 minuten en de resultaten worden na afloop naar u gemaild en op Marketingfacts gepubliceerd.


Geplaatst in

Delen

0
0


Er zijn 9 reacties op dit artikel

  • Is er bij Twitter een zichtbaar businessmodel? Of doel je op die ene advertentie voor de Japanse versie?

    geplaatst op
  • @Niek: ik denk dat het licht cynisch bedoeld is. Misschien kan Ayman ons verlichten... ;-)

    geplaatst op
  • @Niek Het zichtbare businessmodel bij Twitter is voor mij nog niet geheel duidelijk, ik kan er wel wat bij bedenken maar die richting beweegt Twitter nog niet op in ieder geval, keep the faith was dus inderdaad enigszins ironisch bedoeld ;-)

    geplaatst op
  • Wat de Adoptiecurve van Rogers betreft denk ik dat bedrijven zich meer op die Early Adopters moeten gaan richten. Dit zijn mensen die zich interesseren voor nieuwe dingen en staan daarom bekend in hun omgeving. Als het lukt om deze mensen laaiend enthousiast te krijgen zullen ze hun goede ervaring doorvertellen en web 2.0 is uiteraard een uitstekende omgeving om deze mensen los te laten. Zie bijvoorbeeld het filmpje van Google over de workshop van Seth Godin (jawel die van die andere internetgigant Yahoo!) op http://nl.youtube.com/watch?v=AZnYRaQfjK4
    Het filmpje duurt ongeveer een uur maar is zeker de moeite waard (en Seth Godin is zeker geen saaie spreker)

    geplaatst op
  • Ik denk dat aanwezigheid afwezigheid moet zijn, anders klopt de inleiding toch niet?

    geplaatst op
  • En die pdf wordt me toegemaild?

    geplaatst op
  • @Oof Nee die stond in het dankwoord.
    Via .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken) kunt u hem nogmaals aanvragen (om het goed te maken)
    Die links zijn niet zo duidelijk op die website

    geplaatst op
  • @Ayman bij vraag 39 afgehaakt; had geen idee hoeveel vragen ik nog moest.

    geplaatst op
  • @Marco Derksen. Ik ben het er mee eens dat er aangegeven had moeten worden hoeveel vragen er nog te gaan zijn. Dat had ik er wel even bij mogen zetten. Eigenlijk verwacht ik het ook wel een klein beetje van de software, die qua gebruikersgemak tegenvalt. Maar het is gratis en daar houden wij studenten nou eenmaal van ;) Bedankt voor het advies en het wordt uiteraard meegenomen naar een volgend onderzoek en teruggekoppeld naar de softwaremakers :)

    Er is nu een kleine prijs verbonden aan het verspreiden van het onderzoek ;)

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.