De Financial Times schreef twee weken geleden een kritisch artikel over het succes van Web 2.0 bedrijven. De beloften in termen van omzet en opbrengst zijn tot op heden niet waargemaakt. Ondanks het gebrek aan een zichtbare aanwezigheid van een gezond businessmodel is de hoop gevestigd op Twitter. Keep the faith zou ik zeggen, maar na mijn trip naar Silicon Valley heb ik eerder het gevoel dat startups erg succesvol zijn dankzij geluk dan vanwege een goed geplande strategie en een doordacht businessmodel.
Gelukkig beweren ondervraagden in het FT-artikel wel dat de impact van social media niet van tijdelijke aard is en zal blijven. Een deel van het antwoord ligt volgens mij ook gewoon in de Gartner Hype Cycle (economie 2.0) en de Adoptiecurve van Rogers (economie 1.0).
De komende periode wil ik een bijdrage aan dit thema leveren door een aantal interessante afstudeerders in het HBO aan het woord te laten over desbetreffende scriptie onderwerpen. Op dit moment staan sowieso op de agenda: de waarde van een virtuele wereld in een b-2-b omgeving en het succesvol activeren van gebruikers van social media. Er komen wellicht nog één of twee deelnemers bij. Daarnaast begeleidt ik op de HRO een groep studenten die druk doende zijn om het geheim te beschrijven achter de succesvolle businessmodellen voor gratis online dienstverlening, meer informatie zal hier volgen.
Voor het succesvol activeren van gebruikers van social media direct nog even een oproep:
De grootste uitdaging van web 2.0 is het activeren van internetters, waarvan op dit moment maar een klein deel maar écht actief is. De rest profiteert hiervan. De talloze 80/20-regels, gebruikerspiramides en –ladders brengen dit mooi in kaart, maar wat moet er nu gebeuren om een groter deel van de internetters te activeren? Om dit te weten te komen is er in opdracht van het lectoraat Digital World van Hogeschool INHolland Rotterdam een afstudeeronderzoek gestart naar de rol van online communities in de marketingmix. De resultaten moeten niet alleen de activiteiten van internetters op online communities in kaart brengen, maar ook inzicht geven in de mogelijkheden om gebruikers te activeren.
Via deze link kunt u de enquête invullen, waarbij u kans maakt op het boek ‘Search: Digital World’ (ISBN: 978-90-77812-18-1) van het Lectoraat Digital World. Bovendien krijgt u de digitale Engelse versie van het boek ‘Ondernemen aan de Maas’ na afloop van de enquête als PDF. Het invullen van de enquête duurt ongeveer 15 minuten en de resultaten worden na afloop naar u gemaild en op Marketingfacts gepubliceerd.