Wat is een realistische waarde van web 2.0?

17 juni 2008, 04:15

De Financial Times schreef twee weken geleden een kritisch artikel over het succes van Web 2.0 bedrijven. De beloften in termen van omzet en opbrengst zijn tot op heden niet waargemaakt. Ondanks het gebrek aan een zichtbare aanwezigheid van een gezond businessmodel is de hoop gevestigd op Twitter. Keep the faith zou ik zeggen, maar na mijn trip naar Silicon Valley heb ik eerder het gevoel dat startups erg succesvol zijn dankzij geluk dan vanwege een goed geplande strategie en een doordacht businessmodel.

Gelukkig beweren ondervraagden in het FT-artikel wel dat de impact van social media niet van tijdelijke aard is en zal blijven. Een deel van het antwoord ligt volgens mij ook gewoon in de Gartner Hype Cycle (economie 2.0) en de Adoptiecurve van Rogers (economie 1.0).

De komende periode wil ik een bijdrage aan dit thema leveren door een aantal interessante afstudeerders in het HBO aan het woord te laten over desbetreffende scriptie onderwerpen. Op dit moment staan sowieso op de agenda: de waarde van een virtuele wereld in een b-2-b omgeving en het succesvol activeren van gebruikers van social media. Er komen wellicht nog één of twee deelnemers bij. Daarnaast begeleidt ik op de HRO een groep studenten die druk doende zijn om het geheim te beschrijven achter de succesvolle businessmodellen voor gratis online dienstverlening, meer informatie zal hier volgen.

Voor het succesvol activeren van gebruikers van social media direct nog even een oproep:

De grootste uitdaging van web 2.0 is het activeren van internetters, waarvan op dit moment maar een klein deel maar écht actief is. De rest profiteert hiervan. De talloze 80/20-regels, gebruikerspiramides en –ladders brengen dit mooi in kaart, maar wat moet er nu gebeuren om een groter deel van de internetters te activeren? Om dit te weten te komen is er in opdracht van het lectoraat Digital World van Hogeschool INHolland Rotterdam een afstudeeronderzoek gestart naar de rol van online communities in de marketingmix. De resultaten moeten niet alleen de activiteiten van internetters op online communities in kaart brengen, maar ook inzicht geven in de mogelijkheden om gebruikers te activeren.

Via deze link kunt u de enquête invullen, waarbij u kans maakt op het boek ‘Search: Digital World’ (ISBN: 978-90-77812-18-1) van het Lectoraat Digital World. Bovendien krijgt u de digitale Engelse versie van het boek ‘Ondernemen aan de Maas’ na afloop van de enquête als PDF. Het invullen van de enquête duurt ongeveer 15 minuten en de resultaten worden na afloop naar u gemaild en op Marketingfacts gepubliceerd.

Ayman is digitaal Strateeg die betekenisvolle digitale verbindingen tussen bedrijven en klanten creëert. Ayman helpt bedrijven om meer waarde voor klanten te creëren met digitale middelen, de relatie met klanten te verstevigen en nieuwe inzichten op te doen. Als digitaal strateeg zet hij digitale (en sociale) media om in digitale waarde, digitale ervaringen en sociale business. In opdracht voor kleine en grote organisaties ontwikkelt Ayman digitale concepten, geeft advies en trainingen op het op het snijvlak van marketing & communicatie en internet & nieuwe media. Daarnaast heeft hij een aantal eigen initiatieven opgericht, zoals de Nederlandse Social Media Academie (NSMA).

Categorie
Tags

9 Reacties

    Niek ten Hoopen

    Is er bij Twitter een zichtbaar businessmodel? Of doel je op die ene advertentie voor de Japanse versie?


    17 juni 2008 om 04:52
    mgvandenbroek

    @Niek: ik denk dat het licht cynisch bedoeld is. Misschien kan Ayman ons verlichten… 😉


    17 juni 2008 om 05:29
    AymanvanBregt

    @Niek Het zichtbare businessmodel bij Twitter is voor mij nog niet geheel duidelijk, ik kan er wel wat bij bedenken maar die richting beweegt Twitter nog niet op in ieder geval, keep the faith was dus inderdaad enigszins ironisch bedoeld 😉


    17 juni 2008 om 06:09
    Karel Kolb

    Ik denk dat aanwezigheid afwezigheid moet zijn, anders klopt de inleiding toch niet?


    17 juni 2008 om 08:48
    Oof

    En die pdf wordt me toegemaild?


    18 juni 2008 om 05:47
    Niels Broekzitter

    @Oof Nee die stond in het dankwoord.

    Via nielsbroekzitter@gmail.com kunt u hem nogmaals aanvragen (om het goed te maken)

    Die links zijn niet zo duidelijk op die website


    18 juni 2008 om 05:53
    media

    @Ayman bij vraag 39 afgehaakt; had geen idee hoeveel vragen ik nog moest.


    22 juni 2008 om 19:52
    Niels Broekzitter

    @Marco Derksen. Ik ben het er mee eens dat er aangegeven had moeten worden hoeveel vragen er nog te gaan zijn. Dat had ik er wel even bij mogen zetten. Eigenlijk verwacht ik het ook wel een klein beetje van de software, die qua gebruikersgemak tegenvalt. Maar het is gratis en daar houden wij studenten nou eenmaal van 😉 Bedankt voor het advies en het wordt uiteraard meegenomen naar een volgend onderzoek en teruggekoppeld naar de softwaremakers 🙂

    Er is nu een kleine prijs verbonden aan het verspreiden van het onderzoek 😉


    24 juni 2008 om 05:38

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!