Online mediabestedingen Europa naar 11,2 miljard euro

Online mediabestedingen Europa naar 11,2 miljard euro

Online mediabestedingen Europa naar 11,2 miljard euro

Zoals verwacht, zijn de online mediabestedingen in Europa afgelopen jaar met 40% gestegen van 8 miljard euro tot 11,2 miljard euro. Dit blijkt uit een gezamenlijk onderzoek van PricewaterhouseCoopers en IAB Europa waarvan de resultaten (doc) gisteren bekend zijn gemaakt tijdens IAB Interact Congres in Berlijn.

Europa verkleint daarmee de kloof met de VS waar de markt in dezelfde periode met 26% groeide, tot 14,5 miljard euro. Twee derde van de Europese onlinereclamebudgetten werd uitgegeven in de drie grote markten: UK (3,8 miljard euro), Duitsland (2,5 miljard euro) en Frankrijk (1,0 miljard euro). In Nederland namen de online mediabestedingen in 2007 toe tot 729 miljoen euro (+29%). Daarmee staat Nederland op de vierde plaats in Europa, voor landen als Italie en Spanje. De groei was het grootst in enkele kleinere markten, zoals Griekenland (+91%) en Slovenië (+49%).

{title}

Als we kijken naar het aandeel van de online mediabestedingen dan zijn die volgens de schattingen van PwC en IAB Europa het hoogst in Nederland (18,5%), Noorwegen (15,6%), UK (15,3%) en Denemarken (14,3%).

{title}

Verder maakte men bij de schattingen een vergelijking van de gemiddelde uitgaven per internetgebruiker in 11 landen. Daar staat Nederland op de zesde plaats, met 65 euro aan online mediabestedingen per internetgebruiker. In Noorwegen (133,2 euro), UK (120,8 euro) en Denemarken (109,5) zijn deze bestedingen per internetgebruiker het grootst. In de VS ligt het gemiddelde op 91,9 euro. Frankrijk (38,2 euro), Oostenrijk (37,1 euro) en Italië (36,9 euro) kennen de laagste bestedingen per internetgebruiker.

Ondanks het feit dat search (44,8%) nog steeds het grootste aandeel heeft in de online mediabestedingen, is dit aandeel iets afgenomen ten opzichte van 2006. Display advertising wordt geschat op 30,6% gevolgd door classifieds en email.


Delen

0
0


Er zijn 18 reacties op dit artikel

  • Alhoewel Nederland volgens het onderzoek PwC/IAB Europa de hoogste relatieve online mediabestedingen heeft in Europa (18,5%), denk ik persoonlijk dat de schattingen voor de Nederlandse markt (729 miljoen euro) iets te hoog zijn. Vooral de individuele schattingen van search (366 miljoen euro) en classifieds (163 miljoen euro) lijken me iets te hoog. Display (190 miljoen euro) en email (9,5 miljoen euro) liggen aardig in de lijn van onze eigen cijfers. Maar overall zijn het mooie groeicijfers (+29%) die niet significant afwijken van de de groei in de rest van West-Europa.

    geplaatst op
  • Maar als de Nederlandse cijfers (en schattingen) niet van IAB Nederland komen, van wie komen ze dan wel?

    geplaatst op
  • Michael, de schattingen komen van PwC en IAB Europa. Wat ze doen is dat ze alle beschikbare cijfers per land verzamelen. Daaruit komt een gemiddelde voor display, search, classifieds en email. In landen waar cijfers ontbreken, zoals in Nederland, worden deze geschat op basis van Europees gemiddelde. IAB Nederland levert in deze dus alleen de beschikbare cijfers aan en kan op basis van eindresultaat nog een kleine correctie doorvoeren.

    geplaatst op
  • Tja, je zou denken dat ze ''hun'' cijfers beter kunnen middelen met die van IAB Nederland, inclusief Google-schatting.
    Een tweede puntje: is het niet handiger om te spreken van online reclamebestedingen ipv online mediabestedingen? Of ben ik te veel pro-reclame (:-)?

    geplaatst op
  • @Michael, op zich is het een goed schattingsmodel; denk alleen dat op basis van dit model Nederland iets te hoog uitkomt voor search en classifieds. Reclamebestedingen? Tja, ik ben niet zo'n fan van reclame en noem het liever mediabestedingen ;-)

    geplaatst op
  • Dat dacht ik wel, maar mediabestedingen in de media klinkt wat, uh, apart... Verkeerd eigenlijk (sorry).

    geplaatst op
  • Cijfers komen mij niet vreemd over, behalve dat aandeel van 18,5%. Ik vermoed dat daar alleen RTV, dagbladen, tijdschriften en misschien nog outdoor in meegenomen zijn. Op basis van de totale markt kom je uit op zo'n 10 à 11%.

    Voorkeur gaat uit naar mediabestedingen ;-)

    geplaatst op
  • @Peter: dank voor de aanvulling; zoals ik al aangaf, het zijn schattingen en voor zover ik het kan beoordelen de beste schatting die je op dit moment kunt maken op basis van de beschikbare cijfers in de diverse landen. Op basis van welke cijfers kom je tot die schatting van 10 procent?

    geplaatst op
  • We hebben ook nog beurzen, adresboeken, sponsoring en brievenbusreclame.

    Trouwens advertentiebestedingen mag ook ;-)

    geplaatst op
  • I give up, maar nog even dit: classifieds is reclame, display ook, evenals google, search en emails. Het woord ''reclame'' lijkt hier even vies dat ''winst'' vroeger. De mediabesteding in een mediumtype is echt krom en ik blijf lekker online reclame (want korter dan commerciele communicatie) zeggen in mijn eigen berichten.
    PS Van Peter Wiegman had ik wel meer steun verwacht!
    PPS Al gehoord, Opinio, het weekblad zonder mediabestedingen (haha), is opgeheven vanwege al te weinig lezersinkomsten.

    geplaatst op
  • Haha, nu begrijp ik 'm http://reclamewereld.blog.nl.

    @Michael, zitten in reclamebestedingen ook niet de productiekosten en zijn de mediabestedingen niet alleen de plaatsingskosten/ exposurekosten?

    geplaatst op
  • Mij zie je niet spammen (:-)
    Dacht van niet. Wat er bij de media -rtv, mags, kranten, online (:-) enz- binnenkomt aan ....... geld.

    geplaatst op
  • Ben wel heel benieuwd welke medium-typen men heeft meegenomen om de totale mediabestedingen te bepalen per land en op welke wijze men deze info verkregen heeft.

    Hebben we het in het PwC/IAB Europe rapport over netto of bruto media/reclamebestedingen?

    geplaatst op
  • Als je ervan uitgaat dat de hele bevolking op internet zit, zouden de advertentie-uitgaven per doorsnee Noor 853 euro zijn terwijl de gemiddelde Nederlander niet meer dan 351 euro ontvangt. Lijkt erop dat die 18,5% ernstig overschat is...

    geplaatst op
  • Zie dat Peter en Michael zich gisteren hier prima hebben vermaakt ;-)

    @David: ik zal kijken of ik de presentatie (met toelichting) online kan zetten deze week!

    @Toine: zie ook eerdere opmerking van Peter; dat aandeel is afhankelijk van welke media zijn meegenomen voor het totaal. Neem je beurzen, adresboeken, sponsoring en brievenbusreclame ook mee dan kom je op ca. 10 procent.

    geplaatst op
  • Met of zonder brievenbusreclame: aangenomen mag worden dat voor alle deelnemende landen dezelfde methode is gehanteerd. Desalniettemin variëren de average total advertising spendings per user (ATASPU) tussen 853 euro en 351 euro - ongecorrigeerd voor penetratie.

    N 853
    GB 791
    DK 769
    GER 655
    ZW 602
    B 538
    FR 431
    NL 351

    (atapsu is een niet bestaande term)

    geplaatst op
  • Vandaag zijn de Nielsen-cijfers bekend gemaakt. Daar is het aandeel van internet inderdaad een stuk lager, zoals reeds door Peter gesuggereerd 11,1% wat een totaal oplevert van 720 miljoen euro. Met een penetratie van 85% (huishoudens) zouden er ruwweg 14 miljoen mensen bereikt worden, wat een internetreclamebesteding van circa 51 euro per persoon oplevert. We blijven België nipt voor...

    Overigens blijft de advertentiebesteding per persoon laag: 396 euro. Wordt er in Noorwegen, Engeland en Denemarken echt zoveel meer uitgegeven?

    geplaatst op
  • Okay, 11 pct marktaandeel voor online meldt Nielsen vandaag. Van de netto reclamebestedingen in de media van 6,5 miljard in 2007, toch? ''Netto'' bestedingen - dat is zeker (?) exclusief kortingen (wordt niet toegelicht in het bericht).
    Dat persbericht (zie http://www.nielsenmedia.nl) is uberhaupt een analyse waard. Als je de marktaandelen van de diverse mediumtypen optelt, blijken nog heel wat procenten zoek. En dan de passages over sponsoring en non-spot. Wat wordt meegeteld bij deze reclamevormen (sorry)? Wat niet? Tellen de buitenlandse activiteiten van topsponseraars als b.v. Rabo wel of niet mee? Voorts meldde Marco dat de IAB Europe-cijfers, waaruit voor 't eerst wordt geput door Nielsen, ''iets te hoog'' zijn uitgevallen.
    Makkelijk is het allemaal niet voor Nielsen.

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.