Olympische atleten mogen toch bloggen, maar onder strenge voorwaarden

18 februari 2008, 20:28

Olympische atleten mogen toch bloggen, maar onder strenge voorwaardenOp Marketingfacts volgen we de soap opera over bloggende atleten al vier jaar.

IOC beschermde zijn mediarechten tot in het extreme en daar pasten bloggende atleten niet bij. Tot dit weekend, toen vanuit Lausanne bekend werd dat Olympische atleten toch mogen bloggen. Wel dienen ze te voldoen aan een waslijst met eisen. Maar volgens een woordvoerder van het IOC is “bloggen een legitieme vorm van expressie”, zolang de copyrights niet geschonden worden, vertrouwelijke informatie niet wordt gelekt en de veiligheid maar niet in het gedrang komt.

De reeks met eisen aan de blogs is schier oneindig, maar de belangrijkste is toch wel het verbod op bewegend beeld en het feit dat de blogs niet commercieel ingezet mogen worden. Zelf ben ik erg benieuwd wat er met kritiek op het Chinese beleid zal gaan gebeuren, daar het IOC ook heeft gemeld geen politieke statements te tolereren.

Wat niet mag

  • Praten over andere atleten of interviews met andere atleten
  • Plaatsen van audio of video van elk Olympisch evenement
  • Gebruik voor commercieel gewin
  • Onthullen van informatie over veiligheidsmaatregelen
  • Het gebruik van het woord Olympisch of Olympische in de titel van het blog
  • Politieke statements maken

Wat wel mag

  • Het bijhouden van een dagboek
  • Plaatsen van niet bewegend beeld van niet-Olympische evenementen
  • Plaatsen van niet bewegend beeld van andere atleten met hun nadrukkelijke toestemming
  • Linken naar officiële Olympische sites

Daarmee zijn voorbeelden als dit videoblog uit Canada uit den boze. In ieder geval tijdens de spelen. Ook ‘sNeerlands bekendste sportersblog van Timmer & Timmer past niet binnen de nieuwe richtlijnen, vooral vanwege de commercie.

Volgens de Volkskrant gaat het NOC*NSF “over drie weken praten over de blogregels”.

De belangrijkste bottleneck is natuurlijk het handhaven van deze extreme regels. In het verleden bleek het IOC niet de minste met het beschermen van haar copyright en werden vele onschuldige websites nagejaagd door Zwitserse advocaten. Maar nu is er niet alleen de dagelijkse online weergave van meer dan 10.000 atleten, maar komen de vele fans met mobiele telefoons in de stadions daar nog eens bij. Mijn standpunt in deze zaak is altijd geweest: “If you can’t beat them, join them!”: bouw met Samsung en Atos Origin een blog-infrastructuur, van mobieltje tot website en nodig alle sporters juist uit om te bloggen. Wat ze maar willen en waar ze maar willen.

Ik ben erg benieuwd wat er aan censuur gaat komen deze zomer en vooral wat er door de mazen van het IOC-net zal zwemmen: van sporter tot sponsor, van blogbedrijf tot mediabedrijf, van fan tot coach, iedereen zal de randen gaan opzoeken en er sneller, hoger en sterker overheen gaan.

food expert | trend watcher | speaker | author | podcast host | newsletter: Gijsbregt fileert | de Buik

Categorie
Tags

5 Reacties

    media

    “Het gebruik van het woord Olympisch of Olympische in de titel van het blog”? Wat een absurde regel; wat zou de reden hiervoor zijn?


    18 februari 2008 om 22:17
    Gijsbregt

    Dezelfde reden dat het beeldmerk (lees ringen) extreem beschermd is: copyrights.


    18 februari 2008 om 22:19
    Bart Suichies

    en aan dat merk hangen nogal wat consequenties.. zo mogen oud-olympische sites volgens de regels alleen die naam voeren op het moment dat ze bijv de merken van de olympische sponsoren voeren (je drinkt dus altijd coca-cola aan de bar van een oud ‘olympisch’ stadion, om maar iets te noemen)


    19 februari 2008 om 07:39
    Petra de Boevere

    Moeten mobieltjes worden ingeleverd straks omdat je daar al live mee kunt streamen? 🙂

    Of zorgen de Chinezen gewoon dat er geen bereik is:-)


    19 februari 2008 om 08:37
    Wessel Vasen

    Tegen atleten die de regels overtreden kan het IOC nog wat doen, maar tegen het verspreiden van ‘content’ door of via bezoekers/TV-kijkers wordt het dweilen met de kraan open. Voor dat je ook maar 1 juridische zaak in gang gezet hebt is het evenement al lang voorbij. Ik denk dat dit de laatste spelen zijn waar ze het nog ‘proberen’ om de boel af te schermen, want over 4 jaar zullen we alleen nog maar harder lachen over de voorgestelde regels.


    19 februari 2008 om 10:39

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!