Interview: Chris Bol van Cloudspeakers

25 januari 2008, 11:46

{title}De nieuwe Nederlandse muzieksite Cloudspeakers gaat een revolutie teweeg brengen in de muziekwereld op internet. Althans, daar hopen de makers Chris en Adriaan Bol samen met Stan van der Burgt natuurlijk wel een beetje op. De site beoogt alle beschikbare, legale muziekbestanden (audio en video) in kaart te brengen. Dat gebeurt middels een ‘scraper’ of aggregator. De bestanden worden gebundeld, en per artiest of groep aangeboden (eerder al op Sprout en Emerce, hier ook op Million Music Marketing en, best belangrijk, het weblog van Wired).

Dat laatste weblog analyseert: ‘Everywhere you look, there are links to news, reviews, songs, and videos culled from blogs, reviews sites, YouTube, label sites, and other resources, plus thoughtful touches like MySpace and Wikipedia links for each artist, and email or RSS alerts when something new shows up relating to one of your artists.’

De post op Wired heeft geholpen: met de free publicity zal het de komende tijd wel goed komen denkt Chris Bol. Een telefoongesprek:

Bol: ‘We zijn in november 2007 live gegaan, maar hebben er nog niet al teveel ruchtbaarheid aangegeven. De site valt of staat namelijk met de content die erop staat. We hebben nu 100 bronnen die we automatisch checken. Daar zijn we vooralsnog tevreden over. Het vinden van goede bronnen kostte ons de meeste tijd. In principe is het eenvoudig om een bron toe te voegen, maar ze zijn niet allemaal geschikt.’

Welke bronnen vallen af, dan?

‘Het hangt af van de autoriteit van de bron. De site van het blad OOR, in Nederland, hebben we bijvoorbeeld meegenomen. Een bron die we niet hebben meegenomen is de site van muziekhandel Plato, hoewel zij ook heel veel recensies hebben. Wij vinden deze site niet objectief. Oor bestaat omdat ze een mening hebben, Plato moet platen verkopen. Ik denk dus dat Plato over het algemeen wat positiever is over de muziek dan Oor. Ja, dit heeft alles te maken met onze filosofie: met objectiviteit. We willen eerlijkheid uitstralen.

‘We slaan niet alleen de recensie op, maar ook de rating. Ons aanbod wordt hopelijk heel groot. Op een gegeven moment zie je dan door de bomen het bos niet meer. Dan kan je ervoor kiezen om alleen reviews van albums te lezen die bijvoorbeeld een acht of hoger hebben.’

Hoe gaan jullie communityvorming aanjagen? Tenminste, ik neem aan dat dat wel de bedoeling is?

‘De content die we nu hebben kun je verdelen in recensies, audio en video, en de tracklisting van een bepaald album. Die willen we in losse widgets gaan splitsen. Bijvoorbeeld: OOR schrijft een recensie over een album. Wij maken dan een widget waarin alle audio en video van dat album terecht komen. Die widgets komen ook op onze eigen site. Mensen kunnen een profiel aanmaken, hun favoriete widget komt op hun profielpagina. Er komt een recensiewidget, een audiowidget en een videowidget. Zo’n widget kun je ook embedden op je eigen weblog.

‘We hebben nu een player op de homepage staan, daar staan de laatste 15 mp3’s op die wij hebben gevonden. Die staan nu nog los van de gebruikers. Maar het is de bedoeling dat we op de userprofielen ook zo’n player maken. Dus niet alleen een userwidget, maar ook een artiestenwidget. Bijvoorbeeld van Radiohead. Fans van Radiohead willen dat graag hebben, denken wij.’

Hoe gaan jullie hier geld mee verdienen?

‘Die widgets willen we uiteindelijk aanbieden bij bijvoorbeeld Pitchforkmedia.com. Bij iedere recensie krijgen ze onze widgets bij de gerecenseerde albums. Die widgets willen we gaan laten sponsoren. Pitchfork zorgt dan voor de bezoekers, wij zorgen voor hun content, en een sponsor betaalt ons.

‘Maar we denken ook aan andere talen. Onze site is binnenkort, naast Engels en Nederlands, ook in het Duits te lezen. Labels vinden het waarschijnlijk wel interessant om te weten dat er in Duitsland een positieve recensie is. Dat willen we in reports gaan aanbeiden aan de labels, en daar willen we ons voor laten betalen. Voor het bijeenharken van de recensies hebben labels vaak wel mensen in dienst, die met knipselmappen werken. Wij kunnen dat voor meerdere talen doen. En veel sneller en goedkoper. Ik verwacht hier veel van.’

En de kosten?

‘De site kost nu nog niet heel veel. We hebben geen licenties, we verwijzen naar andere bronnen. Tot nu toe bestaan de kosten alleen uit het bouwen van de scraper en het bouwen van de website. De maandelijkse kosten bestaan nu alleen uit hosting .Uiteindelijk willen we natuurlijk geld verdienen, maar dat is nu niet het allerbelangrijkst.

Heb je al een brief van een advocaat binnen wegens auteursrechtenschending?

‘Grappig dat je dat vraagt. We hebben inderdaad een brief binnen van een bedrijf die in opdracht van een label onderzoekt waar zich op internet illegale kopieën zouden bevinden. Dat wordt een interessante discussie, want wij verwijzen alleen naar legale bronnen.

En YouTube?

‘De meeste labels hebben een eigen channel op YouTube. Veel artiesten hebben dat ook. We nemen alleen die bronnen mee waarvan we denken dat ze legaal zijn. Een obscuur channel zullen we nooit meenemen.’

Wat zegt het publiek er tot nu toe van?

‘Nu is de reactie van de gemiddelde muziekfan: “Leuk, maar waarom zou ik niet direct naar YouTube gaan?” Veel muziekprofessionals vinden het een heel mooi idee en zien veel potentie. Zij vinden het wel toekomstgericht.’

Advertenties?

‘Daar ligt niet onze focus. Een label zou nooit een adverteerder kunnen worden. Maar Bol.com, of Amazon, de objectieve verkopers zonder belang bij een specifieke band of label, die natuurlijk wel. Dat willen we graag open houden. Maar nu moeten we eerst de widgets gaan opzetten, en daar sponsors voor vinden. Daar zien we ook veel potentie: heel belangrijk op het moment. Onze site hoeft niet de plek te worden waar alle mensen naar toe komen.’

Van april 2007 tot juni 2011 was ik freelance editor/ communitymanager / hoofdredacteur bij Marketingfacts. Tussendoor werkte ik bij Insites Consulting, IDG Nederland, Saatchi&Saatchi;/Leo Burnett (voor Samsung) en voor onderzoeksbureau WUA. Vanaf 1 november 2021 vorm ik samen met Luuk Ros de hoofdredactie van Marketingfacts.

Categorie
Tags

3 Reacties

    Dirk W.

    “‘Die widgets willen we uiteindelijk aanbieden bij bijvoorbeeld Pitchforkmedia.com. Bij iedere recensie krijgen ze onze widgets bij de gerecenseerde albums. Die widgets willen we gaan laten sponsoren. Pitchfork zorgt dan voor de bezoekers, wij zorgen voor hun content, en een sponsor betaalt ons.”

    Interessant concept. Ik vraag me alleen af in hoeverre er al gratis content (video en audio, want dat is uiteindelijk wat men wil) beschikbaar is van nieuwe albums. Heeft Cloudspeakers verder overwogen om ook de aggregator een kick-back fee te geven? Want zo exclusief is de content nou ook weer niet en dat zou de verspreiding van die widget wel stimuleren denk ik.

    Ik zal het met veel interesse volgen, maar ik denk dat een partij als last.fm beter gepositioneerd is, omdat zij content hebben die direct integreerbaar is (ipv een widget die doorverwijst).


    25 januari 2008 om 13:49
    Martin V

    Persoonlijk vind ik het jammer dat hier voor een duidelijke segment is gekozen, namelijk rock&bandjes;muziek. Andere grote segmenten als dance of oudere muziek (70s/80s) worden zo genegeerd, evenals de doelgroep.

    Is dit onderzocht en zijn er plannen om dit in de toekomst aan te passsen of een andere site hiervoor op te zetten? Dan kun je mij ook tot je bezoekers rekenen :- )


    26 januari 2008 om 08:12
    Chris Bol

    @Martin V: Het is zeker de bedoeling dat andere segmenten ook aan bod komen. De website is 2 maanden geleden opgezet. En we hebben ons bij de start gefocused op pop/rock muziek omdat daar onze eigen smaak ligt. Daarom zijn de bronnen die we nu automatisch scannen ook gericht op die muziek.

    We hebben nu al van meer van 350 duizend bands een pagina met o.a. links naar de officiele webpagina of myspacepaginas. En de links naar audios, videos en recensies van muziek uit andere stromingen volgen dus zeker in de toekomst. Het wordt ook mogelijk om als trouwe bezoeker van de site links naar audio/video toe te voegen.


    27 januari 2008 om 21:49

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!